اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون‌ آموزش و پرورش مازندران خبر داد:

راه‌اندازی ایستگاه‌های پژوهشی در مازندران برای نخستین بار

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: برای نخستین بار در کشور از سوی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در هفته پژوهش، ایستگاه‌های پژوهشی در سطح استان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی ایستگاه‌های پژوهشی در مازندران برای نخستین بار
علی‌اصغر طبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه هفته پژوهش را به عنوان نظرگاه تحریک تفکر و اندیشه‌های جامعه می‌دانیم، اظهار کرد: عمق و نگرش اهمیت پژوهش در یک هفته نمی‌تواند در جامعه نهادینه شود بلکه نمایه‌ای از آن برای محیط پیرامون نشان داده می‌شود.
وی اهداف هفته پژوهش را اشاعه فرهنگ تحقیقاتی، نمایاندن پژوهشگران به محیط بیرون، اقدام‌پژوهی، معرفی آثار پژوهشی و آموزش و ترویج پژوهش در جامعه دانست و تصریح کرد: برای توسعه فرهنگ پژوهش و انجام فعالیت در این موضوع، اعتبارات خوبی از سوی دولت اختصاص یافته است که برای برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی هزینه می‌شود.
طبری با تاکید براینکه اهتمام ویژه‌ای به امر اقدام‌پژوهی در آموزش و پرورش داریم، خاطرنشان کرد: استراتژی معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی مبتنی بر رویکرد توسعه کمی و کیفی امر پژوهش در مازندران است.
 
*معلم باید اقدام‌پژوه باشد
وی ادامه داد: معلم باید یک اقدام‌پژوه باشد تا در حوزه مطالعات آموزشی و پرورشی با ایجاد یک مسئله به مبانی نظری بپردازد.
معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های مستمر معاونت پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران است، عنوان کرد: طرح مسئله از سوی معلمان نیازمند مهارت است که در این بخش یک دوره آموزشی برای فرهنگیان پژوهشگر برگزار شد.

* معلمان باید تولید مسئله کنند
وی با اشاره به اینکه تولید مسئله از مهم‌ترین مواردی است که فراگیران را به تفکر وامی دارد، اظهار کرد: بر اساس اقتضای آموزشی باید به سمتی حرکت کنیم تا در نظام تعلیم و تربیت تفکر کاووش‌پژوهی در بین معلمان و دانش‌آموزان نهادینه شود.
طبری عنوان کرد: با تولید مسئله هدفی تعریف می‌شود که حس کنجکاوی یک دانش‌آموز برای رسیدن به اصل موضوع برانگیخته شده و با هدایت و رهبری معلم می‌تواند به مقصد برسد.
وی تصریح کرد: تحول در نظام آموزشی موجب می‌شود تا آموزش دانش‌آموزان تزریقی نباشد.
این مسئول با تاکید بر اینکه تالیف کتاب و مقالات زیادی از سوی پژوهشگران فرهنگی ارائه شده است، خاطرنشان کرد: اهداف عالیه و اثربخش آموزش، ترویج پژوهش است که در این باره پژوهش‌ها به صورت مستمر بوده تا رفتارها ناشی از تفکر شود.
معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران از برگزاری کارگاه‌های آموزشی دربخش پژوهشی خبر داد و گفت: در هفته پژوهش به صورت مستمر آموزش‌ها به صورت کارگاهی در سطح مازندران برگزار می‌شود.

* حمایت مالی از پژوهشگران
وی با بیان اینکه در سال جاری اولویت‌های پژوهشی با 53 موضوع فراخوان شده است، بیان کرد: اولویت‌های پژوهشی در دو بخش آموزشی و پرورشی بوده که 128 طرح برای موضوع‌های عنوان شده به دبیرخانه پژوهش ارسال شد.
معاون اداره کل آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد: حمایت از طرح‌های پژوهشی را در دستور کار داریم که توانستیم امسال از 183 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و سه عنوان دکترا حمایت مالی کنیم.
وی ادامه داد: امسال بیش از 79 میلیون تومان اعتبار برای حمایت از طرح‌های پژوهشی اختصاص داده شد.
طبری با اشاره به اینکه سهمیه‌ای برای شهرستان‌ها اختصاص داده شد تا معلمان پژوهنده کار اقدام‌پژوهی خود را برای هفته پژوهش ارائه دهند، تصریح کرد:‌ امسال 2 هزار و 430 طرح معلم پژوهنده داشتیم که در داوری نخست استانی این تعداد به 233 مورد و بعد از پالایش 23 عنوان از طرح‌های اقدام‌ پژوهشی حایز رتبه در استان شد.
وی تعداد طرح‌های اقدام‌پژوهی راه‌یافته به مرحله کشوری را دو طرح عنوان کرد و گفت: 273 معلم مقاله علمی و پژوهشی و ترویجی خود را ارائه دادند و بیش از 95 میلیون تومان مورد تشویق مالی استان قرار گرفتند.

* پرداختن به اولویت‌های تحقیقاتی
معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران پرداختن به اولویت‌های تحقیقاتی آموزش و پرورش را برای همه اقشار آزاد دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از اولویت‌های تحقیقی آموزش و پرورش بهره‌مند شوند.
وی تعداد طرح‌های تحقیقاتی سال گذشته که منجر به عقد قرارداد با آموزش و پرورش  شد را حدود 21 عنوان تحقیق دانست و عنوان کرد: برگزاری جشنواره کتاب که در سال گذشته برگزار شد 160 عنوان تالیف را از فرهنگیان مازندران داشتیم که در ترویج امر پژوهش بسیار موثر بود.
 
* راه‌اندازی انجمن مولفان فرهنگی در مازندران
طبری از راه‌اندازی انجمن مولفان فرهنگی در سال جاری خبر داد و بیان کرد: موفقیت انجمن مولفان فرهنگی با جداشدن از بدنه دولت محقق می‌شود که در این باره با تشکیل تشکلی خصوصی فرایند پیشرفت مولفان به نحو احسن صورت می‌گیرد.
این مسئول، مولفان فرهنگی را وارثان حقیقی دانش دانست و گفت: پژوهشگران و مولفان فرهنگی می‌توانند چرخ تعلیم و تربیت را به درستی در مازندران به حرکت در آورند.

* 1324 فرهنگی، آموزش پژوهشی را  فرا گرفتند
وی تعداد شرکت‌کننده‌های فرهنگی را در دوره آموزش پژوهشی را 544 نفر اقدام‌پژوه برشمرد و تصریح کرد: 174 نفر فرهنگی در دوره آموزش روش‌های تحقیق، در کارگاه آموزش تدوین گزارش‌پژوهی 606 نفر شرکت کردند که در مجموع یک هزار و 324 فرهنگی در دوره‌های آموزشی زیر پوشش آموزش معاونت پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش قرار گرفتند.

* افکار عمومی باید متوجه اصل پژوهش شود
طبری با بیان اینکه با راه‌اندازی ایستگاه‌های پژوهشی به عنوان یک معیار عمومی و فرهنگی عام در مطالعات پژوهشی دست می‌یابیم، خاطرنشان کرد: افکار عمومی باید متوجه اصل پژوهش شود.
معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد: در راه‌اندازی ایستگاه‌های پژوهشی بر این باوریم تا خانواده‌ها در مطالعات پژوهشی هزینه گزافی را تقبل نکنند بلکه از منابع درآمدی خود بدانند و در این روش دانش نظری و معارف مطالعات پژوهشی جامعه افزایش می‌د‌هد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول