اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر همایش شیوه‌های نوین درمان ناباروری:

ایجاد بانک ثبت جنین یک ضرورت است

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری جهرم گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی ثبت گامت و جنین یک راهکار و ضرورت در درمان ناباروری است.

ایجاد بانک ثبت جنین یک ضرورت است
به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، حجت‌الاسلام لطف‌الله دژکام ‌‌در دومین کنگره ملی اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری جهرم اظهار داشت: متقاضیان درمان ناباروری به وسیله تکنیک‌های کمک باروری و دریافت گامت امروزه با مراجعه به مراکز مربوطه و درخواست قانونی به صورت محرمانه آن را دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه طبق قانون هیچ شخصی نمی‌تواند با دهندگان گامت آشنایی داشته باشد افزود: محرمانه بودن اطلاعات مربوط به گامت و جنین‌های اهدایی مشکلات اخلاقی حادی را موجب می‌شود.
دبیر علمی همایش اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری جهرم ابراز داشت: در کشورهای غربی برای جلوگیری از عوارض ناشی از محرمانگی تشکیل بانک گامت و جنین را به عنوان راه حل این مشکلات در نظر گرفته شده است.
وی با بیان دلایل حرمت محرمانگی گامت بیان کرد: معلوم بودن نسب، اصل و قانون بیان حقیقت، تعارض با حقوق اجتماعی، عدم آرامش و اضطراب دائمی طرفین، مجهول شدن نسب و احتمال ازدواج محارم و غیره از دلایل حرمت محرمانگی بوده و با قانونی شدن محرمانگی تمام مصالح فردی، خانوادگی و اجتماعی در معرض خطر قرار می‌گیرد.
امام جمعه جهرم ایجاد بانک گامت را از جمله راه حل‌های برون رفت از این مشکل دانست و خاطرنشان کرد: جلوگیری از محرمانگی و لزوم شناخت طرفین (اهدا کننده و گیرنده) از همان ابتدا در صورت ایجاد بانک گامت مسائل دیگری نظیر ازدواج محارم و غیره هنوز امکان‌پذیر است و باید قبل از ازدواج، افرادی که حاصل از درمان‌های «ای آر تی» بوده‌اند برای مشاوره به مرکز خاصی معرفی شوند تا از ازدواج محارم جلوگیری شود.
این مسئول تصریح کرد: به دلیل اینکه بعضی از دهندگان به طور مکرر اقدام به این کار می‌کنند احتمال استفاده از گامت‌های آن‌ها افزایش یافته و درصد فرزندانی که از گامت یک فرد ایجاد شده‌اند نیز در بین فرزندان حاصل از «ای آر تی» افزایش می‌یابد و باید نسب فرزندان حاصله قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد.
وی از آشنایی خانواده‌های دهنده و گیرنده گامت و شناخت یکدیگر از همان ابتدا را روش دیگر رفع مشکل محرمانگی دانست و اظهار داشت: در این روش باید خانواده متقاضی دریافت گامت خانواده دهنده گامت را شناخته باشد و این کار باعث می‌شود از تمام احتمالات و عوارض معلوم نبودن نسب جلوگیری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: به دلیل اینکه هیچ ضرورتی مبنی بر عدم آشنایی طرفین نیست و نیز اینکه ضرورتی بر محرمانگی در درمان‌های این چنین دیده نمی‌شود اجرای این راه حل منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
دژکام تصریح کرد: در قانون فعلی ایران در حال حاضر دهندگان گامت به صورت محرمانه این کار را می‌کنند اما هیچ لزومی برای این کار دیده نمی‌شود.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول