اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اداره استاندارد همدان تأکید کرد:

لزوم استمرار آموزش‌ شیوه‌های استاندارد بین‌المللی

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان بر لزوم تداوم آموزش‌ شیوه‌های استاندارد بین‌المللی تأکید کرد.

لزوم استمرار آموزش‌ شیوه‌های استاندارد بین‌المللی
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سمینار آموزشی تدوین استانداردهای بین‌المللی در همدان برگزار شد.
مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: پژوهش رکن و زیربنای توسعه و تحقق خواسته‌های کشور است که به سه دسته پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و پژوهش‌های کاربردی تقسیم می‌شود.
فرهاد تیموری با بیان اینکه پژوهش‌های بنیادی صرفاً پژوهش‌های علمی و آکادمیک است، عنوان کرد: معلوم نیست که این نوع پژوهش بتواند در همان لحظه منشأ اتفاقاتی باشد اما پژوهش‌های توسعه‌ای بیشتر به کارهای واحدهای صنعتی مربوط می‌شود که برای توسعه تولیدات خود، ارتقای کیفیت خود یا مشتری‌یابی بیشتر آن را انجام می‌دهند.
وی اذعان کرد: پژوهش‌های کاربردی موثرترین و اصولی‌ترین پژوهش‌ها است که در این زمینه می‌توان گفت که تدوین استانداردها گل سرسبد پژوهش‌های کاربردی محسوب می‌شود.
مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان با اشاره به عنوان سال جاری، با بیان اینکه کلمه مقدس جهاد در کنار اقتصاد بیانگر کار و همت جهادگونه‌ای است، اظهار داشت: پیام ایزو در روز جهانی استاندارد به عنوان" استانداردهای بین‌المللی، اعتمادسازی جهانی " است و با توجه به افق 20 ساله مبنی بر لزوم نخست بودن ایران در منطقه، تمام این نکات را باید در کنار هم مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم در زمینه تدوین استاندارد‌های بین‌المللی حرکت جدی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود، سال گذشته، بیش از  88 هزار مقاله علمی در ISI توسط کشور ما در جهان ثبت شده که اگر این تعداد را پژوهش و تحقیقات بنیادین نام بگذاریم، متوجه می‌شویم که در پژوهش‌های کاربردی استاندارد بین‌المللی چه اتفاقی افتاده است.
تیموری با بیان اینکه تا کنون زیر 10 استاندارد بین‌المللی در جهان، توسط ایران به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این تعداد نشان می‌دهد که باید کار و تلاش بسیار زیادی در این زمینه در راستای ارتقای آمار داشته باشیم.
وی با اشاره به کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای بین‌المللی نیز گفت: خانم "روشن‌طبری" از اساتیدی است که هشت استاندارد از بین 10 استاندارد به ثبت رسیده توسط ایران را به نام خود تدوین کرده و دبیر سه مورد از کمیته‌های ایزو است.
مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی همدان اضافه کرد: با حضور خانم روشن‌طبری در این کارگاه امیدواریم بتوانیم برای اساتید دانشگاهی، واحدهای صنعتی و متخصصانی که از دستگاه‌های دولتی دعوت شده‌اند، منشأ خیر و برکت باشیم و در آینده نه چندان دور، استان همدان در سطح جهان بتواند حرفی برای گفتن در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی داشته باشد.
تیموری با تأکید بر لزوم مستمر بودن آموزش‌های شیوه‌های استاندارد بین‌المللی ابراز کرد: درخواست ما بر مستمر بودن این ارتباط است چون در چند ساعت برگزاری یک کارگروه، کلیات روند تدوین استاندارد بین‌المللی قابل توجه و قابل تأمین است اما کسی که درصدد ورود به عرصه تدوین استاندارد بین‌المللی است باید مسیر آن را بیشتر مورد توجه قرار داده و بررسی کند.
وی تصریح کرد: کسی که در صدد گرایش به تدوین استانداردهای بین‌المللی است باید نحوه تنظیم، تدوین، پیگیری و دفاع آن و اجماع کشورهای جهان را در دستور کار قرار دهد که همه این موارد نیازمند آن است که ارتباطی دائمی برقرار شود تا این مسیری که آغاز شده بتواند به نتیجه برسد و به لحاظ عملی و کاربردی تأثیرگذار باشیم.
مدیرکل اداره استاندارد همدان ادامه داد: همه دستگاه‌ها می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه خود، توانایی‌ها، استعدادها ظرفیت‌های خود را بکار بگیرند  و از مسیر ظرفیت موجود عبور دهند که این روند در نهایت منجر به تدوین استانداردهای ملی در سطح کشور می‌شود و می‌توانیم آخرین طراز تدوین استاندارد بین‌المللی را شاهد باشیم.
وی تأکید کرد: قطعاً دستگاهی با حدود 15 کارشناس در اداره کل استاندارد همدان که تأمین‌کننده بسیاری از خواسته‌ها در سطح استان هم نمی‌تواند باشد با این ظرفیت‌های محدود به لحاظ پرسنلی و به لحاظ امکانات و اعتبارات اگر بخواهد در زمینه استانداردهای ملی و بین‌المللی حرف اول و آخر را بزند اصلاً محلی از اعراب ندارد.
تیموری در پایان عنوان کرد: وظیفه ما این است که با برگزاری این دوره‌ها استارت اولیه را بزنیم و رویکرد تفکرات و توقعات اساتید دانشگاه را حداقل در سطح منطقه غرب کشور به مسیر استانداردهای بین‌المللی سوق دهیم.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول