اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی:

دانشگاه‌ها مرکز بیداری فکری جامعه هستند

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشگاه‌ها مرکز ثقل و بیداری فکری و معنوی در جامعه هستند.

دانشگاه‌ها مرکز بیداری فکری جامعه هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امین رستم زاده صبح امروز در نشست عمومی سازمان دانشجویان واحد ارومیه اظهار داشت: آرمان علمی، عملی، واقعی دانشجو و جنبش دانشجویی مقابله با استکبار و حفظ استقلال است که در بعد از انقلاب اسلامی در 16 آذر با شهادت دانشجویان رقم خورده است.
وی جنبش دانشجویی را سرمایه پایان‌ناپذیر توسعه ملی و پایدار کشور خواند و افزود: دانشجو باید با جهاد و نمود جوهره فرهنگ متعالی شهادت در عرصه‌ها و جبهه‌های علمی و فرهنگی امروز بیرق عزت و افتخار و هویت تابان آن را برای کشور در دانشگاه‌ها متجلی کند.
رستم‌زاده با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید مرکز ثقل و بیداری فکری و معنوی در جامعه باشند تصریح کرد: حرکت و سیر دانشجو همیشه توام و منجر به تغییرات عقلانی و مفید به حال مردم است و این اصل در نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد.
این مسئول ادامه داد: فهم درست و مهندسی دقیق مسایل و موضوعات باید از برنامه‌های کاری جنبش‌های دانشجویی برای جلوگیری از پیاده نظام شدن دیگران باشد چرا که برخورد و موضع گیری‌های جنبش دانشجویی فکورانه، با بصیرت و توام با معرفت جوهری است.
رستم زاده با بیان اینکه دانشجویان باید نسبت به تاریخچه و گذشته خود نیز معرفت داشته باشند بیان کرد: جنبش دانشجویی باید جنبشی تعمیق بخش باشد و تحلیل آن عقلانی و آرمان‌خواهانه اساس بندی شود و در این راستا بسترسازی برای تقویت قوت و قدرت بصیرت سیاسی در دانشجو از وظایف خطیر متولیان امر است.
وی با بیان اینکه بهترین محل و بستر برای جاری شدن فرهنگ ‌قرآنی در روح مدیریتی کشور، دانشگاه و دانشجو است اضافه کرد:  حلقه مفقوده خط فکری آرمان‌گرایانه جنبش دانشجویی نهفته در معارف قرآنی است و آموزه‌های قرآنی بهترین منبع معرفت‌دهی به جنبش دانشجو را در خود هویدا دارند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های جنبش دانشجویی عطرآگین کردن فضای دانشگاه‌ها از معارف ‌قرآنی به شکلی متناسب با ادبیات و گفتمان دانشجویی امروز است.
رستم زاده گفت: با توجه به فقر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی اثرگذار در فضای دانشگاه‌ها جنبش‌دانشجویی می‌تواند از این خلاء که یک نیاز حیاتی برای جامعه ‌است با یک برنامه راهبردی و کارشناسی در تحقق رسالت خود نقش‌آفرینی کند.
وی تدبر و پژوهش در معارف و آیات قرآن و ترویج این فرهنگ مقدس در فضای علمی و دانشگاهی را از جمله رسالت‌های جنبش دانشجویی ذکر کرد و افزود: فرهنگ نگریستن به تمامی مسایل کوچک و بزرگ جامعه از منظر قرآنی و استخراج و آماده‌کردن مفاهیم قرآنی به صورت کاربردی از بحث‌های متفاوت و مختلف برای قرآنی کردن فکر و فضای مدیریتی و زندگی مردم از دیگر رسالت‌های اصلی جنبش دانشجویی محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه گفتمان و فضای فکری دانشجو باید از معنویت سرشار و سرریز شود تصریح کرد: این امر سبب می‌شود دانشجو بتواند نفس عدالت و حقیقت را دریابد و بر اساس آن چشم اندازهای واقعی خود را ترسیم کند.
وی بیان کرد: دانشجو نباید در گرداب احساسات و موج سواری بیگانگان دانشگاهی اسیر شود چرا که استقلال فکری و عمل دانشجو وجه تمایز و برگ برنده و نکته تعالی جایگاه این جنبش ارزشمند جامعه است و این ویژگی باید به‌عنوان یکی از راهبردهای جنبش دانشجویی برای تعالی جامعه در پیچ و خم‌ها و مواجه با سراب‌ها تقویت و به عنوان یک فرهنگ حاکم قلمداد شود.
وی با بیان اینکه آرمان جنبش دانشجویی بدلی و انحرافی نبوده اظهار داشت: آرمان این جنبش محدود و محصور به زمان نبوده و از حیث محتوا اصیل و جوهری و پویا است و خمیرمایه فضای فکری حاکم بر اندیشه دانشجویان منطبق بر ارزش‌های اصیل جامعه است.
وی دانشجویان را مهندسان ساختمان‌های فکری توسعه آینده کشور دانست و گفت: نرم‌افزارهای رشد و بالندگی کشور بر این اساس پردازش می شود
معاون‌ فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: روح جنبش دانشجویی آکنده از بصیرت، معرفت و آزادگی است و این مهم یکی از ویژگی‌هایی است که این جنبش همیشه تپنده را عاشورایی و آن را نشات گرفته از آموزه‌های قیام امام حسین (ع) کرده است چرا که حسینی، بیداری ملت‌هایی را سبب شد که هنوز شمیم آن در عصر حاضر فضای ذهن‌های بیدار ملت‌ها را عطرآگین کرده و این یکی از رسالت‌های اصیل جنبش دانشجویی است.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول