اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور هزاران عزادار زنجانی صورت گرفت؛

آغاز مراسم عزاداری یازدهم محرم در زنجان

خبرگزاری فارس: مراسم 11 محرم مردم زنجان با حضور خیل عزاداران حسینی در زنجان آغاز شد.

آغاز مراسم عزاداری یازدهم محرم در زنجان
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراسم یازدهم مردم زنجان همه ساله با حضور صدها هزار نفر از عزاداران زنجانی و بسیاری از عزاداران از شهرهای اطراف و استان‌های دیگر و حتی عزادارانی از کشورهای دیگر برگزار می‌شود.
مراسم 11 محرم که سال‌هاست در فضایی مملو از معنویت و خلوص عزاداران حسینی برگزار می‌شود به نمادی از عزاداری‌های پاک و بی‌آلایش کشور تبدیل شده است.
هم اکنون خیابان‌های منتهی به این مسجد مملو از جمعیتی است که تلاش دارند خود را به این مراسم مذهبی برسانند.
ترافیک شدیدی نیز در بسیاری از نقاط شهر زنجان حاکم و تردد برای خودروها با مشکل مواجه شده است.
 
* مراسم‌های هشتم و یازدهم محرم نماد عزاداری‌های مردم زنجان
عشق و ارادت زنجانی‌ها در ماه محرم زمانی به اوج خود می‌رسد که هیئت‌ها و دسته‌های مختلف شهر در روز یازدهم ماه محرم، زیر پرچم واحد با مرکزیت حسینیه اعظم و روز یازده محرم با حضور در دسته زینبیه اعظم زنجان به سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان می‌پردازند.
حرکت دسته‌های عزاداری این دو مسجد زنجان، شکوه و عظمت خاصی به آیین‌های گرامیداشت سالار و سرور شهیدان و یاران باوفای آن حضرت می‌بخشد و عاشقان حسین (ع) از هر قشری سعی می‌کنند با پیوستن به این دسته‌های عزاداری، وفاداری خود را به اثبات برسانند.
حرکت دسته‌های عزاداری مساجد حسینیه اعظم هشتم ماه محرم و زینبیه اعظم نیز یازدهم ماه محرم هر سال، با حضور خیل عاشقان حسین بن علی (ع) از مقابل این مساجد آغاز شده و تا صحن امامزاده سید ابراهیم (ع) ادامه می‌یابد.
مردم و عاشقان امام حسین (ع) در مسیرهای حرکت این دستجات عزاداری که ساعت‌ها به طول می‌انجامد و عبور و مرور افراد در آن واقعا سخت می‌شود، هزاران راس گاو و گوسفند قربانی کرده و یا به صورت زنده اهدا می‌کنند.
همچنین برخی از عاشقان امام حسین (ع) که حاجتشان برآورده شده نذورات خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و میزان آن نیز هر سال افزایش می‌یابد.
اهدای این نذورات نشان می‌دهد که مردم مومن و ولایتمدار استان زنجان و حتی مناطق مختلف کشور، برای رسیدن چنین روز مهمی لحظه شماری می‌کنند تا به عهدی که با امام شهیدان بسته‌اند، وفا کنند.
گوشت‌های قربانی نیز هر سال با تصمیم مسئولان این مساجد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از بسته‌بندی در ظروف یک بار مصرف و بهداشتی، بین اهدا کنندگان و دیگر مردم مناطق شهر تقسیم می‌شود.
عظمت و شکوه برگزاری این آیین‌های گرامیداشت از سوی این دو مسجد مهم، تاریخی و صاحب نام زنجان نه تنها نام زنجان را در کشور بلکه در جهان پرآوازه کرده و به همین خاطر است، که امروز از استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی یاد می‌شود و این قطعا خود افتخاری برای ملت ایران به ویژه مردم این استان است.
عزاداری‌های هشتم و یازدهم محرم همه ساله با شکوه فراوان برگزار و از شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای داخل و خارج پخش می‌شود.
گفتنی است، مراسم هشتم محرم مردم زنجان به صورت زنده از شبکه‌های اشراق، 2، 3، تهران، شما، الکوثر، پرس TV و شبکه خبر به صورت زنده پخش برای بینندگان داخلی و خارجی پخش شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول