اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

16 کشته بر اثر مرگ خاموش؛

گاز مونواکسید کربن در زنجان بازهم قربانی گرفت

خبرگزاری فارس: مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: گاز مونواکسید کربن کربن در استان زنجان در آذر ماه یک قربانی دیگر هم گرفته است.

گاز مونواکسید کربن در زنجان بازهم قربانی گرفت
مهدی فروزش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان آمار کشته شد‌گان ناشی از استنشاق گاز مو نو اکسید کربن را در استان زنجان تا آبان ماه سال جاری 15 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: این آمار در سال گذشته در همین مدت چهار نفر بوده است.
وی با اشاره به اینکه در آذر ماه سال جاری نیز مو نو اکسید کربن یک کشته در زنجان بر جای گذاشته شده است، ادامه داد: قربانی یک مرد 70 ساله بوده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گاز مو نو اکسید کربن را بی‌ رنگ، بی ‌بو، بی ‌طعم و بی مزه توصیف کرد و گفت: با توجه به بی‌علامت بودن پراکندگی این گاز در محیط، انسانی که وارد محیطی پر از گاز مو نو اکسید کربن می‌شود، متوجه موضوع نشده و به همین دلیل است که مرگ ناشی از استنشاق این گاز را مرگ خاموش می‌نامند.
وی اضافه کرد: عدم نصب مکش‌ برای بخاری‌های گازی، ناقص سوختن نفت بخاری‌های نفت سوز و یا هر سوخت فسیلی مورد استفاده، درست کار نکردن شومینه‌های گازی و چوبی منصوب در خانه‌ها، سوخت ناقص در منقل‌های کرسی خانه‌ها، سوختن نامناسب اجاق‌های خوراک پزی و آبگرم‌کن و ژنراتورهای خانگی و روشن کردن خودرو در پارکینگ‌های در بسته از شایع‌ترین عوامل مسمومیت‌های ناشی از استنشاق مو نو اکسید کربن محسوب می‌شود.
فروزش استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و عدم استفاده از بخاری‌های بدون دود کش، کنترل منافذ دود کش‌ها قبل از راه‌اندازی بخاری را از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از مسمومیت ناشی از گاز مو نو اکسید کربن عنوان کرد.
وی کنترل داغ بودن مسیر دود کش‌ بخاری به ویژه ابتدای دود کش را بهترین راه آزمایش سلامت و باز بودن راه دود کش بخاری اعلام و تصریح کرد: نصب کلاهک مخصوص دود کش در پشت بام‌ها و همچنین ایجاد فاصله یک متری دود کش‌های نصب شده از سطح بام‌ها و از دیواره جانبی پشت‌بام از موارد ایمنی مهم برای اطمینان از سلامت دود کش‌ها برشمرد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان توجه به رنگ شعله وسایل گرمایشی را مهم اعلام کرد و افزود: رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز شعله وسایل گرمایشی نشانگر کمبود اکسیژن در محیط و در واقع بیانگر خطر محسوب می‌شود. مردم از استفاده شعله اجاق گاز برای گرم کردن محیط خانه به صورت جدی پرهیز کنند.
فروزش سر درد را وجه مشخصه مسمومیت با گاز مو نو اکسید کربن عنوان  کرد و گفت: ضعف جسمانی و سرگیجه و خواب آلودگی نیز در فرد دچار حادثه شده بروز کرده و موجب استراحت او در همان محیط پر از گاز مو نو اکسید کربن می‌شود، که اغلب تلفات به همین علت اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: تهوع و استفراغ، سوزش گلو، درد در قفسه سینه و در نهایت از دست دادن هوشیاری و در نهایت کما و مرگ را از دیگر مراحل ادامه حضور در محیط پر از گاز مو نو اکسید کربن اعلام کرد و از شهروندان برای دقت به علائم گاز گرفتگی دعوت به عمل آورد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول