اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

نگاهی به آیین‌های عزاداری در مراغه

خبرگزاری فارس: آیین‌های سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در مراغه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مردم این شهر علاقه خاصی به آیین‌های عزاداری محرم دارند.

نگاهی به آیین‌های عزاداری در مراغه
به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، بیشتر آیین‌های عزاداری محرم در مراغه با سابقه‌ای بیش از 150 سال برگرفته از عزاداری‌های شیعیان در عراق، کربلا و سوریه است.
عزاداری بر مظلومیت سومین امام شیعیان در مراغه از آخرین روزهای ماه ذی‌الحجه با برگزاری تشت‌گذاری در هیئت‌های حسینی آغاز و تا یازدهم محرم ادامه می‌یابد.
تشت‌گذاری در مراغه به یاد سیراب شدن حر و لشکریانش در صحرای کربلا توسط کاروان امام حسین (ع) است، که در آن به دستور امام هرچه آب در کاروان امام حسین بود در اختیار حر و لشکریانش قرار گرفت.
شاه حسین وای حسین از دیگر آیین‌های عزاداری بر امام حسین (ع) است که همزمان با تشت‌گذاری، آغاز و در شب هشتم محرم به پایان می‌رسد.
علم‌بندی یکی از باشکوه‌ترین آیین‌های سنتی سوگواری به سرور و سالار شهیدان در مراغه است که در سومین روز از ماه محرم و به یاد علمدار کربلا در بیش از 40 محله این شهر برگزار می‌شود.
از سومین روز محرم در مراغه دستجات عزاداری که تعداد آنها به 30 هیئت عزاداری می‌رسد هر روز قبل از ظهر در تکایای این شهر آیین شبیه‌خوانی برگزار می‌کنند.
آیین‌های شبیه‌خوانی در مراغه هر روز به یاد یکی از شهدای کربلا در بیان مظلومیت، مصائب و از خودگذشتگی و فداکاری شهدای کربلا برگزار می‌شود.
آیین وای عباس از دیگر مراسم باشکوه عزای حسینی در مراغه است که در هشتمین روز محرم و به یاد حضرت ابوالفضل و در بیان فداکاری آن حضرت در روز عاشورا برگزار می‌شود.
آیین روشن کردن شمع در غروب روز تاسوعا، آتش‌زدن خیمه‌های امام حسین (ع) در عصر روز عاشورا، برگزاری آیین‌های احسان و اطعام از دیگر برنامه‌های ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان در مراغه است.
احرام‌بندی از دیگر آیین‌های خاص مردم مراغه است که در ایران تنها در این شهر و به یاد احرام ناتمام حضرت اباعبدالله‌الحسین در سال 61 هجری برگزار می‌شود.
در آیین احرام‌بندی عزاداران حسینی شهر مراغه با پوشیدن لباس احرام  به سبک حجاج بیت‌الله الحرام در خیابان‌های این شهر با گفتن (الله الله حسین وینه) (خدایا خدایا حسین چه شد) سوگواری می‌کنند.
احرام‌بندی در مراغه صبح روز عاشورا پس از نماز صبح آغاز و تا ساعت 10 صبح ادامه می‌یابد.
آیین‌های سوگواری بر سالار و سرور شهیدان در مراغه در روز دوازدهم محرم با برگزاری آیین تعزیه اسرای شهدای کربلا به پایان می‌رسد.
هیئت عزاداری حاجی غفار، حاجی حسین‌پاشا، حاجی محمدرضا، امین حضرت، میر بدیعی، بالا میری، سالار شهیدان از جمله هیئت‌های عزاداری در مراغه هستند که بیشتر از 100 سال است که در این شهر فعالیت می‌کنند.
بنا به اعلام اداره تبلیغات اسلامی مراغه هم اکنون 132 هیئت عزاداری دارای مجوز فعالیت در این شهر و روستاهای تابعه در ارتباط با آیین‌های مذهبی فعالیت دارند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول