اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس:

پژوهش بدون نوآوری مفهومی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از دو کتاب در کتابخانه آستان‌قدس رضوی گفت: پژوهش بدون نوآوری مفهومی ندارد.

پژوهش بدون نوآوری مفهومی ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، حجت‌الاسلام رسول جعفریان در مراسم رونمایی از دو کتاب «تاریخ کتابخانه آستان‌قدس رضوی بر پایه اسناد از صفویه تا قاجاریه» و «روش‌شناسی و موضوع‌یابی مطالعات شهری در تاریخ شهری ایران» اظهار داشت: در حقیقت سال‌هاست که این هفته‌های پژوهش برگزار می‌شود و در غیر این ایام هم در مراکز مختلف هم دانشگاهی و هم حوزوی در حول و حوش چرایی و چگونگی پژوهش و دشواری‌ها و مشکلات و ارائه راه‌حل‌هایی برای بهترشدن امر پژوهش بحث وبرنامه‌ریزی می‌شود و به نظر می‌آید که موفقیت‌هایی هم نصیب مردم ما شده است.
پژوهشگر برجسته حوزه تاریخ خاطرنشان کرد: سه دهه گذشته را که مرور می‌کنیم می‌بینم که هر دهه بهتر از دهه قبل بوده، هم نگاه‌ها تغییر کرده و هم امکانات بهتر شده و سرمایه‌گذاری به‌ویژه با توسعه دانشگاه‌ها و رشته‌های آموزشی و کارشناسی ارشد و دکتری و با تکیه بر پایان‌نامه‌ها و تحقیقات و همین طور سخت‌گیری استادان برای تولید مقالات علمی و پژوهشی در امر پژوهش جدی‌تر و بیشتر شده است.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داشتن کتاب و منوط کردن پیشرفت در مراتب دانشگاهی و ارائه کارهای پژوهشی، خیلی کمک کرده که ما در امر تولید علم در جایگاه بهتری قرار بگیریم افزود: مسلماً این مسیر باید ادامه پیدا کند و سخت‌گیری از این هم که هست باید بیشتر شود و امکان اینکه کسی با سوء استفاده از موقعیت‌اش رتبه دانشگاهی بالاتری پیدا بکند مسدود شود و زمینه‌ای فراهم شود برای افرادی که کارآمدی ویژه‌ای در امر پژوهش و تولید علم دارند تا آنها بتوانند در جایگاه بهتری قرار بگیرند.
جعفریان با اشاره به اینکه پژوهش حلقه‌ای از سه حلقه اساسی است که بدون آنها پژوهش سامان نمی‌گیرد، گفت: حلقه پیش از آن آموزش و حلقه همراه آن تقویت و توسعه کار کتابخانه‌ای است که اگر این سه حلقه تکمیل شود آن وقت است که می‌توان از پژوهش سخن گفت.
پژوهشگر حوزه تاریخ از ارتباط نزدیک پژوهش با حریت و آزادمنشی یاد کرد و خاطر نشان کرد: مسئله حریت و آزادمنشی در پژوهش مرتبط با نوآوری است و پژوهش بدون نوآوری مفهومی ندارد زیرا در غیر این صورت تکرار مکررات است.
وی با بیان اینکه مفهوم علم و دانایی تا چه اندازه می‌تواند مقید به پیش شرط ها و پیش فهم‌ها از موضوعاتی باشد که پژوهش به آنها برسد اظهار داشت: آیا دانایی امر مطلقی است که شرف ذاتی دارد یا آن که این دانایی در خدمت اهدافی است که انسان برای آن تعریف  می‌کند.
 وی با بیان اینکه هر پژوهشی مبتنی بر آن است که ما دانسته‌های خود را درحوزه مربوطه گردآوری کنیم و از آنها با خبر باشیم که این کار را معمولا دانشنامه‌ها انجام می‌دهند گفت: یک پژوهشگر باید بداند که تحقیق در آن حوزه تا کجا پیشرفت کرده، چه دیدگاه‌هایی در آن زمینه ارائه شده آخرین معلومات در آن باب چیست و حد مجهولات در کجاست و برای اینکار باید تمام دانسته‌ها در یک جا جمع شود. 
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول