اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی مطرح کرد:

12 سازمان کودکان خیابانی را ساماندهی می‌کنند / علت 50 درصد کودک‌آزاری‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از تدوین آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت کشور خبر داد و گفت: 12 سازمان در ساماندهی کودکان خیابانی نقش دارند.

12 سازمان کودکان خیابانی را ساماندهی می‌کنند / علت 50 درصد کودک‌آزاری‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، حبیب‌الله مسعودی‌فرید بعد از ظهر امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی تخصصی تفکرات راهبردی، روش‌های حمایت‌طلبی، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی کلان در آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروزه برای انجام هر اقدامی در حیطه سلامت و آسیب‌های اجتماعی نیاز به الگو داریم.
وی با بیان اینکه الگو باید دارای چارچوب‌های مفهومی در ذهن ما باشد، افزود: طبق این چارچوب‌ها باید سیاست‌گذاری صورت گیرد و اگر به طور منفصل اقدامی شود، قطعاً موثر نبوده و فعالیت‌ها مقطعی و کم اثر است.
مسعودی فرید، یکی از الگوها را تلاش در چند جنبه دانست و تصریح کرد: اگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌خواهیم فعالیت کنیم باید دانش مهارتی افراد را بالا ببریم و به آنها حرفه‌آموزی آموزش دهیم تا خشونت نداشته باشند.

*رسانه راهبرد مهم جهانی در مسائل اجتماعی است

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی استفاده از رسانه در کاهش معضلات اجتماعی را بسیار مهم خواند و ابراز داشت: رسانه راهبرد مهم جهانی در مسائل اجتماعی است.
وی حمایت‌طلبی رسانه‌ای را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها در زمینه مسائل اجتماعی نقش بدون جایگزین دارند و می‌توانند روی مخاطب اثرگذار باشند.
مسعودی فرید آموزش خدمت‌دهندگان و سیاست‌گذاران اجتماعی را موثر برشمرد و بیان داشت: کسانی که در مراکز بهزیستی فعالیت می‌کنند باید بدانند این فعالیت‌ها را چگونه انجام دهند.
این مسئول با تاکید براینکه بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند بحث آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند، خاطرنشان کرد: این موضوع از سال‌های گذشته مطرح شده ضمن اینکه در حوزه سلامت نیز وضعیت به این صورت بوده و 25 درصد سلامت جامعه در دست سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است.
مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 75 درصد بحث سلامت جامعه در جاهای دیگر است، اذعان داشت: همکاری بین‌بخشی بسیار مهم است و سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید در کنار همدیگر قرار گیرند.

*آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی تدوین شد

وی از تدوین آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت کشور خبر داد و افزود: 12 سازمان در ساماندهی کودکان خیابانی نقش دارند.
مسعودی فرید وظایف هر کدام از سازمان‌ها در آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی را مشخص دانست و تصریح کرد: انجام امور در کنار همدیگر می‌تواند اثر هم‌افزایی داشته باشد.
مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جمع‌بندی و مدیریت آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت کشور انجام می‌شود، یادآور شد: محوریت انجام فعالیت‌ها با شهرداری‌هاست و بقیه سازمان‌ها مکلفند در این زمینه با شهرداری‌ها همکاری کنند.
این مسئول به وظایف سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان خیابانی اشاره کرد و اظهار داشت: بهزیستی موظف است افراد زیر 18 سال را مورد حمایت قرار دهد ضمن اینکه معلولان بدون خانواده باید زیر حمایت بهزیستی قرار گیرند.
وی بر تغییرات در قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مسائل اجتماعی تاکید کرد و بیان داشت: برنامه‌های اجتماعی باید با سهولت بیشتری اجرا شود.
مسعودی فرید آسیب‌های اجتماعی را نیازمند سیستم مراقبت و رصد عنوان کرد و ابراز داشت: اگر تغییرات اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایجاد می‌شود باید پیش‌بینی کنیم چه تاثیری در حوزه اجتماعی دارد تا بتوانیم در این‌باره پیشگیری داشته باشیم و مداخله به‌هنگام انجام دهیم.
مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه تفکر راهبردی آسیب‌های اجتماعی را رصد می‌کند، خاطرنشان کرد: تفکر راهبردی به ما کمک می‌کند با آینده‌نگری و آینده‌پژوهی بتوانیم آینده آسیب‌های اجتماعی را رصد کرده و قبل از آنکه آسیب‌اجتماعی در سطح فردی فراوان شود و ایجاد مشکل اجتماعی کند، را مداخله به‌هنگام داشته باشیم.

* خشونت و اعتیاد آسیب اجتماعی بزرگ کشور است

وی استفاده از فرصت‌ها و فرصت‌سازی در تفکر راهبردی را موثر ذکر کرد و بیان داشت: خشونت و اعتیاد دو آسیب اجتماعی بزرگ در سطح کشور است.
مسعودی فرید پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی اعتیاد را بسیار معرفی کرد و اذعان داشت: اعتیاد می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهد و مانع از رسیدن کشور به اهداف عالی شود.
به گفته مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، اگر می‌خواهیم به افق ایران 1404 برسیم باید آسیب‌های اجتماعی را بسیار جدی پیگیری کنیم زیرا این آسیب‌ها می‌تواند عامل بازدارنده باشد.
این مسئول با بیان اینکه به مسائل اجتماعی باید نگاه چند بعدی داشته باشیم، تصریح کرد: اقتصاد و فرهنگ در مسائل اجتماعی تاثیرگذار است.
وی خشونت در خانواده و اجتماع را از دیگر آسیب‌های اجتماعی در جامعه معرفی کرد و افزود: در حوزه کودک آزاری تنها کتک زدن فرزند توسط پدر و مادر مطرح نیست.
مسعودی فرید شایع‌ترین نوع کودک آزاری را غفلت از فرزند عنوان کرد و اظهار داشت: مطالعات نشان داده که بیش از 50 درصد کودک آزاری‌ها غفلت پدر و مادر از کودک است زیرا وقت کافی برای کودک نمی‌گذارند و روابط خانوادگی دچار اشکال می‌شود.
مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید براینکه غفلت از کودک مودت و همبستگی فرزندان را کمتر می‌کند، خاطرنشان کرد: احتمال بسیاری وجود دارد که کودک این محبت را جای دیگری جستجو کند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه خشونت باید قانون‌گذاری، نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی را کنار همدیگر داشته باشیم، اذعان داشت: مهم‌ترین دلیل رفتار نامناسب والدین عدم آگاهی است و باید به آنها آموزش لازم بدهیم تا مهارت برطرف کردن مشکلات خود را پیدا کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول