اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مخترع نوجوان گلستانی:

با هدایت کنجکاوی‎هایم به پژوهش روی آوردم

خبرگزاری فارس: یک مخترع نوجوان گلستانی گفت: خانواده محیطی را برایم فراهم ساخت تا بتوانم با هدایت کنجکاوی‎هایم به پژوهش روی بیاورم.

با هدایت کنجکاوی‎هایم به پژوهش روی آوردم
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در هفته‎ای که به نام پژوهش نامگذاری شد در استان گلستان نیز مثل سایر استان‎ها برنامه‎های بسیاری انجام شد از جمله برگزاری نمایشگاهی با حضور 30 دستگاه اجرایی استان، در این نمایشگاه‎ها، دستگاه‎ها و مراکز علمی استان سعی کرده بودند که آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را به نمایش بگذارند.
در این میان آموزش و پرورش یکی از بزرگترین غرفه‎ها را به خود اختصاص داده بود و نوجوانی در این غرفه به معرفی ساخته‎های خود و تحقیقاتی که انجام داده است می‎پرداخت. برآن شدیم که مصاحبه‎ای داشته باشیم با این پژوهشگر نوجوان و بپرسیم چه شد در سنی که همه به دنبال شیطنت و بازی‎گوشی هستند او به علم و پژوهش روی آورده است.
 
فارس: خودتان را معرفی کنید؟
دنیز عادلی هستم کلاس اول راهنمایی و در یک خانواده چهار نفره در شهر گرگان زندگی می‎کنم مادرم خانه‎دار است و پدرم نیز مهندس ساختمان و یک خواهر بزرگتر از خودم نیز دارم.
 
فارس: چه شد که به تحقیق و پژوهش علاقه‎مند شدید؟

از زمانی که پنج‎سال داشتم به کارهای جذاب علاقه‎مند بودم  و از کلاس سوم ابتدایی شروع کردم به ساختن ربات، و از آن روز علاقه من در این خصوص بیشتر شد تمام وسایلی که طراحی می‎کردم از ایده خودم بود و در این مسیر کسی کمک نکرد اما شرکت علم‎ و صنعت امکانات در اختیارم قرار داد و برای ما کارگاه‎های آموزشی می‎گذاشت.
 
فارس: چگونه با شرکت علم‎ و صنعت آشنا شدید؟
در مدرسه یک اطلاعیه‎ای توزیع شد که مربوط به کلاس‎های این شرکت بود و من به دلیل علاقه زیادی که داشتم به همراهی مادرم در این کلاس‎‎ها شرکت کردم.
 
فارس: خانواده‎تان در انتخاب این مسیر چه نقشی داشتند؟
مادرم همیشه محیط را برای کار من فراهم می‎کرد و این فرصت را مهیا می‎ساخت که من کنجکاویی‎هایم را هدایت کنم اما بیشتر از خواهر بزرگترم کمک می‎گرفتم و با کمک شکل‎های هندسی و وسایلی که او در دوران راهنمایی درست می‎کرد اطلاعات را جمع‎آوری و آنها را به صورت یک ایده در می‎آوردم و شروع به ساختن می‎کردم.
 
فارس: از اخترعاتی که تا حالا داشته‎اید برای ما بگویید؟
من یک وسیله‎ای به نام ماساژور ساخته‎ام، شاید نام آن را زیاد شنیده باشید اما این وسیله‎ای که من ساختم تا جایی که اطلاع دارم کوچکترین نوع ماساژو‎ر است، ربات فوتبالیست دیگر ایده من است این ربات با کمک دو شاخک توپ را به حرکت درمی‎آورد و هدایت می‎کند سومین وسیله‎ای که ساختم جعبه سرگرمی است که برای بازی بچه‎ها است و همچنین سماور هوشمند از دیگر ایده‎های من است که موفق به ساخت آن شده‎ام این سماور با جوش آمدن آب آژیر می‎کشد و با رنگ آبی اخطار می‎دهد و وقتی سماور آب ندارد نیز آژیر مخصوص به خود را می‎کشد و با رنگ زرد اخطار می‎دهد.
 
فارس: آیا در مسابقات نیز شرکت کرده‎اید؟
تاکنون در مسابقات زیاد دانش‎آموزی شرکت کرده‎ام اما دو مسابقه جابربن‎حیان و مسابقه ربات‎های فوتبالیست از اهمیت بیشتری برایم برخوردار بوده‎اند، که موفق شدم در مسابقه ربات‎های فوتبالیست مقام اول دختران را به‎دست آورم اما در مسابقه جابربن‎حیان به دلیل اینکه مشخص نکرده بودم طرحم پرسشی است یا گزینه دیگر نتوانستم مقام بیاورم اما از هدایایی ویژه آن مسابقه برخوردار شدم.
 
فارس: توصیه شما به نوجوانان دیگر چیست؟
عده‎ای از نوجوانان دوست ندارند یک پژوهشگر باشند آنها می‎توانند از یک زندگی عادی برخوردار باشند اما آنهای که به دنبال پژوهش هستند می‎توانند نقش بیشتری د جامعه داشته‎باشند و سهم بسزایی در ساختن آن ایفا کنند تا وجودشان برای همه یک افتخار باشد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول