اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس در همایش ملی جهاد اقتصادی در عرصه کشاورزی -2:

دولت از اقتصادی شدن چرخه کشاورزی حمایت کند

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس گفت: برای توسعه بخش کشاورزی و دامپروری باید چرخه تولید در این حوزه اقتصادی شود و این امر نیازمند حمایت جدی دولت است.

دولت از اقتصادی شدن چرخه کشاورزی حمایت کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در نخستین همایش ملی جهاد اقتصادی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی به ویژه در استان‌هایی که دارای زمین‌های کشاورزی کوچک هستند بحث اجرای صحیح طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه مقرر شده است تا پایان برنامه‌ پنجساله بیش از 2.5 میلیون هکتار زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
لاریجانی از تصمیم مجلس برای ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی خبر داد و افزود: در زمینه تامین نقدینگی فعالیت‌های کشاورزی نیز مقرر شده است از طریق تقویت میزان سرمایه بانک کشاورزی به میزان سه برابر و نیز تامین منابع سرمایه صندوق‌ حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرایط آسان‌تری برای حمایت از کشاورزان فراهم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 10 درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی اظهار کرد: در طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز 30 درصد به بخش تولید اختصاص داده شده بود که این امر به طور کامل محقق نشد و مجلس نیز مبلغ نقدی آن را حدود 10 هزار میلیارد تومان می‌شود به این امر اختصاص داده است.
وی افزود: امسال حداقل 50 درصد محصولات بیمه کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت ضمن اینکه اولویت اجرای این طرح با محصولات ریسک‌پذیر است زیرا بیمه کشاورزی موجب آرامش خیال کشاورزان خواهد شد.
لاریجانی با تاکید بر توسعه بازار و توجه به تشکل‌های بخش کشاورزی و دامپروری و گسترش بورس کشاورزی گفت: معنادار کردن فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی باید مورد توجه جدی مسئولین باشد زیرا در کشورهای توسعه‌یافته نیز کشاورزان مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند و مکانیسم بازار به تنهایی قادر به حل مشکلات آنها نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکید ما در برنامه پنجم توسعه این است که تا میزان یک میلیارد دلار از مازاد درآمد ارزی به بخش کشاورزی اختصاص یابد و نیز تلاش می‌کنیم تا کشاورزی دانش‌بنیان در فرآیند‌های مختلف کشاورزی از طریق مشارکت بخش خصوصی برای افزایش سطح صادرات غیرنفتی تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به اهداف برنامه پنجساله در بخش کشاورزی گفت: به منظور اقتصادی کردن چرخه کشاورزی و دامپروری باید تدابیری اندیشیده شود که یکی از مهم‌ترین آنها توسعه منابع آب به میزان حداقل 100 میلیارد متر مکعب و ایجاد راندمان حداقل 40 درصدی از منابع آبی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی به کمبود منابع آب در کشور اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی مصرف آب در دستور کار مسولان قرار دارد از جمله استفاده از منابع جدید مانند دریاهای پیرامونی و واردات آب از سرزمین‌های دیگر و طرح‌های باران‌افزایی که در هر یک از آنها طرح‌هایی ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای شیرین کردن آب دریاها نیز هزینه‌های پیش‌بینی شده که برای برخی مناطق کشور توجیه‌پذیر است ضمن اینکه در زمینه بازچرخانی پساب شهری نیز طرح‌هایی وجود دارد.
لاریجانی با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات مجلس در زمینه واردات محصولات کشاورزی گفت: واردات بی‌رویه موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان برخی محصولات مانند مرکبات و پنبه شده است که باید این مسائل مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صیانت از بخش کشاورزی و دامپروری بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: واردات در برخی مواقع برای تنظیم بازار صورت می‌گیرد اما استراتژی اصلی مراقبت از تولیدکنندگان است.
وی گفت: چنانچه خواستار موفقیت طرح جهاد اقتصادی هستم باید برنامه‌ای تنظیم شود تا تولیدکنندگان توان پیش‌بینی زندگی خود را داشته باشند اما تغییر مداوم تعرفه‌ها در این بخش چنین امکانی را برای آنها فراهم نمی‌کند.
لاریجانی با تاکید بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و مشخص شدن وضعیت تعرفه‌های بخش کشاورزی افزود: در موضوعات کلان جهاد اقتصادی نیز باید با توجه به افزایش جمعیت کشور اقدامات جدی در زمینه استفاده از منابع آبی صورت گیرد به همین دلیل در قانون برنامه پنج‌ ساله مقرر شده است که 2.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر پوشش طرح آبیاری پرفشار قرار گیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس معتقد هستند آبیاری پرفشار موجب جهش بخش کشاورزی خواهد شد و در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی باید طراحی‌های لازم را انجام دهد.
وی توسعه کشت گلخانه‌ای را یکی دیگر از اقدامات مهم برای گسترش کشاورزی نوین دانست و گفت: کمبود زمین و آب در برخی مناطق کشت گلخانه‌ای را اجتناب‌ناپذیر کرده و این امر نیازمند حمایت جدی دولت است.
لاریجانی با تاکید بر اجرای برنامه‌های مناسب برای برگشت کشاورزان از شهر به روستاها اظهار کرد: زمانی این امر محقق می‌شود که چرخه کشاورزی به سمت اقتصادی شدن پیش رفته و فعالیت‌های کشاورزان برای آنها سودآور باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم این همایش تاثیر خوبی بر گسترش نظریات علمی در رابطه با بحث کشاورزی داشته باشد و نتایج آن برای بررسی‌های بیشتر در اختیار مجلس قرار گیرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول