اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

علوم انسانی معطوف به همه رفتارها و مناسبات انسان است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علوم انسانی عبارت است از مجموعه دانش‌هایی که معطوف به همه رفتارها و مناسبات انسان است.

علوم انسانی معطوف به همه رفتارها و مناسبات انسان است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تعریف علوم انسانی اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که تعریف جامعیت را دربر می‌گیرد در حالیکه باید هدفمندی را دربرگیرد.
وی خاطرنشان کرد: تفاوت‌های بین علوم اعتباری و حقیقی فراوان بوده که در زمینه‌های مختلف از جمله در ارائه تعریف، این اختلافات خود را نشان می‌دهد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به موارد تاکیدی در تعریف علوم گفت: افراد در ارائه تعریف باید حداکثر اطلاعات را با حداقل کلمات تبیین کنند و تعریف از سلاست لفظی و مفهومی برخوردار باشد و از واژگان سنگین جلوگیری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای گستره علوم انسانی سه تلقی وجود دارد و در یک تعریف علوم انسانی را مجموعه دانش‌هایی می‌دانند که معطوف به همه رفتارها و مناسبات انسان است.
رشاد عنوان کرد: اگر قلمروی علوم انسانی مشتمل بر همه حوزه‌های بینشی، منشی، کنشی فردی و اجتماعی قلمداد کنیم، تعریف علوم انسانی عبارت خواهد بود از مجموعه دانش‌های توصیفی و تجویزی محدود به بینش‌ها، منش‌ها و کنش‌های فردی و اجتماعی آدمیان در وضعیت‌های گوناگون و ظروف مختلف حیات.
وی عنوان کرد: علوم انسانی به طور ساده عبارت است از مجموعه‌ای از حوزه‌های معرفتی که در برابر علوم طبیعی قرار دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: اگر  انسانی که در مجموعه‌ای از هستی به مثابه خلیفةالله مشاهده می‌کنیم محور در علوم قرار دهیم در واقع انسان را به شرط لحاظ خلافت و عبدیت او مشاهده‌ کرده‌ایم که می‌تواند اسلامی و الهی باشد و مانعی ندارد.
وی یادآور شد: تعریف مطلوب از علوم انسانی عبارتست از طیفی از معرفت‌ها و دستگاه‌هایی که هر یک متشکل از مجموعه قضایای توصیفی، تجهیزی و توصیه‌ای ساخته بر مبادی معرفت دینی است که با کاربست منطق موجه اسلامی معطوف به یکی از ابعاد وجودی انسان است.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول