اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری:

چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم خشکسالی کشور را دارد

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم خشکسالی کشور را دارد.

چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم خشکسالی کشور را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حمیدرضا فروزنده ظهر امروز در ستاد سرمایه‌گذاری این استان، اظهار داشت: تمامی درخواست‌ها و موارد مربوط به تخصیص آب در دشت‌های این استان در شرکت آب منطقه‌ای به کمیته مدیریت منابع آب استان ارجاع شود.
وی افزود: برهمین اساس استعلامات مربوط به تخصیص آب به صورت تخصصی‌تر و جدی‌تر در کمیته یاد شده بررسی و زمینه اجرایی شدن سریع‎تر آنها فراهم می‌شود.
فروزنده با بیان اینکه خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به مرحله بحرانی اجتماعی اقتصادی رسیده است، گفت: بالا رفتن میزان املاح و افزایش شوری آب از اثراتی است که کاهش سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی بر منابع آبی می‌گذارد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اثرات کمی کاهش آب‌های زیرزمینی در این استان، گفت: کاهش آبدهی چاه‌ها، بایر شدن قنوات، کاهش آبدهی چشمه‌ها، کاهش طول عمر چاه های نیمه عمیق، کف شکنی چاه ها، جابجایی چاهها، افزایش هزینه و تخریب سفره های آب زیر زمینی از جمله این اثرات است.
وی اضافه کرد: در اکثر دشت‌های استان کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی با روند سریع‌تری نسبت به سال‌های قبل ادامه داشته است به‌طوری که در ۹ دشت با افت شدیدتر دچار بیلان منفی شده است.
فروزنده با بیان اینکه ۱۰ دشت آبرفتی در این استان وجود دارد، افزود: سطح افت آب‌های زیر زمینی دشت‌ها در سال جاری آبی نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه 4 هزار و ۸۹۲ دهنه چشمه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: از این تعداد یک هزار و ۱۰۲ دهنه چشمه خشک شده و این امر باعث خسارات جبران ناپذیری در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری شده است.
فروزنده با بیان اینکه از ۹۰۶ رشته قنات چهارمحال و بختیاری نیز حدود نیمی از آنها و معادل ۴۵۲ رشته خشک شده است، گفت: با توجه به خشکسالی‎های اخیر و کاهش دبی و خشک شدن برخی قنوات ،آبخیزداری در بالادست قنات‎ها امری اجتناب ناپذیر است و باید این موضوع جدی گرفته شود.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول