اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم:

تجهیزات آموزشی لازم برای کودکان استثنایی در قم وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: امکانات و تجهیزات آموزشی برای کودکان استنثائی به میزان لازم در قم وجود ندارد و ضروری است که مسئولان استانی در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

تجهیزات آموزشی لازم برای کودکان استثنایی در قم وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد‌حسین امین‌جعفری در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین که پیش از ظهر امروز در کانون حضرت مریم قم برگزار شد اظهار کرد: خدمت به دانش‌آموزان استثنایی زحمت مضاعفی نسبت به مدارس عادی دارد و امید است که مورد رضای پروردگار و امام زمان(عج) قرار گیرد.
وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار و 700 دانش‌آموز استثنائی در قالب بیش از 24 مدرسه مشغول به تحصیل هستند که از این میان چهار واحد آموزشی به موارد اختلال در یادگیری اختصاص دارد و بیش از 400 نفر نیز به عنوان کادر آموزشی و اداری خدمات لازم را به این افراد ارائه می‌دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اخلاص درونی و معصومیت دانش‌آموزان استثنائی گفت: این کودکان به هفت گروه تقسیم می‌شوند که شامل کم توانان ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، دانش‌آموزان دارای مشکلات جسمی و حرکتی، چند معلولیتی‌ها و کسانی هستند که در زمینه یادگیری مشکل دارند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی برای آموزش کودکان استثنائی انجام شده است، ابراز کرد: در طی سفر مقام معظم رهبری به قم در سال گذشته، ساخت چهار مدرسه و یک سالن ورزشی برای این افراد به تصویب رسید و در حال حاضر نیز مقدمات این کار در حال فراهم شدن است.
امین‌جعفری افزود: کمبودهایی نیز در این میان به چشم می‌خورد که از آن میان می‌توان به تعداد زیاد دانش‌آموزان در یک کلاس درس اشاره کرد زیرا آموزش این افراد نگاهی ویژه را می‌طلبد و کار با آنها مشکلات خاص خود را دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم مدارس را پناهگاهی برای دانش‌آموزان استنثائی دانست و تصریح کرد: صحبت معلمان با این کودکان از نظر عاطفی موجب آرامش شده و حضور چند ساعته آنان در این محیط اثرات مفیدی دارد.
وی عنوان کرد: امکانات و تجهیزات آموزشی برای کودکان استنثایی به میزان لازم در قم وجود ندارد و ضروری است که مسئولان استانی در این مورد چاره‌اندیشی کنند ضمن اینکه تاکنون نیز تلاش این افراد موجب تسریع در روند کارها به خصوص ساخت مدرسه شده است.
امین‌جعفری با اشاره به سیره رسول اکرم(ص) و سایر ائمه اطهار(ع) در مواجه با افراد معلول اظهار کرد: نباید به دانش‌آموزان استثنایی به دیده ترحم نگاه کرد بلکه باید زمینه حضور آنان را در جامعه مانند سایر افراد عادی فراهم ساخت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: دانش‌آموزان استثنایی مدارس قم در سال‌های گذشته و امسال رتبه‌های خوبی در مسابقات گوناگون مذهبی، فرهنگی و ورزشی کسب کرده‌اند بنابراین مسئولان باید استعدادهای نهفته در میان این افراد را شناسایی کرده و آن را شکوفا سازند.
وی با اشاره به قانون استخدامی آموزش و پرورش و لزوم جذب سه درصدی معلولان گفت: این مسئله در استان قم اجرا شده و نتایج بسیار خوبی نیز داشته است زیرا افراد معلول با انگیزه بالایی وظایف خود را انجام می‌دهند.
امین‌جعفری با تاکید بر توجه اولیا دانش‌آموزان استثنایی به نیازهای کودکان خود خاطرنشان کرد: آموزش ابتدایی افراد استثنایی از دو سالگی آغاز شده و بیش از 11 سال طول می‌کشد بنابراین باید شیوه‌های صحیح رفتار با دانش‌آموزان استثنایی را به والدین آنها آموزش داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر او را در مورد رعایت حال معلولان توصیه می‌کند و می‌فرماید: «باید از بیت المال برای آنان که قادر به تامین نیاز خود نیستند مقرری ویژه‌ای تعیین کرد و با عزت و احترام به آنان پرداخت و مبادا که در حکومت تو به آنها بی‌توجهی شود» که این امر نشان‌دهنده عنایت خاص اسلام و پیشوایان دین به مسئله معلولیت در جامعه است.
وی با بیان جمله امام راحل(ره) که «خدمت به معلولین خدمت به نبی مکرم اسلام(ص) است» افزود: مقام معظم رهبری نیز همواره این مسئله را مدنظر داشته و در دیدار با مسئولین از آنها خواسته است که قضیه کودکان استثنایی را جدی بگیرند.
امین‌جعفری در پایان با تاکید مجدد بر ارائه خدمات مطلوب و خالصانه به دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: باید این افراد را همچون دیگر کودکان در امور مختلف شرکت داد و برخوردی مناسب همراه با احترام با آنان داشت.
انتهای پیام/ج10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول