اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور شهرداری‌های وزارت کشور:

ثبات مدیریت شهری با فعالیت شوراها آسیب دید

خبرگزاری فارس: معاون امور شهرداری ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: تحقیقات نشان می دهد در نتیجه فعالیت شوراها ثبات مدیریت شهری در کشور به شدت آسیب دیده است.

ثبات مدیریت شهری با فعالیت شوراها آسیب دید
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علیرضا افشار عصر امروز در دومین کارگاه آموزشی روسای شوراهای اسلامی شهرهای خوزستان با اشاره به نظر کارشناسان گفت: بسیاری بر این باور بودند که تشکیل شوراها با توجه به وضعیت سیاسی کشور بوده و شوراها فعالیت آنچنانی نخواهند داشت، اما تجربه سه دوره شورا خلاف این امر را نشان داد و عملکرد شوراها اگر چه به وضع مطلوب نرسیده اما در راستای توسعه محلی موثر بوده است.
وی افزود:‌ در این مدت حداقل شوراها توانسته‌اند جایگاه سیاسی خود را تثبیت کنند، به طوری که در حال حاضر به عنوان یک نهاد تصمیم گیر شناخته می‌شوند.
افشار همچنین با اشاره به تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها، مجلس و وزارت کشور در مورد عملکرد شوراهای شهرها انجام شده اظهار داشت: براساس این تحقیقات ثابت شده که شوراها هم فرصت و تهدیدی برای نظام اجتماعی، سیاسی و شهری ایجاد می‌کنند.
وی افزود: تحقیقات مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد در نتیجه فعالیت شوراها ثبات مدیریت شهری در کشور به شدت آسیب دیده است.
افشار توضیح داد: این مسئله ناشی از تعدد شهرداران و عزل و نصب‌های مکرر شهرداران بوده است؛ به طوری که آمار تغییر شهرداران در دوره سوم شورا بیشترین بوده است. تمام تمرکز شورا در چند ماهه بر استیضاح و عزل و نصب شهرداران است و پروژه‌ها و شهر به حال خود رها می‌شود. از طرف دیگر شهرداران معتقدند شوراها از اهرم استیضاح و عزل برای تهدید و اعمال فشار به شهرداران استفاده می‌کنند.
به گفته وی، مخالفت‌ها با شورا به دلیل عملکرد شوراها در این سه دوره بوده است. به طوری که چندی پیش نمایندگان مجلس طرحی برای محدود کردن شوراها در انتخاب شهرداران پیشنهاد کردند که نظر دولت نسبت به آن ممتنع بود.
این مقام مسئول تهدید دیگر شوراها را مراجعه مستقیم اعضای شورا به کارکنان شهرداری‌ها و دخالت غیرمستقیم اعضای شورا در امور شهری عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد پرسنل شهرداری با دخالت اعضای شورا به شدت رو به افزایش است. این مسئله علاوه بر مشکلاتی که در کمبود اعتبارات شهرداری‌ها ایجاد می‌کند به عنوان سندی علیه شوراهای منحله نیز اعلام شده است.
وی با بیان اینکه شوراها فرصت‌هایی نیز ایجاد کرده‌اند گفت: تجربه دموکراسی و ارتقای فرهنگ مردم سالارانه در شهرها با کمک شوراها محقق شده است و با تشکیل این نهادها بسترها را برای افزایش گفت‌وگوها و کاهش منازعات اجتماعی فراهم کرده، به طوری که ضریب امنیت در بسیار از مناطق ناامن افزایش یافته است.
افشار فرصت دیگر ایجاد شده توسط شوراها را تربیت افرادی برای بکارگیری در مدیریت شهری عنوان کرد و افزود:‌ شوراها در حال حاضر به عنوان نهادی که مردم به آن روی می‌آورند و برای حل مشکلات به آن مراجعه می‌کنند پذیرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به نتیجه تحقیق دانشگاه تهران در مورد شوراهای موفق و ناموفق گفت: بر اساس این تحقیقات اعتماد عمومی و پایگاه مردمی بیشتر باعث می‌شود شوراها با قدرت در مسائل ورود و در مدیریت شهری موثر باشند به طوری که دولت را مجبور به عقب نشینی کرده‌اند؛ اما هر چه اعضای شوراها پایگاه اجتماعی ضعیف‌تر داشته باشند برای پیشبرد امور خود به دولت تکیه داشتند.
افشار دلیل اصلی انحلال چند شورای شهر در کشور را ضعف و عدم تعامل درون گروهی دانست و گفت: ناآگاهی بعضی اعضای شورا نسبت به قوانین آنها را به دردسر انداخته است.
به گفته وی، بعضی شهرداران فایل ویژه‌ای برای جمع آوری مستندات علیه اعضای شورا اختصاص می‌دهند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول