اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مذهبی:

بهترین شیوه برای عزاداری امام حسین(ع) معرفت واقعی است

خبرگزاری فارس: کارشناس مذهبی گفت: بهترین شیوه برای عزاداری امام حسین(ع) معرفت واقعی است.

بهترین شیوه برای عزاداری امام حسین(ع) معرفت واقعی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محرم که از راه می‌رسد چهره کشور سیاه‌پوش می‌شود و همدلی در عزاداری‌ها به اوج خویش می‌رسد زیرا امام حسین (ع) تنها متعلق به شیعیان نیست، این موضوع را می‌توانیم در دهه اول ماه محرم در گوشه گوشه شهرهای کشور  به چشم ببینیم آنجا که اقوام مختلف از مذهب‌های گوناگون گرد هم می‌آیند و با خلوص نیت به عزاداری می‌پردازند.
اما در این میان نباید از این نکته غافل باشیم که حرکت‌های مقدس و خالصانه‌ای مانند واقعه عاشورا در طول تاریخ با تحریف‌های فراوانی روبه‌رو بوده و بدعت‌ها و خرافات مانند علف هرز‌هایی این مزرعه سرشار از معنویت را  درگیر کرده است.
در این میان وظیفه صاحب‌نظران و عالمان دینی است که همچون همیشه با بصیرت و روشن‌بینی انحرافات را شناسایی کرده و با عملکرد صحیح خود زنگار از چهره این وقایع مقدس بر گیرند.
در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگانی مانند شهید مطهری بسیاری از ابعاد انحرافات و بدعت‌هایی که در عاشورا مطرح شده بود را به نقد کشیده‌اند، همچنین در سال‌های اخیر با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه و پیگیری‌های علما و رسانه‌های مختلف که گوش به فرمان رهبری در زمینه ارشاد و آگاهی مردم حرکت کرده‌اند این تحریفات کم رنگ‌تر از سال‌های پیش شده و نوید این موضوع را می‌دهد که در آینده عزاداری‌های محرم و صفر هر چه بیشتر به نهادینه کردن شعور حسینی در دل‌های مشتاقان این امام راستین کمک کند.  
 
* سر و جانمان فدای حسین (ع)، اما قمه زدن دلیل شرعی و عقلانی ندارد
یک کارشناس مذهبی گفت: ادعای قمه زدن این است که باید سر و جان را فدای سر امام حسین(ع) کرد اما از  هر زاویه‌ای بنگریم این موضوع دلیل شرعی و قانونی ندارد.
حجت‌الاسلام سید‌احمد محی‌الدین میر مرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد در 30 سال گذشته برای مقابله با بدعت‌ها و خرافات عاشورا در کشور ما تلاش‌های بسیاری انجام گرفته است.
وی افزود: امروزه این امر مشهود است که مداحان بیش از پیش مراقب هستند حرف انحرافی به زبان نیاورند و حتی شنوندگان نیز مترصد آن هستند که اگر مداحی یا سخنوری حرف اشتباهی بیان کرد بلافاصله او را به نقد کشیده و اجازه ندهند بدعتی در مباحث مرتبط با عاشورا ایجاد شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه واقعه عاشورا در بیش از یک هزار و 300 سال پیش رخ داده، تصریح کرد: در آن زمان خبرنگار یا نویسنده برای مستند کردن این واقعه وجود نداشته و بسیاری از اخبار این واقعه مقدس را دشمنان شرکت‌کننده در جنگ نقل کرده‌اند.
وی اضافه کرد: از لشکر امام حسین (ع) نیز بازماندگان زیادی برای بیان این مطالب وجود نداشته و  شخصیت‌هایی مانند حضرت زینب و امام سجاد و امام باقر (ع) نیز در محدودیت‌های شدید قرار داشتند.
میرمرشدی بیان کرد: سال‌های بعد از این واقعه  نقل‌ قول‌های غلط از عاشورا در میان جوامع توسعه پیدا کرد.
وی افزود: برای زنگارزدایی از این مطالب انحرافی  و ماندگاری آن تلاش‌‌های وافری در زمان امامان شیعه و بعدها توسط  اندیشمندان انجام شده تا واقعه عاشورا با کم‌ترین تحریف به دست ما رسیده است.  
 
* قمه‌‌زنی شوری است که شرع را زیر دست و پا له می‌کند
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های بسیار به خاطر بعد زمانی زیاد بعضی انحرافات مانند قمه‌زنی وارد اعمال عزاداری عاشورا شده، تاکید کرد: یکی از دعاهای شیفتگان حسینی این است که  یا «لیتنی کنت معک فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش در عاشورا بودیم و به رستگاری عظیم می‌رسیدیم.
وی ادامه داد: کسانی که قمه می‌زنند نیز استدلالشان این است که سر و جانم فدای امام حسین و بر این باورند که ایشان سرش را داد و آنها نیز حاضرند سر خویش را فدای امام حسین (ع) کنند.
میرمرشدی با اشاره به اینکه بین عمل امام حسین (ع) با این عمل تفاوت ماهوی وجود دارد، گفت: اگر کسی در حالی که در حال دفاع از حریم و آرمان‌های امام حسین (ع) است  کشته شود شهید محسوب شده و عملش مرضی حق‌ تعالی است اما این موضوع با اینکه انسان به دست خود در شرایطی آرام و بدون دلیل قمه را بر سر بکوبد تفاوت دارد.
وی اضافه کرد: از هر زاویه‌ای به عمل قمه‌زنی بنگریم هیچ دلیل شرعی و عقلانی برای انجام آن نمی‌یابیم.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: از دیدگاه شرعی اگر انسان هنگام شور گرفتن باید مواظب باشد که به شرع ضربه نزند در حالی که قمه زدن شوری است که شرع را زیر دست و پا له می‌کند.
وی با بیان اینکه این عمل در اسلام و در رفتار ائمه اطهار مشاهده نشده است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از چند‌ سال پیش برای مبارزه با این بدعت‌گذاری به میدان آمده و فرمودند من از این کار راضی نیستم و آن را جایز نمی‌دانم و از همه درخواست کردند که از این کار بر حذر بوده و  این مسیر را دنبال نکنند.
میرمرشدی ادامه داد: بیشتر مردم فرمان رهبر خویش و فتوای مرجعیت را در این زمینه پذیرفته‌اند، اما هنوز گروه‌های اندکی هستند که بر این امر اصرار ورزیده و موضوع را سیاسی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه این افراد عمل قمه‌زنی را ملاک جبهه ‌بندی قرار داده‌اند، تصریح کرد: اغلب این افراد حرکتشان از حالت اعتقادی در آمده و تنها برای رو کم کنی و نشان دادن بخشی از عقده‌های  درونی بر این موضوع اصرار دارند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه افزود: در ماه محرم میلیون‌ها نفر در مراسم سینه‌زنی و عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند و عمل چند یک هزار نفر در این میان دلیل بر این نیست که این موضوع به عنوان اپیدمی در جامعه مطرح باشد.
وی با اشاره به سوء استفاده دشمن از مسئله قمه‌زنی برای ضربه زدن به شیعیان تاکید کرد: نباید به دست خودمان بهانه‌ای برای ضربه زدن به اسلام در اختیار دشمن قرار دهیم بنابراین به همان تعداد اندک هم توصیه می‌کنیم وقت و عمر خود را در این راه تلف نکنند زیرا دشمن از این مراسم عکس‌برداری کرده و آنها را در دنیا پخش می‌کند.
میرمرشدی ادامه داد: دشمن با استفاده از این موضوع در دنیا تبلیغ می‌کند که به سراغ اسلام و شیعه نروید زیرا مردمی که خودزنی کرده و در این  راه به کودک خود نیز رحم نمی‌کند چگونه امکان دارد به دیگران  رحم کنند.
 
* سر کوبیدن حضرت زینب (س) به کجاوه روایتی غیرمعتبر و دون شان ایشان است
وی با اشاره به اینکه بعضی افراد داستان نامتعبر سر کوبیدن حضرت زینب (س) به کجاوه محمل را دلیل عمل ناشایست خود عنوان می‌کنند، تاکید کرد: در این داستان راوی نقل می‌کند زمانی که کاروان به سمت شام می‌رفته زینب(س) در کجاوه بوده و با دیدن سر امام حسین (ع) بر روی نیزه  سر خود را به محمل کوبیده به گونه‌ای که خون جاری گشته است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه با شان و صبر والای حضرت زینب(س) در طول زندگی ‌به ویژه در روز عاشورا در مواجهه با صحنه‌های دردناک‌تر جور  نیست با عقل سلیم  و روایات معتبر نیز منطبق نیست.
وی با بیان اینکه در زیارت ناحیه می‌خوانیم که گردن اسیران کربلا در غل و زنجیر بوده و با پای  برهنه حرکت می‌کرده‌اند و یا روی شتر برهنه سوار بود‌ه‌اند، بیان کرد: بنابراین کجاوه‌ای وجود نداشته زیرا هیچگاه اسیر را در محمل که مخصوص شاهزادگان است قرار نمی‌دهند و از لحاظ تاریخی هم نمی‌توان پذیرفت که حضرت زینب کجاوه داشته باشد.
میرمرشدی افزود: چطور امکان دارد حضرت زینب (س) بپذیرد که در داخل کجاوه باشد و آنگاه سایر زنان و دختران پیاده و پابرهنه به سمت شام بروند و در حالی که به سمت آنها سنگ پرتاب می‌شود حضرت زینب (س) تنها تماشا کنند، این امر غیر ممکن بوده و با مرام‌نامه شیعی و امام حسین (ع) همخوان نیست.
 
* راوی روایت کجاوه از لشکریان یزید بوده است 
وی با اشاره به اینکه اصل این روایت تائید نشده است، تاکید کرد: روایت کجاوه مخدوش بوده و راویان مستند‌ساز شیعی درباره عاشورا این اصل را قبول ندارند، ضمن اینکه راوی آن نیز جزو لشکریان یزید بوده و به این روایت نمی‌توان استناد کرد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: مداحان و سخنوران باید دقت کنند که مطالبی که نقل می‌کنند‌ دارای سند معتبری باشد و دقت کنند که حتی اگر مطلبی را از مقتل نقل می‌کنند با خصوصیات اهل بیت (ع) مطابقت داشته و توهین به شخصیت والای آنها نباشد.
وی درباره بهترین شیوه برای عزاداری امام حسین (ع) گفت: معرفت واقعی از شخصیت امام حسین (ع) و پیام‌های قیام ایشان بهترین سوگواری محرم و صفر است.
میرمرشدی اضافه کرد: در واقع عزاداری سمبل معرفت‌شناسی بوده و شعاری است برای رسیدن به شعور حقیقی که باید در محرم و صفر به معنای واقعی تجلی و بروز یابد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق در عزاداری‌ها این است که مردم متوجه تفاوت حق و باطل شوند، تصریح کرد: در این ماه مردم باید نحوه ارتباط گرفتن با حق و تقابل با باطل را بیاموزند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: محرم و صفر بستری است برای رسیدن به چنین موقعیتی و البته همه این‌ها باید با شور، هیجان، حماسه، شعر و سینه‌زنی توام باشد تا در ادامه آن هیجانات دینی نیز بروز و تجلی پیدا کند و این شور مقدمه و ابزاری برای بیان شعور شود.
 
* محرم و صفر بیمه‌کننده کشور در برابر هجمه دشمن است
وی با بیان اینکه هجمه دشمن در طول یک سال به سوی اعتقادات و باورهای اسلامی کشور ما ده‌ها برابر حرکتی است که در محرم و صفر انجام می‌شود، تاکید کرد: دشمن با تمام قوا و امکانات و ابزارهای مجازی، رسانه‌ای و ماهواره‌ به صحنه آمده تا به اعتقادات و باورهای دینی ضربه وارد و اسلام هراسی را در میان جامعه جهانی ایجاد کند.
میرمرشدی افزود: تأثیر مهم محرم و صفر این است که همانند بیمه‌نامه‌ای تمام این نقشه‌ها و هجمه‌ها را خنثی می‌کند.
وی درباره اینکه چرا گاهی تأثیر سوگواری پس از محرم و صفر در رفتار ما نمود پیدا نمی‌کند، بیان کرد: بخشی از این موضوع  به میزان همت مدیران فرهنگی ما برمی‌گردد که بعد از محرم و صفر باید برای نهادینه کردن ارزش‌های محرم سرمایه‌گذاری کنند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بخش دیگری نیز به نقشی برمی‌گردد که رسانه‌ها، نویسندگان، خطیبان، دست‌اندرکاران صدا و سیما، مجموعه ارشاد و سازمان تبلیغات بعد از این دو دهه باید ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه در این راه همت منسجم و هماهنگ بین ارگان‌ها نیاز است، گفت: بعد از پایان دهه اغلب هیئت‌ها فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه نمی‌دهند و یا سیاست‌های متفاوتی را اتخاذ می‌کنند.
میرمرشدی افزود: بعد از محرم و صفر گویی همه به تعطیلات فرهنگی می‌رویم و فراموش می‌کنیم یافته‌های معنوی این ماه را حفظ کرده و از بستر ایجاد شده در راستای نگه‌داشتن افرادی که وارد راه امام حسین (ع) شده‌اند، استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: در نتیجه گاهی حس می‌شود پس از این ماه آثار محرم برچیده شده و ثمراتی که از عاشورا انتظار داریم در زندگی ما بروز نمی‌یابد.
 
* اشک بر امام حسین (ع) سبب تزکیه درونی است
این کارشناس مذهبی اشک را زاییده خون دانست و تصریح کرد: تعبیری  که من درباره اشک بر مصیبت اباعبدالله در ذهن دارم این است که هرساله خونی تازه به وسیله دریافت معارف و شناخت قیام اباعبدالله در کالبد افراد وارد شده و این اشک سبب تزکیه درونی می‌شود.
وی ادامه داد: در روایات هم داریم که کسی که بر مصیبت امام حسین (ع) گریه کند، بگریاند و یا خود را به گریه بزند بیمه شده، بهشت بر او واجب، گناهان گذشته او آمرزیده و توفیقات او برای عمل صالح افزایش می‌یابد.
میرمرشدی در ادامه افزود: چنین شخصی مقام قرب پیدا کرده و قدرت ارتباط با ذات الهی برای او حاصل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اشکی که منجر به عمل صحیح شود سبب شفاعت شده و منظور نظر روایات است، تاکید کرد: باید سعی کنیم شور و حرارت دهه عاشورا را به ماه‌های دیگر منتقل کنیم و پس از ایام محرم و صفر حرارت و گرمای عاشورا را حفظ کنیم.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: دهه عاشورا دهه جنب و جوش، حرارت عشق و سینه‌زنی است و دهه‌های بعدی زمان استفاده از وعظ و مکاتب علمی فکری بزرگان است و رسانه‌ها نیز باید بکوشند بعد از دهه عاشورا شور حسینی همچنان پرحرارت حفظ شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول