اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

پرورش میگو مناطق محروم ساحلی را توسعه می‌دهد

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: تکثیر و پرورش میگو موجب توسعه مناطق محروم ساحلی می‌شود.

پرورش میگو مناطق محروم ساحلی را توسعه می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، عباس متین‌فر بعد از ظهر امروز در جمع کارشناسان آبزی‌پروری به نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: محدودیت ذخایر دریایی و آب‌های درون‌سرزمینی از دلایل توجه به توسعه آبزی‌پروری در دو دهه اخیر در جهان است.
وی با بیان اینکه میزان بهره‌برداری آبزیان در دو دهه اخیر از طریق صید در حدود 90 میلیون تن ثابت مانده است، افزود: میزان تولیدات آبزی‌پروری با نرخ رشد دو رقمی به بیش از 70 میلیون تن در سال رسیده است.
متین‌فر، ارزش غذایی و اقتصادی میگو و کوتاه بودن دوره پرورش را دو عامل مهم در توسعه آبزی‌پروری این گروه از بی‌مهرگان آبزی خواند و تصریح کرد: توسعه تکثیر و پرورش میگو بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته صورت گرفته و این امر عاملی برای توسعه مناطق محروم ساحلی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد ارزی بوده است.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه گستره وسیع اراضی بدون استفاده در مناطق ساحلی خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از سواحل شرقی دریای مازندران ظرفیت نسبتاً مطلوبی برای توسعه آبزی‌پروری دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات اولیه در زمینه تکثیر و پرورش میگوی خلیج فارس از سال 1363 آغاز شده است.
وی به برنامه نخست توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه تولید 10 هزار تن میگوی پرورشی پیش‌بینی شده بود.
متین‌فر تولید بیش از 47 هزار تن میگو تا پایان برنامه چهارم توسعه را از اهداف برنامه ذکر کرد و بیان داشت: سوددهی بسیار خوب میگوی پرورشی در پنج سال نخست تولید، سرمایه‌گذاری کلان دولت در انجام مطالعات و ایجاد زیرساخت‌ها و بنیادهای اولیه مجتمع‌های تکثیر و پرورش میگو موجب رشد شتابان اما نامتوازن حلقه‌های مختلف زنجیره تولید شد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران رشد جهانی تولید میگوی پرورشی، تحولات اقتصادی و سیاسی جهان، تغییرات شرایط اقلیمی و بروز بیماری‌های فراگیر، حضور و رقابت در بازارهای جهانی برای تولیدکننده ایرانی را بسیار سخت ذکر کرد و ابراز داشت: این روند سبب تجدید نظر در برنامه توسعه پنجم و اهداف تولید شده به صورتی که هدف کمی تولید در سال آخر برنامه پنجم 10 هزار و 850 تن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: دهه فراز و فرود تولید میگوی پرورشی از سال 1380 با سرمازدگی محصول میگوی خوزستان آغاز شده و در سال‌های گذشته نیز عوامل خطر دیگری مانند بیماری ویروسی، طوفان و سیل تولید میگوی پرورشی را با بحران مدیریت مواجه کرد.
متین‌فر با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی تولید میگو دچار اختلال جدی شده است، یادآور شد: بخش‌های مختلف تولید، برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان دچار عدم هماهنگی شده و هر کدام در کار دیگری دخالت می‌کنند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران طرح جامع توسعه پایدار میگو، برنامه راهبردی میگو و بسته حمایتی و سیاستی میگو در بخش‌های دولتی را از جمله تداخل در برنامه‌ریزی‌ها برشمرد و اذعان داشت: نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور عصاره‌ای از مجموع فعالیت‌های این برنامه‌ریزی است که از طرف معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حمایت و پشتیبانی می‌شود.
وی با تاکید براینکه اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برای دستیابی به این اهداف بزرگ مشکلات و تنگناهای فرا راه توسعه با توجه به تجربه بیش از یک دهه تولید در کشور و جهان در تکثیر و پرورش میگو بررسی و ارزیابی شده است.
متین‌فر مناسبات و شرایط اقتصادی، مشکلات چرخه تولید، عوامل و شرایط منطقه‌ای و محدودیت‌ها و موانع ساختاری را از جمله موارد بررسی شده در نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور معرفی کرد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران از شناسایی 180 هزار هکتار اراضی ساحلی مستعد تولید میگوی پرورشی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با واگذاری 45 هزار هکتار از این اراضی در دهه 1370 موافقت شده ضمن اینکه زیرساخت‌های حدود 11 هزار هکتار استخرهای ساحلی برای تولید میگوی پرورشی آماده شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه‌های تولید خوراک، کارخانه‌های فرآوری و نگهداری محصول به صورت پراکنده و نامتوازن در سطح کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: نهاده‌های مورد نیاز تابع برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیست.
متین‌فر، نبود برنامه‌ریزی کاربردی و مقابله اتحادیه‌ها و تعاونی‌های غیرکارآمد با مدیریت دولتی ناهماهنگ را از عمده‌ترین مشکلات و تنگناهای موجود در راه رسیدن به حداقل هدف بهره‌برداری از 11 هزار هکتار استخرهای پرورشی تاکنون دانست.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه معرفی میگوی وانامی به صنعت تکثیر و پرورش میگوی کشور بخش قابل توجهی از نبود دانش فنی تولید را برطرف کرده است، اظهار داشت: هموار کردن مسیر بهبود و افزایش تولید از ضرورت‌ها و نیازهای اصلی توسعه و زیر کشت بردن حداقل 45 هزار هکتار اراضی واگذاری شده است.
وی اصلاح و تغییر نگرش به محصول میگو از کالای ارزآور به منبع تامین پروتئین مورد نیاز جامعه را از اهداف نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور نامید و گفت: اصلاح سیاست حمایت‌های مقطعی و موردی به پشتیبانی پایدار و حمایت فنی از تولید از جمله اهداف این نقشه است.
متین‌فر، بهینه‌سازی سیستم برنامه‌ریزی تولید و توجه به اهمیت تحقیق و آموزش در دسترسی به توسعه پایدار و اصلاح ساختار برنامه‌ریزی تولید و حمایت از تولیدکنندگان واقعی با طرح‌های محوری و پروژه‌های متعدد را از دیگر اهداف نقشه راه توسعه آبزی‌پروری میگوی کشور عنوان کرد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول