اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا:

بودجه‌های پژوهشی هنوز به یک درصد هم نمی رسد

خبرگزاری فارس: معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا گفت: قرار است دو درصد تولید ناخالص ملی کشور به بحث پژوهش اختصاص یابد که متأسفانه هنوز به یک درصد هم نمی‌رسد.

بودجه‌های پژوهشی هنوز به یک درصد هم نمی رسد
سیدمرتضی هزاوه‌ای امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در همدان، ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش به فعالان عرصه علم و پژوهش اظهار کرد: پژوهش به معنی "تولید دانش جدید" پایه ابعاد مختلف توسعه در هر کشوری است به ویژه در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار به توسعه یافتگی شدیداً نیازمند تقویت نقش پژوهش‌ها در سطوح مختلف کاربردی و بنیادی هستیم.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر پژوهش در دانشگاه‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و نباید به این حد اکتفا کرد، افزود: یکی از مشکلاتی که در پژوهش کشور وجود دارد بحث اعتبارات پژوهشی است و سال‌ها است که قرار است دو درصد تولید ناخالص ملی کشور به بحث پژوهش اختصاص یابد که  هنوز به یک درصد هم نمی رسد.
معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: پژوهشگران به علت عدم اختصاص بودجه به پایین بخش، با مشکلات زیادی مواجه هستند و گاهی این بودجه‌ها در جاهایی اختصاص می یابد که در صورت اختصاص نیز سهم عمده‌ای در اختیار دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستند، بیان داشت: با وجود اینکه بیشتر پژوهشگران در دانشگاه‌ها فعال هستند، اما تنها 30 درصد بودجه پژوهشی کشور به دانشگاه‌ها اختصاص می یابد.
هزاوه‌ای ادامه داد: از 100 درصد بودجه‌های پژوهشی 30 درصد به دانشگاه‌ها و مابقی به سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات و دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد که این از لحاظ عدالت منابع هم، از مسائلی است که می‌تواند کار را در امر پژوهش سخت کند.
وی با اشاره به دیگر موانع پژوهش اضافه کرد: ماهیت ساختار آموزشی ما به طور کلی هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه‌ها همچنان این پایه در آموزش کشور ما حافظه‌محور است که در این زمینه بحث‌هایی در خصوص سند جدید آموزش و پرورش مطرح شد که در دانشگاه‌ها نیز پیگیری شده است.
معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا ابراز داشت: همچنان دانشجویان و دانش‌آموزان مسیر دانش را برای اخذ مدرک پیگیری می‌کنند و این امر با مسیر توسعه‌یافتگی و اهمیت پژوهش، همخوانی ندارد.
وی اظهار کرد: مسئولان باید توجه لازم را به امر پژوهش داشته باشند و سهم دانشگاه‌ها، معاون پژوهش، شورای انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش در این زمینه حائز اهمیت است.
هزاوه‌ای خاطرنشان کرد: باید به حدی به پژوهش اهمیت داد که این پژوهش وارد امر تجاری‌سازی شود و از پژوهش برای کشور تولید ثروت کنیم چرا که تولید ثروت، تولید قدرت برای کشور است.
وی با بیان اینکه دانش، قدرت تولید می‌کند و قدرت مجدد دانش را بازتولید می‌کند، افزود: در حال حاضر گفتمان غالب کشورهای توسعه یافته را می‌بینیم که به صورت مسلط در جهان عمل می‌کند و این چرخه و مکانیزم سبب توسعه یافتگی کشور می شود.
معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا اذعان داشت: یک بحث عمده دیگر به خرده پژوهش‌های علمی مربوط است که توجه ویژه‌ای شده و برای رشته‌هایی ادبیات تولید می‌کنند، که این ادبیات می‌تواند مبانی تسلط برتریت و منابع را نیز بیشتر می‌کند.
وی توجه به علم و پژوهش را راهی برای قدرتمند شدن کشور دانست و افزود: آنچه در پیشرفت پژوهشی کشور تاکنون حاصل شده است ما در عرصه هسته‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تکنولوژی و سلول‌های بنیادی و قسمت‌های دیگر شاهد هستیم.
هزاوه‌ای در پایان ابراز داشت: تمام مسائلی که در مباحث پژوهشی کشور صورت گرفته است، محصول 10 درصد توان پژوهشی کشور است و امیدواریم که بتوان از عرصه علمی و پژوهشی کشور بهره‌های بسیاری را حاصل کرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول