اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل:

مصلحت کلان نظام در مجلس پیگیری می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه مصلحت کلان یک نظام در مجلس پیگیری می‌شود، گفت: افزایش نمایندگان مجلس در دور نهم منتفی است.

مصلحت کلان نظام در مجلس پیگیری می‌شود
داور نظرعلیان در حاشیه کارگاه آموزشی ناظران و بازرسان انتخابات مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: حضور آحاد مردم در انتخابات مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی حساس و سرنوشت‌ساز است.
وی افزود: در کنار توصیه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در وصیتنامه سیاسی خود مبنی بر حضور آحاد مردم در صحنه انتخابات رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس از این قوه به عنوان رکن اساسی و عصاره ملت یاد کردند.
این مسئول یادآور شد: مصلحت کلان یک نظام در مجلس پیگیری می‌شود به طوری که اولین مجلس در کشورمان در دوره مظفر‌الدین شاه و سال 1285 شکل گرفت و ایران در بیش از 100 سال عمر قانون‌گذاری توانسته است جایگاه رفیع و عظیم خود را پیدا کند.
نظرعلیان تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب نیز هشت دوره انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز مجلس در کشورمان انجام شده و این بار نیز در یک اراده و اعتماد عمومی مجلس قوی و کارآمد شکل می‌گیرد.
 
* افزایش نمایندگان مجلس در دور نهم منتفی است

وی با اشاره به عمده وظایف نمایندگان مجلس در نظارت بر کار قوای قضائیه و مجریه، رای اعتماد به وزرا، پرسش و پاسخ و سئوال از دولت، استیضاح آنها، نظارت بر قراردادها و عهدنامه‌های کشورمان با کشورهای خارجی، وضع قوانین، نظارت تصویب بودجه سالانه و برنامه‌های پنج‌ساله و... خاطرنشان کرد: هر 10 سال یکبار بر اساس قانون 20 نفر به تعداد نمایندگان افزوده می‌شود که دولت لایحه آن را به مجلس تقدیم کرده است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل بیان داشت: باوجود لایحه افزایش نمایندگان مجلس از سوی دولت به دلایل مختلف مجلس این لایحه را مورد بررسی نهایی قرار نداده و به نظر نمی‌رسد در مجلس نهم با افزایش تعداد کاندیداها مواجه باشد.
این مسئول ادامه داد: اگر قرار بود نماینده‌ای نیز بر تعداد نمایندگان فعلی افزوده شود هیچ تغییری در هفت نماینده فعلی استان اردبیل در حوزه‌های متعدد انجام نمی‌شد.
نظرعلیان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در بررسی صلاحیت کاندیداها قانون دو منبع و محور را تعیین کرده که اولین آن استعلام از مراجع چهارگانه است که با استعلام از دستگاه‌های مختلف صلاحیت کاندیداها مورد تایید قرار می‌گیرد.
وی افزود: در ثبت نام داوطلبان برخی شرایط اثباتی وجود دارد که نیاز به استعلام نیست چرا که کاندیدا باید این شرایط را احراز کرده باشد تا بتواند ثبت نام در انتخابات پیش رو را به شکل قانونی داشته باشد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اردبیل در پایان اظهار داشت: وظیفه اصلی نظارت و اعلام نظر قطعی در مورد احراز شرایط کاندیداها وظیفه شورای نگهبان است که در این زمینه باید به وظیفه خود درست و دقیق عمل کند تا مراحل انتخابات با تاخیر و تعلل روبه‌رو نشود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول