اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر علوم اجتماعی:

ریشه علوم انسانی جدید در متون اسلامی نهفته است

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: ریشه علوم انسانی جدید در متون اسلامی نهفته است.

ریشه علوم انسانی جدید در متون اسلامی نهفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، محمدعلی مرادی اظهار داشت: پایه‌های علوم جدید اجتماعی را می‌توان در اندیشه‌ فلاسفه و متفکران ایرانی همچون ابن‌سینا یافت و آنها را استخراج و تدوین کرد.
مرادی که سال‌های زیادی در دانشگاه‌های آلمان، فلسفه‌ کانت و هگل را تحصیل و تدریس کرده، افزود: متفکران اسلامی، توشه‌ای از ایده‌های اجتماعی دارند که باید بازخوانی و بازسازی شوند تا برای تدوین علوم انسانی بر مبنای اسلامی از آنها بهره‌گیری شود.
وی اضافه کرد: این کار نیاز به تئوریسین‌های اجتماعی دارد که بتوانند مبانی علوم اجتماعی را از تاریخ تفکر اسلامی استخراج و سیستم جدید بر مبنای علوم امروزی را طراحی کنند.
وی با بیان اینکه اروپایی‌ها نیز دانش و ذخیره‌ فکری گذشتگان خود را بازکاوی کرده و پس از صیقل دادن و ورز دادن آن، از این ذخایر برای تولید دانش امروز استفاده کرده و می‌کنند، اظهار داشت: قبل از تولید دانش باید این مسئله روشن شود که مبنای علوم اجتماعی که ما می‌خواهیم تدوین کنیم، وحیانی و دینی یا مبتنی بر روش‌های تجربی است چون برداشت‌ها از علوم اجتماعی اسلامی متفاوت است و باید مشخص کنیم که منظور ما کدام برداشت است.
وی با اشاره به اینکه مسائل امروز جوامع را نمی‌توان با اندیشه‌های گذشته حل کرد، افزود:‌ در عین حال باید بدانیم که ریشه‌ راه‌حل‌های جدید در همین اندیشه‌های گذشتگان نهفته است.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول