اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با تاسوعای حسینی و در یک آئین قدیمی؛

اردبیلی‌ها به یاد شهدا و اسرای کربلا آئین شمع‌گردانی را برگزار کردند

خبرگزاری فارس: همزمان با تاسوعای حسینی و به یاد شهدا و اسرای کربلا که در 41 منزلگاه خاموش، آوارگی و بی‌خانمانی کشیدند مردم وفادار اردبیل همچون سال‌های گذشته در یک سنت حسنه آئین شمع‌گردانی را آغاز کردند.

اردبیلی‌ها به یاد شهدا و اسرای کربلا آئین شمع‌گردانی را برگزار کردند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در این آئین که از ساعاتی پیش در محلات و مناطق مختلف اردبیل آغاز شده عزاداران سیاه‌پوش حسینی، پیر و جوان، زن و مرد در 41 مسجد در روزی که متعلق به علمدار کربلاست شمع برافروخته و به یاد تشنه‌لبان کربلا اشک ماتم ریخته و عزاداری کردند.
در این آئین که در زبان محلی به «شام‌پایلاما» مشهور و معروف است عزاداران حسینی در حالی که شمع در دست دارند در جلوی 41 مسجد مشهور و قدیمی اردبیل به تعداد یک شعله در هر مسجد شمع روشن کرده و با این حرکت خود نشان می‌دهند که به یاد اسرای کربلا همیشه سوگوار و داغدار هستند.
این مراسم که تا غروب روز تاسوعا ادامه پیدا می‌کند حال و هوایی خاص به شهر حسینی اردبیل داده به طوری که برخی از عزاداران محلات اردبیل نیز به صورت جمعی و گروهی در حالی که سینه و زنجیر می‌زنند به یاد مظلومیت کشته‌شدگان کربلا و اسرای نینوا شمع روشن کرده و با آنها همدردی می‌کنند.
این آئین نه تنها در کشور بلکه در کل دنیا منحصر به‌فرد بوده و متعلق به دیار اردبیل است که سابقه‌ای طولانی دارد که عزاداران گاه به صورت گروهی و گاه در قالب دسته‌های عزاداری و برخی‌ها نیز از شدت و حدت عشق به اباعبدالله‌الحسین (ع) در سرمای زیر 10 درجه در حالی که کفش به پا ندارند به یاد برهنگان دشت نینوا به 41 مسجد شهر اردبیل سر می‌زنند و در ورودی آن مساجد طشتی که مهیا شده است مردم شمع خود را در کنار آن با نیت خالص روشن می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کارشناس مسائل مذهبی و تعزیه در اردبیل به سابقه دیرین این آئین در اردبیل اشاره کرد و اظهار داشت: اردبیلی‌ها در منزلگاه چهارم بعد از استقبال و طشت‌گذاری برپایی دستجات عزاداری شبانه، به راه انداختن دستجات عزاداری در بازار اردبیل و تجمع با عظمت روز تاسوعا در یک سنت دیرینه آئین شمع‌گردانی را نیز از نزدیکی‌های ظهر شروع می‌کنند به طوری که این مراسم حتی بعد از نماز مغرب و عشا نیز ادامه پیدا می‌کند.
بیوک جامعی افزود: عزاداران در روز تاسوعا بعد از برگزاری این مراسم در حالی که در سوگ شهدای کربلا داغدار هستند در شب عاشورای حسینی با برگزاری یک محفل با عظمت به ساحت علمدار کربلا حضرت عباس (ع) عرض ارادت می‌کنند.
بانوان اردبیلی نیز همپای مردان در سقاخانه حضرت عباس (ع) واقع در میدان عالی‌قاپوی اردبیل گردهم می‌آیند و با روشن کردن شمع و گره زدن تکه پارچه‌های سبز و سیاه خواستار برآورده شدن حاجات خود و خانواده‌هایشان هستند.
با پایان این مراسم در غروب روز تاسوعا شهر اردبیل حال و هوای حزن‌انگیز به خود می‌گیرد و از در و دیوار این شهر صدای ناله در مظلومیت و غربت حضرت سیدالشهدا و سقای کربلا به گوش می‌رسد.
 
عزاداری سنتی در گرمی بعد از قرن‌ها حفظ شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل دستجات عزاداری محلات شهر گرمی از چهارم ماه محرم در خیابان‌ها و محلات این شهر به حرکت درآمده و از اول صبح تا شامگاه هر روز، با طی مسیرهای طولانی و نهایتا توقف در مقابل مسجد جامع گرمی عزاداری خود را ختم می‌کنند.
دسته عزاداری محلات صاحب‌الزمان (عج) و مسجد جامع این شهر از دستجات مهم این منطقه است و دسته عزاداری محله صاحب‌ا‌لزمان یک روز مانده به تاسوعا و دسته عزاداری مسجد جامع در روز تاسوعا به خیابان‌ها آمده و تا غروب، در میادین و معابر گرمی به عزاداری می‌پردازند.
عزیز کامرانی از معتمدین و هیئت امنای محله و مسجد جامع گرمی هم توزیع انواع شربت و خوراکی، دادن پارچه و لباس (خلعت) به مداحان، بستن روسری و پول به علم‌ها، دعای بیماران، ذکر خیر اموات، برپایی سفره‌های احسان و ولیمه و دستگیری از نیازمندان را از سنت‌ها و عادت‌های عزاداران حسینی در گرمی برشمرد و افزود: در این ماه معنوی همه اقشار مردم با همراهی دستجات عزا با حضور در مساجد ابراز احساسات کرده و در سوگ امام تشنه‌لبان اشک ماتم می‌ریزند.
دوستداران و علاقمندان خاندان علوی در این ماه معنوی به برنامه عزاداری مساجد و دستجات عزا بسنده نکرده و با گشودن در خانه‌های خود به روی مردم و برپایی مجالس روضه‌خوانی سرور و سالار شهیدان عالم سعی می‌کنند تا بیشترین استفاده را برای تقرب به خدا از ماه محرم داشته باشند.
در کنار دستجات عزا و مجالس سوگواری امام حسین (ع) در گرمی هنر شبیه‌خوانی هم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و مشتاقان این هنر عاشورایی حتی در جلسات تمرین نقش‌آفرینان آن حضور می‌یابند.
حضور هنرمندان تئاتر یا نمایش در شبیه‌خوانی، علاوه بر اقناع شور و اشتیاق مذهبی هنرمندان، می‌تواند در بالا بردن سطح کیفی و احساسی اجراها و تاثیرگذاری بر مخاطبان بسیار مفید باشد.
امکانات، لوازم، لباس و تجهیزات لازم شبیه‌خوانی فراهم گردیده و بازیگران این هنر مذهبی از چند شب پیش تمرینات خود را آغاز کرده‌اند.
در اجرای شبیه‌خوانی بیش از 20 بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند به طوری که بازیگران شبیه‌خوانی، اشعار و دیالوگ‌های متناسب با نقش خود را حفظ کرده و در روز عاشورا در حین اجرا، با تغییر حالت‌های چهره و تکان‌ها و حرکت‌های خود، تماشاگران را ساعت‌ها مجذوب صحنه‌آفرینی‌های خود می‌کنند.
برنامه شبیه‌خوانی در روز عاشورا در چند محله شهر گرمی و در روز یازدهم ماه محرم نیز در برخی از روستاهای تابعه برگزار می‌شود.
تلاش و همکاری تدارکات و عوامل برگزارکننده شبیه‌خوانی در استقرار مناسب چادرها، خیمه‌ها، تزئین زین و یراق اسب‌ها، محمل شترها، گریم و صف‌آرایی نیروهای حق و باطل در مقابل هم در جذابیت، جلب تماشاگر، تاثیر بر مخاطب و واقع‌نمایی فاجعه عاشورا بسیار موثر است.
عزاداران امام حسین (ع) و یاران با وفایش در گرمی با فرا رسیدن غروب خونین روز عاشورا، به یاد شام غریبان اسیران کربلا، به خیابان‌ها آمده و بدون اعتنا به سوز سرما همنوا با بلبلان سینه‌سوخته و گریان امام حسین (ع) تا پاسی از شب و بامداد فردای عاشورا به سوگواری می‌پردازند و دعاگویان و اشک‌ریزان، سر کشیدن شعله عشق حسین (ع) در اجاق دلهایشان را شکرگزاری می‌کنند.
 
شمع‌گردانی و شبیه‌خوانی سنت دیرین مردم حسینی نیر
عزاداری‌های ماه محرم در سوگ شهادت سرور شهیدان عالم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با حضور پرشور عاشقان حسینی در تمام مساجد و حسینیه‌های شهرستان نیر نیز برگزار می‌شود.
تقید به احکام و ارزش‌های اسلامی و دینی، عشق به خاندان عصمت و طهارت (ع) و بزرگداشت مناسبت‌های اسلامی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای در شهرستان نیر برخودار است.
ماه‌های محرم و صفر به ویژه دهه اول محرم و روزهای تاسوعا، عاشورا، اربعین حسینی و 28 صفر جلوه‌ای دیگر در این منطقه دارد.
راه‌اندازی دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی، اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی در عاشورای حسینی و روزهای 13 و 17 محرم و اربعین حسینی و روشن کردن شمع در روز تاسوعا و پخش نذری از برنامه‌های اجرایی توسط مردم شهرستان نیر می‌باشد.
شبیه‌خوانی و اجرای تعزیه از قدمت زیادی در این منطقه برخوردار است.
انتهای پیام/ک10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول