اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه:

ضدارزش کردن وقف از آثار شوم دوران پهلوی است

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: ضد ارزش کردن وقف از آثار شوم دوران پهلوی است.

ضدارزش کردن وقف از آثار شوم دوران پهلوی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی محمدی در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی که ظهر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: در دوران رضاخان پهلوی آن‌قدر بر روی ضد ارزش کردن وقف اقداماتی انجام دادند که اکنون می‌توان گفت وقف به یک ضد ارزش تبدیل شده است.
سرپرست سازمان اوقاف و خیریه در ادامه گفت: در حال حاضر افراد متدین در جامعه نیز به موضوع وقف و اهمیت آن چندان توجهی ندارد و حتی در مواردی به آن نزدیک نمی‌شوند و نزدیک شدن به وقف و مسائل مربوط به آن را خطرناک می‌دانند.
محمدی افزود: از دوران رضاخان و پس از در دوران پهلوی و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ها در ارتباط با ضد ارزش کردن وقف از سوی دشمنان شکل گرفت که در نهایت آن‌قدر گفتن تا باور همگان شود و دیگر کسی جرات نکند به امور وفقی نزدیک شود.
وی با اشاره به برنامه استعمار در ضد ارزش کردن وقف در جامعه اسلامی گفت: در دوران رضا خان بخشی از موقوفات را با تعریفی که از خود ارائه دادند را رسما تقسیم کردند که ادامه این کار غیر شرعی در دوران پهلوی با اصلاحات اراضی ادامه پیدا کرد.

*کسانی که صلاحیت نداشتن دست روی موقوفات گذاشتن
نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه رعایت حق وحقوقات شرعی در مسائل مربوط به وقف را مهم دانست و افزود: بی‌صاحب عنوان شدن موقوفات سبب شد که افرادی دست روی موقوفات کشور بگذارند که صلاحیت انجام این کار را نداشتند.

*احکام وقف مهجور مانده است
محمدی در ادامه با اشاره به احکام فقهی مربوط به وقف اظهارداشت: آنچه در ارتباط با احکام فقهی وقف می‌توان گفت این است که احکام مربوط به وقف در کشور مهجور مانده است و در این میان این موضوع حتی مورد بی‌مهری برخی از مسئولان قرار گرفته است.
نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اسناد مربوط به وقف‌نامه‌ها و اجارنامه‌های آن گفت: برخی از اسناد ، قراردادها و اجاره‌نامه‌هایی که مربوط به موقوفات کشور است به روز نشده و حتی در برخی از این اجاره‌نامه‌ها از 40سال گذشته تغییری نکرده است.

*پرداخت اجاره‌ها در عمر موقوفات پنهان مانده است
محمدی گفت: یکی از مواردی که در ارتباط با موقوفات مطرح است، اجاره‌‌بهای آن است که  بر این اساس و با غفلت‌هایی که در حوزه حقوقی موقوفات کشور شده است، این امر در عمر برخی از موقوفات پنهان مانده و در این میان و در چند سال اخیر اقداماتی برای اجاره موقوفات شکل گرفته است.
وی ایجاد سامانه اطلاعات موقوفات را از جمله این اقدامات عنوان و اظهار کرد: با راه‌اندازی این سامانه تاکنون 50 هزار سند اجاره موقوفات در  ثبت شده است.
 
*820 استفتا از مقام معظم رهبری در ارتباط با وقف جمع آوری شده است
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه جلسه به برخی سؤالات مطرح شده در ارتباط با شرایط وقف از مقام معظم رهبری در این راستا اشاره کرد و گفت: بر این اساس استفتائات مقام معظم رهبری در حوزه وقف جمع‌آوری شده که تاکنون در حدود 820 مورد از استفتائات ایشان در ارتباط با مسئله وقف استفتائات جمع‌آوری شده است.
وی با اشاره به اهمیت وقف در دین مبین اسلام گفت: وقف از قبل از دین اسلام نیز بوده و با جامعیت این حکم الهی تعریف شده و دین اسلام را امضا کرده است.
نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، وقف را از یادگاران ائمه (ع) عنوان کرد و اظهار داشت: همه ائمه (ع) به نوعی موقوفاتی داشته‌اند.
نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان اجرای عدالت را از وظایف اساسی دانست و گفت: در اقتصاد اسلامی، وقف با توجه به آثار و برکاتی که دارد سبب کاهش فاصله طبقاتی و اجرای عدالت می‌شود و سرمایه‌ای برای نسل آینده نیز ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول