اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد:

اشتغال 4 هزار نیروی بومی در تأسیسات دریایی خرمشهر

خبرگزاری فارس: مدیر یاردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی خرمشهر گفت: 4 هزار نفر نیروی بومی منطقه در حال حاضر در تاسیسات دریایی خرمشهر مشغول به کار شده‌اند.

اشتغال 4 هزار نیروی بومی در تأسیسات دریایی خرمشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی درحدود 18 سال پیش تأسیس شده و یارد خرمشهر آن مدت 11 سال است که فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده ‌است.
ارزش کنونی پروژه‌های در دست اجرای این شرکت بیش از 9 میلیارد دلار و حجم کار بخش دریایی پارس جنوبی در این شرکت تاکنون سه برابر شده است.
به گفته حسین بدوی مدیر یاردهای شرکت تأسیسات دریایی خرمشهر یکی از محورهای مورد تاکید در این شرکت استفاده از نیروهای بومی است که مدیران آن تاکنون با استخدام حدود 4 هزار نفر از افراد بومی به این هدف تا حد بسیار زیادی جامه عمل پوشانده‌اند.
علاوه بر آن، شرکت تاسیسات دریایی با وجود تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب درمورد ایران توانسته ‌است نقش مهمی در مبارزه با این تحریم‌ها داشته باشد و نیازمندی‌های منطقه پارس‌جنوبی را در زمینه ساخت سکو و جکت و دیگر تجهیزات تامین کند.
بدوی یکی از عوامل مهم در مقابله با تحریم‌ها را اعتماد به متخصصان داخلی می‌داند و تأکید می‌کند که استفاده از مهندسان و نیروهای جوان خبره در عرصه‌های صنعتی کشور به آنها اعتماد به نفس داده و موجب خودباوری آنها و درنتیجه خودکفایی کشور در تهیه و تولید تجهیزات مورد نیاز می‌شود.
در همین رابطه گفت‌وگویی را با مدیر یاردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی خرمشهر انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:
 
* فارس: شرکت تأسیسات دریایی را معرفی کنید؟
* بدوی: شرکت تأسیسات دریایی در حدود 18 سال است که تأسیس شده و یارد خرمشهر آن تقریبا 11 سال است که عملا فعالیت خود را آغاز کرده و پروژه‌های زیادی را در بخش offshore یا دور از ساحل نظیر پروژه‌های ابوذر، بهرگانسر، پروژه میدان حاج فروزان و بخش عمده‌ای از پروژه‌های پارس جنوبی بخش دریا را عملا در بخش مشارکت انجام داده‌است.
 
* فارس: این مشارکت با بخش خصوصی است؟
* بدوی: نه این مشارکت به صورت کنسرسیوم است و به شکل یک پکیج کامل، یعنی برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی و تبدیل به گاز طبیعی یا صادرات است، که بخش offshore آن توسط شرکت تأسیسات دریایی و بخش onshore (درساحل) در شرکت‌های دیگر نظیر شرکت O1، قرارگاه و  پتروپارس در حال اجراست و عمده قراردادها با POGC  یا همان نفت و گاز پارس جنوبی و فلات قاره هستند.
در حال حاضر در یارد خرمشهر پنج عرشه را در حال ساخت داریم که مربوط به فاز12 و فاز 17 و18 هستند کارفرمای فاز 17 و 18 POGC است و کارفرمای فاز 12 که سه عرشه را شامل می‌شود ، پتروپارس است، علاوه بر آن درحال حاضر هفت جکت را در یارد درحال ساخت داریم، دو جکت مربوط به فاز 20 و 21 و سه جکت مربوط به فاز 19 هستند که کارفرمای هر دو POGC است و دو جکت دیگر توسط پروژه فروزان در حال ساخت است و در حال حاضر بالغ بر 43 هزار تن کار  در دست ساخت داریم.
 
* فارس: تأثیر تحریم‌ها را بر روند توسعه تأسیسات دریایی چگونه دیده‌اید؟
* بدوی: تحریم‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند، به هر حال تحریم یک مسئله همگانی است و تأثیرات آن روی کار شرکت تأسیسات دریایی کم نبوده، چرا که ما بخش عمده‌ای از متریال (مواد) خود را از خارج از کشور وارد می‌کنیم، ولی با اینحال با تلاش شبانه‌روزی پرسنل شرکت در ارتباط با تأمین متریال و پیدا کردن آن در سراسر جهان سعی در پرکردن این خلأ داشته‌ایم.
 
* فارس: یعنی توانسته‌اید این تحریم‌ها را دور بزنید؟
* بدوی: دقیقاً.
 
* فارس: پس دور زدن تحریم‌ها وقفه‌ای را در روند توسعه شرکت تأسیسات دریایی ایجاد نکرده‌است؟
* بدوی: تأثیرگذار بوده اما توانسته‌ایم که آن را دور بزنیم، تاکنون سعی کرده‌ایم که مقررات را رعایت کنیم و اگر چه مشکلات ما مضاعف شده اما با کار مضاعف آنها را جبران کرده‌ایم.
 
* فارس: کارشناسان بومی چه تأثیری بر این روند داشته‌اند؟
* بدوی: سیاست‌ها و خط‌‌ مشی کلی شرکت از روزی که تشکیل شده تا به حال خارج کردن چنین فعالیت‌هایی از انحصار است، فعالیت‌های کنونی تا چند سال گذشته توسط نیروهای خارجی انجام می‌شد چون تکنولوژی آن در اینجا موجود نبود، اما اکنون به لطف خداوند از پایه یعنی هم کار مهندسی آن و هم طراحی‌ها و تأمین متریال، ساخت، نصب و حتی راه‌اندازی توسط شرکت تأسیسات دریایی انجام می‌گیرد، به جرأت می‌توانم بگویم که در این زمینه یکی از دستاوردهای مهم کشور حاصل شده و شاید این تحریم‌ها اصلا نعمتی بوده تا باعث شود شرکت‌هایی نظیر تأسیسات دریایی به توان خود و مهندسان و نیروی کار و هوش ایرانی و توان بالقوه خود بیشتر اتکا کند.
 
* فارس: آینده تأسیسات دریایی را در منطقه چگونه می‌بینید؟
* بدوی: این شرکت با توجه به وضعیت فعلی و گام‌های ویژه‌ای که برداشته به یکی از شرکت‌های مهم در منطقه و خاور دور تبدیل شده زیرا در بخش عمده‌ای از کارهای صورت گرفته رکوردهایی را به ثبت رسانده ‌است.
در بخش لوله‌گذاری offshore شرکت‌های محدودی در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و کمتر شرکتی را می‌یابید که صفر تا صد کارهایش را به تنهایی انجام دهد، به عنوان مثال در بخش‌های طراحی، مهندسی، ساخت و نصب عرشه‌ها، جکت‌ها، سه‌پایه‌ها و همین‌طور لوله‌گذاری زیر دریا و پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی، در سطح دنیا عملا شرکتی را نمی‌بینید که تمام این فعالیت‌ها را خود پوشش دهد، ولی تأسیسات دریایی تمام این کارها را خود پیگیری می‌کند، این شرکت یک سری شرکت‌های اقماری را برای خود درست کرده تا بتواند از این ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کند.
 
* فارس: وضعیت ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی منطقه چگونه بوده ‌است؟
* بدوی: تابه حال که عالی بوده، زیرا شرکت تأسیسات دریایی در اینجا ظرفیتی را به وجود آورده‌ است که قبلا شاهد آن نبودیم، در جنوب خوزستان و به ویژه خرمشهر و آبادان، به غیر از پالایشگاه و پتروشیمی، عملا نزدیک به 4 هزار نفر در اینجا مشغول به کار هستند که به جرأت می‌توانم بگویم 80 درصد آنها نیروهای بومی هستند.
علاوه بر آن ما از امکانات منطقه نیز استفاده کرده‌ایم و این مسئله تنها به استخدام مستقیم نیروهای کار مربوط نمی‌شود، بلکه ما به صورت غیرمستقیم هم از ظرفیت‌های منطقه بهره می‌بریم، به طور مثال خانه‌هایی را کرایه می‌کنیم از خوابگاه‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها و خیلی موارد دیگر نیز از قبیل مواد غذایی و غیره درسطح شهر استفاده می‌‌کنیم که عملا وضعیتی قابل قبول را برای منطقه به‌وجود آورده‌است.
 
* فارس: یعنی شما با انجام این خریدها اقتصاد منطقه را تغذیه می‌کنید؟
* بدوی: ببینید وقتی که نیرویی در اینجا استخدام می‌شود خب آن نیرو دارای خانواده‌ای هم هست که این خانواده می‌توانند سه یا چهار نفر باشند، شما این 4 هزار نفر را در سه که ضرب کنید می‌بینید 12 هزار نفر به این شرکت وابستگی دارند.
ما با خریدهای روزانه‌ای که از سطح شهر انجام می‌دهیم از موادغذایی گرفته تا ابزارآلات و مایحتاج روزانه کارگاه، بی نیاز هستیم و علاوه بر آن تمام افرادی که روی اتوبوس‌ها، تریلی‌ها و جرثقیل‌ها کار می‌کنند یعنی راننده‌ها و بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات سبک و ترابری‌ها و غیره در اینجا بومی هستند. این شرکت ظرفیت بالایی را در سطح منطقه به‌وجود آورده‌است که شاید نامحسوس باشد و خیلی از افراد به آن واقف نباشند اما واقعیت این است که چنین شرکتی در این منطقه این وضعیت مناسب را به‌وجود آورده‌است.
 
* فارس: حمایت مسئولان داخلی و کشوری برای کمک به این شرکت در چه سطحی بوده‌ است؟
* بدوی: باید از مدیریت بندر، فرماندار و بقیه نهادهای دولتی که تابه حال با ما در ارتباط بوده‌اند تشکر کنم که تاکنون به ما کمک کرده‌اند،‌ اما در بخشی از موارد مشکلاتی را داشته‌ایم به عنوان مثال با گمرک مشکلاتی را مواجه شدیم و گاهی با منطقه آزاد هم همین مشکلات را شاهدیم و ما از آنها انتظارات بیشتری داریم، به هر حال مصوبات و آیین‌نامه‌ها و مقرراتی وجود دارند که ما نمی‌خواهیم آنها را زیرپا بگذاریم ولی به خاطر مسائل به‌وجود آمده در اینجا قسمت عمده متریال ما دیگر به گمرک خرمشهر نمی‌آید و یا به بندرعباس می‌رود یا به ماهشهر یا جاهای دیگر، ما به حمایت نیاز داریم، به نقدینگی و وضعیت اقتصادی کشور همه واقف هستند و شرکت ما شرکت بدنام یا ضعیفی نیست که اگر بخشی را به گمرک یا عوارض یا بندر بدهکار باشد بدهی خود را پرداخت نکند. این شرکت ‌آنقدر قدرت و توان دارد که این کار را انجام بدهد و انتظار می‌رود که وقتی ما به خاطر کشور و حساسیت موضوع خواهان آزاد شدن یک متریال خاص هستیم از گمرک انتظار داریم این کار انجام بشود. اگرچه بسیاری از پرسنل گمرک حتی مدیرعامل جعفری خیلی به ما کمک می‌کنند ولی با در نظر گرفتن تحریم‌ها و شرایط حساس وضعیت موجود شاید انتظارات ما بالا باشد که امیدواریم دیدگاه‌ها و بینش‌ها تغییر کند.
ما به کمک این دوستان نیاز داریم تا به حال خیلی کمک کرده‌اند اما انتظار داریم این کمک‌ها بیشتر شود، تجهیزات با توجه به شرایط نصب آنها در آبهای خلیج فارس در اینجا تولید نمی‌شوند و همه خرید خارج هستند، گاهی اوقات سازندگان خارجی متعهد می‌شوند که نفرات خود را از خارج از کشور به اینجا بفرستند و این تجهیزات را برای ما راه‌اندازی کنند.
این جزو تعهدات آنهاست، من برای گرفتن ویزای برخی از این افراد با منطقه آزاد مشکل داشتم، برای نصب و راه‌اندازی آسانسورهای عرشه‌ها دو فرد فیلیپینی داشتیم که 15 روز اینجا بودند و می‌خواستند ویزای 15 روزه خود را تمدید کنند اما رئیس اداره کار منطقه آزاد گفتند تمدید نمی‌کنیم مگر اینکه کتبا تعهد بدهید تمام نیروهای خود را از ما تأمین کنید.
ما گفتیم که فرمانداری نیروهای زیادی را به ما معرفی می‌کند آنها در راه خدا می‌نویسند و ما نیروها را جذب می‌کنیم.
این نیروها از دفتر نماینده مجلس و جاهای دیگر معرفی می‌شوند، این نفراتی که شما در این ساختمان می‌بینید همگی خرمشهری هستند، من زیر بار این مسائل نرفتم و این محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنند سبب شد که نفرات را دوباره فرستادم دبی تا خروجی بزنند و دوباره به اینجا برگشتند.
اینها هزینه‌ای به ما تحمیل کردند، ما اینها را تا به حال منعکس نکرده‌ایم و می‌خواهیم بدانیم چرا یک مسئول باید چنین تقاضایی بکند، اینها موارد کوچکی است که این افراد می‌توانند به ما کمک کنند، ما سعی کرده‌ایم اینجا وضعیت کاری ایجاد کنیم که دینی را که افراد حاضر در منطقه محروم خرمشهر که در زمان جنگ سختی‌هایی را متحمل شدند ادا کنیم. درحال حاضر خرمشهر اصلا از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام بدهیم.
 
* فارس: تاسیسات دریایی طبق برنامه خاصی پیش می‌رود و آیا روند خاصی را درپیش گرفته‌ است؟
* بدوی: تأسیسات دریایی سعی کرده که جوابگوی تقاضاهای کشور که متناسب با فعالیت‌های خود شرکت هستند باشد، این درخواست‌ها از طرف کارفرماها، شرکت‌های نفت و گاز پارس جنوبی، فلات قاره، از جاهای دیگر به ما واگذار می‌شود، درحال حاضر بهترین فعالیت‌هایی که ما داریم پروژه‌های 35ماهه هستند، که تأکید مقام معظم رهبری در بازدید سال گذشته ایشان بوده این پروژه‌ها را به تأسیسات دریایی واگذار کردند.
ما تا به حال پروژه کمتر از 35 ماهه در سطح کشور نداشته‌ایم، از سال 76، 77، و 78 عسلویه و پارس جنوبی با هدف برداشت از میادین مشترک شروع به فعالیت کردند و میادین مشترک ما با قطر است که نعمت خدادادی بزرگی است در خلیج فارس که ما با کشور قطر مشترک هستیم و خط کشی هم در آنجا وجود ندارد مبنی بر اینکه چه کسی بیشتر برداشت کند.
کشور قطر در برداشت این محصول 11 سال از ما جلوتر است، ما درگیر جنگ  بودیم و بعد از آن دوران سازندگی بوده و تا توانستیم خود را به این مرحله برسانیم متأسفانه از کشور قطر 11 سال عقب افتادیم.
دیدگاه‌ها بر توسعه میادین مشترک است و درحال حاضر وزارت نفت و کل دیدگاه‌های مقامات ارشد دولتی این نهادینه شده که ما در تمام نقاط میادین مشترک را توسعه دهیم.
پروژه‌هایی که تا به حال داشتیم 70 ماهه و 60 ماهه و بیشتر بوده، هیچ پروژه‌ای را 35 ماهه نداشته‌ایم.
با بازدید مقام معظم رهبری در نوروز سال گذشته ایشان تأکید خاصی بر سرعت بخشیدن به کارها داشتند و تأکید ایشان و بقیه مقامات دولتی ظرف مدت 35 ماه بود و ما در حال حاضر دراین جهت گام برمیداریم.
این یک الگو است که در ابتدا شاید کسی به آن اعتقاد نداشت ولی شرکت تأسیسات دریایی تمام عزم خود را جزم کرده که این پروژه‌های 35 ماهه را علیرغم تمام مشکلاتی که وجود دارد به سرانجام برساند.
 
* فارس: این مسائل قبل از تحریم بوده؟
* بدوی: نه، اینها بعد از تحریم‌هاست، ما تمام تلاش خود را در این مسیر به کار گرفته و سعی کردیم که برنامه‌های خود را به این سو سوق دهیم که شکر خدا برنامه‌ریزی فشرده‌ای را تا پایان سال داریم و سازه‌های زیادی را برای نصب روانه خلیج فارس می‌کنیم.
 
* فارس: چه تعداد سازه آماده ارسال هستند؟
* بدوی: تا پایان سال جاری، یک عرشه از فاز 17 و 18، یک عرشه از فاز 12 دو جکت از فاز 20 و 21، دو جکت از فاز 19، دو جکت از پروژه میدان نفتی فروزان و تمام متعلقات یعنی سه‌پایه‌ها، فلر و بریج‌های (پل‌های ارتباطی) فازهای 12 و 17 و 18 ظرف مدت چهار ماه باقی‌مانده سال به دریا منتقل می‌شوند. این حرکت، حرکت خیلی عظیم و منحصر به فردی است و تمام مقدمات آن فراهم شده و شناورهای مورد نیاز شناسایی شده‌اند، قسمت عمده شناورها از خود تأسیسات دریایی است، این برنامه خیلی فشرده است و انشاالله به امید خدا این برنامه به خوبی پیش خواهد رفت، سایت بحرکان را نیز در حال افزودن به تأسیسات دریایی هستیم چون علاوه بر این مواردی که گفتم پنج عرشه دیگر را نیز در دستور کار داریم و این پنج عرشه را می‌خواهیم به طور همزمان آغاز کنیم.   
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول