اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادگاران معصومان بر تارک قم؛

معرفی امامزاده ابراهیم و چهار امامزاده

خبرگزاری فارس: مقبره امامزاده ابراهیم و چهار امامزاده در قم واقع شده و همواره پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) است.

معرفی امامزاده ابراهیم و چهار امامزاده
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قم یکی از استان‌هایی بوده که از نعمت امامزاده‌های فراوان بهره‌مند است و مزار امامزاده ابراهیم(ع) یکی از بقاع امامزادگان مدفون در قم محسوب می‌شود.
نسب شریف امامزاده سیدابراهیم(ع) مدفون در خیابان شاه ابراهیم با پنج واسطه به امام هفتم(ع) منتهی می‌شود.
وی مکنی به ابو اسماعیل و معروف به شاه ابراهیم، از سادات جلیل‌القدر و بسیار بزرگوار قم بود و او به همراه پدر در این بقعه مدفون است.
پدر بزرگوار امامزاده ابراهیم، با عموی خود اسحاق از عراق به قم مهاجرت کرده و در این شهر دارای موقعیت ممتازی شدند.
شاهزاده ابراهیم، از بزرگان علما و محدثان به شمار می‌آمد و صاحب کتاب الامامه و القضاء است و از این رو بقعه متبرکه این پدر و پسر به فرزند او شاه ابراهیم معروف شده است.
شاه ابراهیم بنا به گفته علامه نسابه آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی، در سال 400 هجری وفات یافته و ساختمان بقعه او به امر ابواسماعیل ابراهیم طباطبا مولف کتاب منتقلة الطالبیه بنا شده است.
ظاهرا شاهزاده ابراهیم در قم متولد شد و در این شهر از علمای فن، دانش و زهد آموخت و صاحب علم و کمال شد. اکثر برادران و برادرزادگان، عمو و عموزادگان وی از مشاهیر سادات موسوی قم، آبه و خراسان و شیراز بودند و به علم، حلم و تقوا آراسته و منشا آثار و برکاتی در مناطق فوق‌الذکر شدند و قبور اکثر آنها زیارتگاه دوستداران اهل بیت(ع) است.
 
*چهار امامزاده
نسب شریف امامزاده مدفون در خیابان پانزده خرداد شهر قم با پنج واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می‌شود.
چهار تن از نوادگان بزرگوار امام سجاد(ع) در این بقعه آرمیده‌اند که به تصریح مولف تاریخ قدیم قم، حسن بن محمد بن حسن قمی در این شهر به دنیا آمده و وفات یافته‌اند.
او در همین باره می‌نویسد: دیگر ساداتی که به قم آمدند فرزندان حسین بن علی بن عمر بن حسن بن علی بن علی است که در این شهر صاحب ابوطالب محسن، ابومحمد و ابوالحسین علی ملقب به یرطله و دو دختر شد.
او سپس اضافه می‌کند که ابوطالب محسن در قم وفات پیدا کرده است.
بر این اساس مرحوم فیض و دیگر انساب و مورخان قمی نوشته‌اند که مدفونین در این بقعه علاوه بر سید حسین بن علی یرطله سه تن از فرزندان او به اسامی حسن، محسن و محمد هستند.
این ادعا به دلیل مدفون بودن پسر عمویشان در بقعه خاکفرج تقویت می‌یابد و تلقی به قبول شده است.
علامه نسابه سیداحمد کیا گیلانی از نسل علی یرطله بن عمر، سادات زیاد و مشجرات متعددی را در ساوه ذکر می‌کند که در خورزن، فراهان و آبه می‌زیسته‌اند.
قبور تعداد زیادی از این خاندان در اصفهان، اراک و ساوه زیارتگاه دوستداران اهل بیت(ع) است و در کتاب مزارات ایران به ثبت رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول