اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سوم شهادت سالار شهیدان؛

5 هزار نفر مهمان احسان سرای سیدحسین بازار تبریز می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: همزمان با ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش، به ویژه روزهای دوم و سوم شهادت سید و سالار شهیدان 5 هزار نفر مهمان احسان سرای سید حسین بازار جهانی تبریز می‌شوند.

5 هزار نفر مهمان احسان سرای سیدحسین بازار تبریز می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی با بیان اینکه همزمان با ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش، به ویژه روزهای دوم و سوم شهادت سید و سالار شهیدان 5 هزار نفر مهمان احسان سرای سید حسین بازار جهانی تبریز می‌شوند، اظهار داشت: صنوف، مغازه‌داران و کسبه بازار جهانی و تاریخی تبریز همگی در تدارک و پخت این نذری مشارکت مالی و معنوی دارند.
وی یادآور شد: البته در تمام ایام محرم احسان‌هایی مانند صبحانه و پخش شربت و چای و شیر و خرما در سطح بازار وجود دارد اما این نذری دو روزه که به صورت گسترده برگزار می‌شود از ابهت خاصی برخوردار است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: بازاریان از ساعت یک نیمه شب مشغول پخت غذای نذری هستند و آن را برای پخش در بازار تبریز میان تمام مراجعه‌کنندگان آماده می‌کنند.
محمدی با اشاره به سابقه پخش خیرات و احسان در ایام محرم گفت: احسان دادن و ادای نذر در این ماه گرامی از جمله رسوم متداول آذربایجان‌شرقی است به طوری که اهالی اعتقاد ویژه‌ای به اطعام از سفره اباعبدالله الحسین (ع) دارند و معمولا از غذاهای پخش شده و نذری در این ایام برای بیماران خود به تبرک می‌برند، حتی برخی معتقدند که غذا پختن در روز عاشورا کراهت دارد و حتما باید از غذای نذری خورد.
وی یادآور شد: علاوه بر برنج و خورش، آش و شله زرد نیز از دیگر خوراک‌هایی است که مردم در بزرگداشت روزهای عزاداری می‌پزند در برخی مسجدها و حسینیه‌ها نیز آبگوشت سنتی پخته شده و در میان عزاداران پخش می‌کنند، شربت، نوشیدنی‌ها و چای نیز بخش دیگری از این نذری‌ها را تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در این روزها در برخی مساجد و خانه‌ها سفره حضرت سیدالشهدا (ع) گسترده است و مردم به بهره‌گیری از این خوان‌های مبارک می‌پردازند که بازار جهانی و قدیمی تبریز در این زمینه همواره زبانزد بوده است.
محمدی تصریح کرد: پذیرایی از مهمانان و اطعام نیازمندان از مراسم پسندیده مردم در ماه محرم است، همچنین برخی دیگر از مردم در صورت قبولی نذرشان، دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری را به خانة خود فرامی‌خوانند و از عزاداران پذیرایی می‌کنند. 
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول