اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:

جنبش دانشجویی امروز به درک واقعی اسلام نیاز دارد

خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به نیازهای جنبش دانشجویی گفت: آنچه امروز جنبش دانشجویی نیاز دارد درک واقعی اسلام است.

جنبش دانشجویی امروز به درک واقعی اسلام نیاز دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، سمیه چیتی ساعاتی پیش در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که بر سر مزار سه دانشجوی شهید واقعه 16 آذر که در امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار شد، سالگرد شهادت 3 دانشجوی دانشگاه تهران در 16 آذر سال 1332 را مورد اشاره قرار داد و گفت: این دانشجویان با آزادی فکر و روح خود اسم خود را جاویدان کردند. 
عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود: 16 آذر بیانگر آزادگی و قدرت دانشجویان است. آنها نشان دادند که تنها انسان‌های آزاده‌اند که می‌توانند قدرت‌آفرین باشند و در مقابل ظواهر قدرت بایستند.
وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی زمانی قدرتمند است که آزاد باشد و زمانی آزاد خواهد بود که به هیچ قدرتی وابسته نباشد. 
چیتی مهمترین نیاز و وظیفه‌ کنونی جنبش دانشجویی را درک حقیقی اسلام و رفتن از سطح به عمق و تطبیق آن با نیازهای جامعه خواند و افزود: امروز جنبش دانشجویی باید طاغوت‌های مختلفی را که در افکار ایجاد شده است، از بین ببرد.
عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بیان داشت: دانشجو زمانی قدرتمند است که آزاد باشد و آن زمانی است که هیچ وابستگی به قدرت‌ها نداشته باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قدرت و قدرتمندی به ابزار مادی نیست و قدرت از قلب و عقل بلند می‌شود، انسان عاقل عالم است و انسان عالم قلبی آزاد دارد و قدرتمند است.
عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: برای درک بهتر مقتضیات زمان بصیرت مهمترین راهنما است اما حاصل شدن بصیرت بدون تهذیب نفس تنها شعار است و تهذیب نفس پالایش قلب از تعلقات است.
وی در ادامه تاکید کرد: آنچه امروز جنبش دانشجویی نیاز دارد درک واقعی اسلام است و رفتن از سطح به عمق آن است و تطبیق دادن آن با نیازهای واقعی جامعه است.
چیتی اضافه کرد: ما نیاز داریم بار دیگر طاغوت‌های مختلفی را که ساخته شده‌اند در افکار بشکنیم و جنگ امروز جنگ سخت‌تری است زیرا از سطح و ظاهر به عمق و باطن نیاز داریم و برای به‌دست آمدن مطلوب این مهم انسان‌های حقیقی و کامل‌تری از آحاد مردم نیاز است و برای همین است که جنبش دانشجویی باید این هدف را یکی از اهداف مهم خود قرار دهد و به سمت کامل عقل‌ها و تربیت انسان‌های کامل پیش برود.
مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور محسن فرهنگی مشاور وزیر علوم، علیخانی مشاور وزیر و مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، مجلس آرا مدیرکل امور دانش‌آموختگان، حجازی مدیرکل حراست مرکزی، یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره دانشجویی، نصیرزاده، مشاور وزیر علوم و فرمانده بسیج کارکنان وزارت علوم و دانشگاه‌ها، احمد علم‌شاهی مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی ‌ـ اجتماعی وزارت علوم، میرزا بلوچی معاون سیاسی ‌ـ انتظامی فرماندار ری و جمعی از مسئولان شهرستان ری بر سر مزار شهدای واقعه 16 آذر در امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار شد.
این گزارش حاکی است، در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید؛ نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند.
در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند، دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت»، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دستگیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت و بیشتر اعتراض‌ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد.
صبح 16 آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق‌العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده و وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‏کردند. فضا به شدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چند دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رئیس دانشگاه تعطیل شد. نیروهای نظامی رژیم به شدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده‌ای را نیز دستگیر کرده بودند.
با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند دستگیر نمایند.
دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می‌زند: «آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده‌ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!» دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامه‌های قندچی و بزرگ‌نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول