اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهش بسیج اساتید استان همدان تأکید کرد:

لزوم بازنگری در سرفصل‌ها و محتوای آموزش عالی کشور

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان و مدیر پژوهش بسیج اساتید استان همدان بر لزوم بازنگری در سرفصل‌ها و محتوای آموزش عالی کشور تأکید کرد.

لزوم بازنگری در سرفصل‌ها و محتوای آموزش عالی کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدعلی زلفی‌گل چهارشنبه شب در نخستین مجمع عالی بسیج سپاه انصارالحسین (ع) همدان، در ارتباط با چالش‌های پیش روی آموزش عالی کشور اظهار کرد: چالش‌های آینده آموزش عالی را می‌توان در چهار بخش برنامه، محتوا، ساختار و عملکرد پیش‌بینی کرد که در این زمینه در بخش برنامه دانشگاه‌های کشور متوجه می‌شویم که با برنامه‌های شکل گرفته به اندازه کافی مبتنی بر مبانی دینی، اعتقادی و فرهنگی جامعه ما نبوده و بر این مبنا شکل نگرفته‌اند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم دانشگاه‌های ما در خدمت جامعه باشد باید منطق بومی‌سازی را هم بپذیریم و بر مبنای آن عمل کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی که در دانشگاه‌های ما اجرا می‌شود منطبق بر نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی نیست که بر این اساس باید در برنامه‌ها بازنگری شود.
مدیر پژوهش بسیج اساتید استان همدان با تأکید بر لزوم تغییر نگاه در حوزه آموزش عالی اضافه کرد: پاک‌ترین نسل ما وارد دانشگاه‌ها می‌شود و آمارها نشانگر آن است که کمتر از یک درصد آسیب‌های اجتماعی توسط افراد با تحصیلات دانشگاهی رقم می‌خورد چراکه این مراکز نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها ما نباید دیوار داشته باشند و خود را تافته جدابافته بدانند که بر این مبنا نرده‌ها و حصارهای دور دانشگاه‌ها باید برچیده شود، یادآور شد: تا زمانی که این حد و مرزها وجود داشته باشد و تمام بخش‌ها در خدمت جامعه نباشد مشکلات بخشی‌نگری به طور جدی ایفای نقش می‌کند و خدمتگزاری را که باید داشته باشد، ندارد.
زلفی‌گل اضافه کرد: اگر شهرداری همان سازوکارهایی که برای بخش‌های مختلف انجام می‌دهد برای دانشگاه انجام می‌داد، وضعیت ما در حال حاضر اینگونه نبود.
وی با اشاره به بحث محتوای آموزشی دانشگاه‌ها تصریح کرد: سرفصل‌های دروس دانشگاهی ما متعلق به 30 سال پیش یا قبل از انقلاب اسلامی است و در آن هیچ تجدید نظری نشده در حالی که در دنیا اینگونه نیست بنابراین محتوای دروس دانشگاهی هم‌راستا و هم‌قیاس با نیازهای جامعه ما نیست.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان گفت: بیش از 2 هزار میلیارد تومان بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و ما حاضر نیستیم که 10 میلیارد تومان از آن را برای سرفصل‌ها هزینه کنیم اما آنقدر مسئولان سرشان شلوغ است و دچار گرفتاری‌های روزمره می‌شوند که وقتی وارد یک وزارتخانه یا وارد دانشگاه می‌شوند که از کارهای اصلی بازمی‌مانند که این یک مشکل جدی است.
وی خاطرنشان کرد: خیلی از اساتید به عنوان نخبه در بهترین دانشگاه‌ها درس می‌خوانند اما وقتی به عنوان استاد وارد کلاس درس می‌شوند، متوجه می‌شویم که مشکلات جدی دارند که این موارد نشانگر آن است که ما در برنامه و محتوا دچار ایراد هستیم.
زلفی‌گل با بیان اینکه در بحث ساختاری برخی مواقع به نظام‌مان ظلم می‌کنیم، به ابلاغیه جدید آیین‌نامه بازنشستگی اشاره و تصریح کرد: این آیین‌نامه حق اولویت نظام را کلاً از نظام گرفته است چراکه در آیین‌نامه‌های قبلی جایی گذاشته بودند که اگر استادی در راستای منافع ملی کار نمی‌کند، می‌شد وی را محدود کرد اما با ابلاغیه جدید گفته‌اند که دانشیار تا 67 سال و استاد تمام تا 70 سال، حالا این استاد هر کاری خواست با دانشگاه بکند که این ظلم به نظام و خون شهدا است.
وی با بیان اینکه از من به عنوان مسئول دانشگاه توقع می‌رود که دانشگاه را به نحو مطلوب اداره کنم، اما دست ما را می‌بندید و می‌گویید شنا کن، گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مقداری اصلاح شد و در بحث فرهنگی یک سری از اصول آمد.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان افزود: چه کسی گفته نیروی انتظامی حق ندارد وارد دانشگاه شود، اگر زمانی پرچم جمهوری اسلامی را داخل دانشگاه آتش زدند یا به ارکان نظام ما توهین کردند من به عنوان رئیس دانشگاه چند نگهبان می‌توانم برای کنترل بگمارم.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری در بخش ساختاری آموزش عالی اضافه کرد: در بخش عملکردی نیز مشکل داریم چراکه باید بدانیم که نیروهایی که در دانشگاه تربیت می‌کنیم، چگونه‌اند و نگران آن نباشیم که آینده نظام را دست آنها بدهیم.
زلفی‌گل مشکل اشتغال را از چالش‌های جدی دانست و بیان کرد: آموزش عالی نیز با این مشکل مرتبط است و رشته‌های سنتی فعلی نیازهای آینده را جوابگو نیست.
نماینده بسیج فرهنگیان استان همدان نیز با تأکید بر لزوم تغییر نظام آموزش و پرورش گفت: نیازمند سیستم آموزشی هستیم که بتواند در بعد علمی آرمان‌های امام (ره) و شهدا را به آینده منتقل کرده و آرمان‌ها را محقق کنند.
محمد نباتی افزود: با داشتن این همه منابع عظیم درسی، کتب درسی ما از داشته‌های انسان‌ساز در کشور محروم هستند و محتوای ما جوابگوی دانش‌آموزان مسلمان جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی در پایان با اشاره به حافظه‌محوری در نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: پژوهش‌محوری در محاق و حاشیه است که این زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول