به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی فنی و حرفهای استان یزد، حبیبالله کارگر اظهار داشت: این آییننامه به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچهسازی در امر سیاستگذاری، هدایت، حمایت، اعتباربخشی و نظارت بر آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای شغلی، پس از تصویب هیئت وزیران ابلاغ شد.
وی اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری را تربیت و افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی موردنیاز در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی بومی و نیاز بازار کار داخلی اعلام کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان یزد افزود: تقاضای بازارهای منطقهای و بینالمللی متناسب با نظام اشتغال کشور و اشاعه و نهادینهسازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد، دانش و مهارت، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزشهای اسلامی و اخلاق حرفهای از دیگر اهداف این نظام است که با تصویب هیئت وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور لازم الاجرا شده است.
کارگر توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهشهای کاربردی و آمایش سرزمین، طراحی و تدوین مدلها و روشهای انعطافپذیر در آموزشهای مهارت و فناوری تقاضا محور، نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامهریزی، سازماندهی و هدایت آموزشهای مهارت و فناوری با توجه به نظامهای آموزشی بینالمللی را از مأموریتهای نظام آموزش مهارت و فناوری برشمرد.
وی اضافه کرد: از دیگر مأموریتهای نظام آموزش مهارت و فناوری، معرفی و هدایت فارغ التحصیلان نظام آموزش مهارت و فناوری به بازار کار، تأمین نیاز آموزشی حوزههای شغلی تـا بالاترین سطوح آموزشعالی مهارت و فناوری بر اساس تحولات فناوری، فراهم کردن زمینه آموزش مادامالعمر، فراهم کردن امکان تجمیع دورههای آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی و معادلسازی با دورههای رسمی از مأموریتهای نظام آموزش مهارت و فناوری کشور است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان یزد در مورد نحوه استقرار نظام آموزش مهارت و فناوری کشور عنوان کرد: بر اساس آییننامه نظام آموزش مهارت و فناوری، سازمان ملی مهارت و فناوری، مسئول اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری این نظام، یکپارچهسازی، هدایت و اعتلای آموزشهای مهارتی و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری از طریق سه زیر نظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفهای و شرایط احراز اشتغال است.
کارگر تصریح کرد: در این نظام، دورههای آموزش مهارت و فناوری در بخشهای دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی و در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی برگزار میشود.
وی گفت: ارکان نظام آموزش مهارت و فناوری شامل نظام آموزش عالی مهارت و فناوری و نظام آموزش فنی و حرفهای (دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی) است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان یزد یادآور شد: سطوح تحصیلی در هر دو نظام آموزش نظری و نظام آموزش مهارت و فناوری از نظر ارزش همطراز بوده و فارغالتحصیلان هر یک از سطوح تحصیلی در این دو نظام میتوانند بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش، در سطوح بالاتر در هر یک از دو نظام ادامه تحصیل دهند.
کارگر ادامه داد: عناوین دورههای عالی مهارت و فناوری در این نظام به ترتیب کاردانی فنی، مهندسی فناوری، مهندسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری خبره است که به ترتیب همطراز سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نظام آموزش نظری است.
وی گفت: در حوزههای آموزشی با ماهیت غیر فنی، عناوین دورههای عالی، کاردانی حرفهای، کارشناسی حرفهای، کارشناسی حرفهای ارشد و کارشناسی حرفهای خبره خواهد بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان یزد در مورد مجری دورههای آموزش مهارت و فناوری بیان کرد: دورههای آموزش عالی مهارت و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای اجرا خواهد شد و مدارک تحصیلی این دورهها توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری و از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای صادر میشود.
وی اضافه کرد: همچنین دورههای آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی در سازمان آموزش فنی و حرفهای و یا دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا خواهد شد و گواهینامههای دورههای آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی که در قالب پودمانها یا بستههای آموزشی ارائه میشود، در هر سطحی توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای و یا دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر میشود.
انتهای پیام/م30
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.