اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ:

عرضه فله‌ای مهم‌ترین مانع صادرات محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ گفت: یکی از مهم‌ترین موانع در صدور محصولات کشاورزی عرضه محصولات بصورت فله است، در حالی که با توسعه کارگاه‌های سرت و بسته‌بندی امکان جداسازی محصول برای سفارشات صادراتی فراهم می‌آید.

عرضه فله‌ای مهم‌ترین مانع صادرات محصولات کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد دهقان شهرانی ظهر امروز در همایش آموزشی فرآوری و بسته‌بندی سبزیجات و میوه‌جات در کوهرنگ، اظهار داشت: ده‌ها سال است که در کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای جهان سوم که تامین کننده نیاز کشورهای توسعه یافته هستند، بسته‌بندی میوه و تره بار صورت می‎گیرد.
وی افزود: آنچه امروز در بسته‌بندی مورد توجه قرار گرفته، بسیار پیچیده‌تر و مهم‎تر از گذشته است، در این مرحله که چند سالی بیش از آن نمی‌‎گذرد، بسته‌بندی وارد مرحله جدیدی شده است.
شهرانی با اشاره به راهکارهای عملی ارتقای جایگاه بسته‌بندی محصولات، گفت: شاید در یک نگاه ساده هدف از بسته‌بندی تنها حفظ صفات و مشخصات کالا در فاصله زمانی برداشت، انبارداری و توزیع باشد، بدین ترتیب ترسیم مدل توزیع با توجه به حفظ کیفیت حمل و کمیت آن صورت می‌گیرد که خود به مشخصات کالا و پیچیدگی بازار بستگی دارد.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه در این فرایند توجه به مشخصات کالای بسته‌بندی شده بسیار حائز اهمیت است، گفت: به‌‎طور نمونه محصولات باغی دارای نسوج زنده هستند و با داشتن آب، فراوان در ساختمان بدنی خود، در صورتی تجربه موفقیت‌آمیز یک روش بسته‌بندی را ایجاد خواهد کرد که به شناخت نیازهای مورد درخواست در مورد کالا در طی مراحل جابجایی و بازاریابی آن توجه شود.
وی با اشاره به عملیاتی که در مراکز بسته‌بندی انجام می‌گیرد، گفت: آماده‌سازی نخستین مرحله در این فرآیند است و پس از آن مراحل جداسازی، خشک کردن، واکس زدن، قارچ کشی، درجه بندی، عملیات شیمیایی برای زدودن رنگ سبز و بالاخره بر چسب زدن قرار دارد.
شهرانی ادامه داد: ممکن است بعضی از این عملیات در آماده سازی بعضی از محصولات صورت نگیرد ولی دو مرحله مهم و ثابت در این عملیات عبارت است از جداسازی و درجه‌بندی که طی آن محصولات نامرغوب، بیمار، آفت‌زده و ناسالم در مرحله جداسازی حذف می‌شود.
وی با اشاره به مزایای ارتقای جایگاه بسته‌بندی محصولات کشاورزی کاهش ضایعات را از مهم‌ترین این مزایا برشمرد و گفت:  بسته بندی محصولات کشاورزی مهم‌ترین پایه در کاهش ضایعات است، چراکه با حذف محصولات فاسد و بیمار از مجموعه محصول از ضایعات آن جلو گیری به ‌عمل می‌آید.
شهرانی توسعه صادرات را یکی دیگر از مزایا برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین موانع در صدور محصولات کشاورزی عرضه محصولات بصورت فله است، در حالی که با توسعه کارگاه‌های سرت و بسته‌بندی امکان جداسازی محصول برای سفارشات صادراتی فراهم می‌آید.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ تصریح کرد: امری که امروز وجود ندارد و صادر کننده ناگزیر است با سرمایه‌گذاری سنگین در خرید بار به صورت فله تبعات فروش بارهای غیر صادراتی را نیز به دوش بکشد. 
همایش آموزشی فرآوری و بسته بندی سبزیجات و میوه‌‌جات با حضور 75 نفر از زنان در چلگرد برگزار شد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول