اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌رئیس گروه پژوهشی ادبیات عامه دانشگاه شهید باهنر:

سازمان‌های متولی گویش‌شناسی موازی‌کاری نکنند

خبرگزاری فارس: ‌رئیس گروه پژوهشی گویش‌شناسی فرهنگ و ادبیات عامه پژوهشکده فرهنگ ایران و اسلام دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: تعامل سازمان‌های مختلف متولی گویش‌شناسی از موازی‌کاری این سازمان‌ها جلوگیری می‌کند.

سازمان‌های متولی گویش‌شناسی موازی‌کاری نکنند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد مطلبی بعد از ظهر امروز در گردهمایی پژوهشگران گویش فرهنگ و ادبیات عامه استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این گردهمایی‌ها ایجاد آشنایی و تعامل بین سازمان‌ها مختلف متولی گویش‌شناسی است.
وی تصریح کرد: خداوند در قرآن یکی از تفاوت‌های انسان‌ها را تفاوت در زبان آن‌ها می‌داند که تفسیر‌های زیادی در این باب توسط محققان ارائه شده است.  
مطلبی عنوان کرد: در زبان‌شناسی، زبان گونه‌های مختلفی دارد و علاوه بر این زبان به گویش‌ها و لهجه‌های زیادی‌ تقسیم می‌شود.
وی تصریح کرد: زبان‌ها سیستم‌های اطلاعاتی و کاملا جدایی از هم هستند، اما این زبان‌ها می‌توانند، گویش‌هایی داشته‌ باشند که تفاوتشان کمتر از زبان‌ها باشد و بهتر توسط افراد فهمیده شود.
مطلبی خاطرنشان کرد: گویش‌ها به لهجه‌ها هم تقسیم می‌شوند در بین مردم یک شهر نیز ممکن است، تفاوت گفتار وجود داشته باشد به طوری که گونه گفتاری هر فردی منحصر به خودش است.
وی عنوان کرد: از نظر تنوع گویش در ایران سمنان، اصفهان، مرکزی، کرمان بیشترین گویش‌ها را دارند، گویش مردم جنوب کرمان از نظر زبانی جزو منطقه بشاگرد است که گویش‌های بشاگرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رئیس گروه پژوهشی گویش‌شناسی فرهنگ و ادبیات عامه پژوهشکده فرهنگ ایران و اسلام دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: دانشمندان خارجی بسیاری گویش بشاگرد و جنوب را مورد مطالعه قرار داده‌اند و در آثار خود از گویش‌های جنوب کرمان استفاده کرده‌اند و گویش جنوب کرمان را جزو گویش‌های بشاگرد نامیده‌اند.
مطلبی گفت: در شمال کرمان مردم فارسی صحبت می‌کنند که این فارسی  وارداتی است و در برخی آثار قدیمی گویش مردم شمال کرمان را در گذشته «فارسی باستان» نامیده‌اند.
وی افزود: یکی از دلایل اهمیت گویش‌های کرمانی به این دلیل است که آمیختگی با سایر زبان‌ها دارد، بلوچی و کردی، با زبان رودباری آمیخته شده و گویش بسیار جالبی ایجاد کرده است.
مطلبی متولیان گویش‌شناسی را دانشگاه شهید باهنر کرمان، مرکز کرمان‌شناسی، مرکز اسناد، میراث فرهنگی، شاعران و نویسندگان دانست و عنوان کرد: در این پژوهشکده شش گروه است که پژوهش انجام می‌دهد و سه گروه‌ آن روی فرهنگ، زبان و گویش ایران کار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما از اینگونه گردهمایی‌ها آشنایی، تعامل و همکاری سازمان مختلف متولی گویش‌شناسی است تا از موازی کاری جلوگیری شود.
مطلبی با توجه به پیشنهادهای خود در این گردهمایی گفت: ایجاد یک کتابخانه تخصصی گویش‌شناسی مشترک برای سازمان‌های متولی و تشکیل انجمن گویش‌پژوهان از جمله اقدامات مهمی است که باید با همکاری هم ایجاد کنیم.
به گزارش فارس در محل این گردهمایی نمایشگاه گویش‌شناسی برپا و اعضای سازمان‌های مختلف متولی گویش‌شناسی میزگرد تخصصی برگزار و برای پیشبرد بهتر اهداف خود تبادل نظر کردند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول