اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست صنعت و تجارت نهبندان:

مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید نرم‌افزاری و فرهنگی باشد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان گفت: برای مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز باید اقدامات نرم‌افزاری و فرهنگی انجام شود.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید نرم‌افزاری و فرهنگی باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، رضا اردونی صبح امروز در نشست توجیهی مدیران و مربیان آموزش و پرورش شهرستان نهبندان در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید اقدامات فرهنگی و نرم‌افزاری را انجام داد که این مهم بهتر از اقدامات سخت‌افزاری و مقابله‌ای است.
وی با بیان اینکه بهترین بسترها و فضاها برای نهادینه کردن این فرهنگ‌سازی و بحث نرم‌افزاری برخورد کردن با قاچاق کالا و ارز، مدارس و فضاهای آموزشی است، تصریح کرد: زیربنای مبارزه درست و سالم در این مقوله باید در راستای کار آموزش و پرورش قرار گیرد.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان نظام تولید را وابسته به نیروی انسانی، مدیریت و سرمایه دانست و ادامه داد: اما نیروی انسانی و مدیریت از عوامل بسیار مهم نظام تولید محسوب می‌شوند.
اردونی با اشاره به استقبال بیشتر مردم برای خرید کالاهای خارجی و دلایل این امر افزود: وقتی نیروی انسانی ناکارآمد و مدیریت درستی بر تولید کالاها نباشد بدیهی است که تولیدات کیفیت مناسب نداشته و باید تولید با کیفیت را استفاده کرد.
وی یادآور شد: تربیت نسل آینده به عنوان نسلی کارآمد و مدبر یکی دیگر از رسالت‌های آموزش و پرورش است که باید به آن توجه ویژه داشته باشد همچنین باید بگویم که در کشور منابع طبیعی و ملی خوبی برای تهیه مواد اولیه تولید کالاها داریم و استفاده درست از این منابع مستلزم نیروی انسانی توانمند و کارآمد و مدیریت صحیح است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان اضافه کرد: آموزش و پرورش در کنار تعلیم و تربیت اسلامی و رشد علمی نسل جوان نیز باید به مسائل اقتصادی توجه لازم را داشته باشد.
اردونی گفت: تا کی باید در کشور با بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت سخت‌افزاری عمل شود باید فرهنگ‌سازی درست در این راستا در مدارس و از همین سنین نوجوانی و جوانی در کشور آغاز شود تا کالاهای قاچاق و کالاهای خارجی مورد مصرف قرار نگیرد و برای مبارزه با این امر باید روی به مباحث فرهنگی و نرم‌افزاری بیاوریم.
وی اظهار داشت: تمامی کالاهای که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود و کالایی غیر مجاز و قاچاق نیست که به طور قانونی و از گذرگاه‌های رسمی وارد کشور شود.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان با بیان اینکه حافظ مرزهای اقتصادی کشور گمرکات هستند، تصریح کرد: مرزهای جغرافیای که وسعت و اندازه فیزیکی آن مشخص است، مرزهای فرهنگی و مرزهای اقتصادی سه نوع مرز در کشور به شمار می‌رود.
اردونی ادامه داد: اما مرزهای فرهنگی و اقتصادی در کشور به طور فیزیکی شناخته شده نیستند و نمی‌شود گفت دشمن تا کجای این مرزها می‌تواند رسوخ پیدا کند و در راستای مبارزه با تهاجمات فرهنگی و هجمه اقتصادی دشمن که بحث قاچاق کالا و ارز است، باید تلاش همگانی داشته و کالای خارجی را مصرف نکنیم.
وی اذعان داشت: با این تلاش همگانی و رعایت قوانین مربوط به امور اقتصادی می‌توانیم جامعه مصرف‌گرای خویش را به جامعه مولد و تولیدکننده مبدل سازیم.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان با اشاره به اینکه بحث قاچاق کالا و ارز یکی از اهداف دشمن برای ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور است، افزود: دشمن با ورود کالاها از مبادی غیر رسمی به داخل کشور سبب می‌شود تا تولیدات داخلی کشور تحت‌الشعاع و دچار رکود شود و از طرفی کالاهای داخلی بی‌کیفیت و فرصت‌های اشتغال نیز از بین برود.
اردونی اظهار داشت: بیشترین اشتغال‌‌ها در سطح دنیا از طریق بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌شود و اگر قاچاق کالا و ارز در کشورها باشد نیز سبب عدم تشکیل و ضربه خوردن این بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و در نهایت اشتغال کاهش می‌یابد.
وی هدف دیگر دشمن از ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور را اهداف سیاسی و مخرب مثل مواد مخدر عنوان کرد و گفت: دشمن با ترویج مواد مخدر درصدد از بین بردن نسل جوان و نظام اسلامی است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان اذعان اشت: دشمن با ترویج مواد مخدر به ویژه نوع صنعتی آن خواهان آن است که هویت، فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی ملت را از بین برده و زمینه‌های ورود فرهنگ غرب را در جامعه اسلامی فراهم سازد و در اینجا نقش و رسالت مربیان، معلمان و فرهنگیان نظام آموزش و پرورش بیشتر نمود پیدا می‌کند.
اردونی نخستین تاثیر قاچاق کالا و ارز را مختل و مشکل‌دار کردن سیاست‌های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: وقتی سرمایه‌گذاری‌ها به جای اینکه در بازار کار باشد به سمت مسکن و خدمات گرایش می‌یابد و این مهم زمینه تورم، افزایش قیمت‌ها و کاهش اشتغال را فراهم می‌آورد.
وی یادآور شد: هرگونه ورود و خروج دلار به صورت غیر رسمی در کشور را به عنوان قاچاق ارز می‌شناسند و خوشبختانه در مرز افغانستان که شهرستان نهبندان در مجاورت آن قرار دارد قاچاق ارز صورت نمی‌گیرد.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌آورد، افزود: اگر فرهنگ‌سازی درست و مردم را نسبت به عدم استفاده از کالای خارجی آگاه نسازیم این سیکل بیمار همچنان در جامعه جاری و باقی می‌ماند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول