اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان جنوبی؛

خسارت‌های شدیدی به دام‌های عشایر وارد شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌های اخیر بیشترین خسارت نامحسوس را به دام عشایر خراسان جنوبی وارد کرده است.

خسارت‌های شدیدی به دام‌های عشایر وارد شد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد ابراهیم ابراهیمی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر زندگی عشایر خراسان جنوبی را فلج کرده است، اظهار داشت: در این راستا اداره کل عشایر استان بر آن شد تا عشایر را از تک محصولی به سوی چند محصولی در بیاورد و به سمت و سوی صنایع دستی سوق دهد تا در این راستا عشایر با مشکل مواجه نشوند.
 
* 7 درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان جنوبی هستند
وی با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: خراسان جنوبی دارای 15 هزار و 153 خانوار عشایری است که این قشر بالغ بر 80 هزار و 175 نفر جمعیت در استان و 13 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه 31 درصد دام سطح استان را عشایر دارا هستند، افزود: این میزان در سطح معادل یک میلیون و 173 رأس دام سبک و سنگین و معادل یک میلیون و 300 هزار واحد دامی است.
 
* عشایر 34 درصد تولیدات دامی استان را تشکیل می‌دهند
ابراهیمی با اشاره به اینکه 34 درصد تولیدات دامی استان را عشایر تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در این راستا عشایر استان 12 درصد شیر دام‌های استان، 32 درصد تولید گوشت قرمز و 35 درصد پشم و کرک استان را تولید می‌کنند.
وی گفت: با وجود خشکسالی‌های اخیر عشایر استان نقش مرزبانی و دفاعی و مؤثری در حفظ و حراست از دستاوردهای نظام داشته و این امر جای تقدیر دارد.
مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو امن‌ترین استان‌های کشور است، ادامه داد: این امنیت مرهون تلاش و همکاری عشایر غیور استان است.
ابراهیمی نقش دفاعی و مرزبانی، ولایت‌مداری، قانع بودن و حفظ اصالت را از خصلت‌ها و ویژگی‌های عشایر خراسان جنوبی دانست.
وی با اشاره به اجرایی شدن آیین‌نامه ساماندهی جامعه عشایری گفت: طبق ماده پنج این آیین‌نامه تمامی دستگاه‌های اجرایی در تنظیم بودجه سنواتی و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود باید برابر 13 درصد جمعیت عشایری خدمت ارائه کنند چراکه خدماتی که دولت برای شهرها و روستاها انجام می‌دهد بایستی برای جامعه عشایری صورت گیرد.
مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی اداره آموزش و پرورش عشایر استان گفت: امید است این امر نقطه قوت در راستای خدمت‌رسانی بهتر به عشایر استان باشد.
ابراهیمی دوقلو زایی دام‌های عشایر را یکی از برنامه‌های این نهاد دانست و افزود: این برنامه با آموزش و ترویج در بحث به‌نژادی و بهبود تغذیه می‌تواند در دوقلو زایی مؤثر باشد.
وی مرمت چشمه سارها، احداث بندهای خاکی با همکاری اداره کل منابع طبیعی، استفاده از انرژی‌های نو برای جامعه عشایری را در راستای خدمت رسانی به عشایر استان دانست.
مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی اجرای طرح فانوس خورشیدی و حمام خورشیدی را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: استارت اجرای این طرح‌ها در استان زده شد که امید است این فعالیت‌ها در سطح استان برای جامعه عشایر صورت گیرد.
ابراهیمی سوء تغذیه دام، عدم آبستنی دام، سقط بره و بزغاله‌ها، لاغری مفرط و بیماری‌های واگیردار را از مهم‌ترین مشکلات جامعه عشایری استان بر اثر خشکسالی‌های اخیر خراسان جنوبی دانست.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول