اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطیب همدانی:

اساس عزاداری به بهانه آسیب‌شناسی لکه‌دار نشود

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب ثارالله (ع) گفت: به بهانه آسیب‌شناسی و مبارزه با آفات، اساس عزاداری لکه‌دار نشود.

اساس عزاداری به بهانه آسیب‌شناسی لکه‌دار نشود
حجت‌الاسلام حسین عندلیب‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع)، ائمه (ع) خود، یکی پس از دیگری بر اجرای سوگواری و روضه‌خوانی تأکید فراوان داشتند، اظهار کرد: ائمه (ع) به ما دستور داده‌اند که اینگونه مجالس سوگواری را تشکیل بدهیم و فرموده‌اند که ما این مجالس را دوست داریم چون در این مجالس امر ما یعنی امامت زنده می‌شود.
وی با بیان اینکه در اصل تمام مراسم‌های سوگواری اهل بیت (ع) مراسمی است که به دستور ائمه اطهار (ع) در جامعه ما ساری و جاری است که در آن هیچ شک و شبهه‌ای نیست، گفت: از دیرباز بر اثر بعضی از جهالت‌ها و یا بعضی از مسائل جانبی دیگر شبهاتی وارد عزاداری اصیل شده است که تازگی هم ندارد.
این خطیب همدانی بیان کرد: امر مهم این است که به بهانه آسیب‌شناسی و مبارزه با آفات، اساس عزاداری لکه‌دار نشود چون نباید هر روز هر کسی بیاید و به سلیقه خودش به گوشه‌ای از عزاداری خدشه وارد کند.
وی یادآور شد: معیار و ملاک عزاداری اصیل این است آن گونه که متشرعین و متدینین ما از دیرباز تاکنون عزاداری می‌کرده‌اند و مورد امضای علما و فقها بوده به همان سبک و شیوه ادامه پیدا کند.
عندلیب‌زاده گفت: اگر زوایایی از عزاداری‌ها شبهه‌ای دارند باید از علما و متخصصان این حوزه پرس‌وجو کرد و از صحت یا عدم صحت آن جویا شد چراکه باید عزاداری‌هایی که شایسته مقام و ارزش والای امام حسین (ع) است، انجام شود.
وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت مداحان همدان بد نیست، خاطرنشان کرد: گاهی دیده شده افرادی غیرمتخصص در این حوزه، اظهار نظرهایی کرده‌اند اما این مهم وظیفه متولیان امور فرهنگی استان است که نباید بگذارند در مسئله مهمی مانند نهضت عاشورا غیرمتخصصان اظهار نظر کنند.
نویسنده کتاب ثارالله (ع) با بیان اینکه شعرایی که در همدان از دیرباز در بحث مداحی وارد شده‌اند، اثرات خوبی را ارائه کرده‌اند، گفت: کتاب‌های شعری که اخیراً در همدان با موضوع مداحی به چاپ رسیده است، نشان از آن دارد که سمت و سوی شعرهای همدان در مجموع قابل قبول است.
وی در ادامه در ارتباط با کتاب ثارالله (ع) نیز با بیان اینکه این کتاب یادداشت‌های پدر مرحوم من (مرحوم حسین عندلیب‌زاده همدانی) است، گفت: این کتاب را تکمیل و تنظیم کردم و تاکنون نیز چند بار تجدید چاپ شده است که امتیاز این کتاب آن است که یک دوره مقتل را مورد توجه قرار داده است.
عندلیب‌زاده افزود: کتاب ثارالله (ع) به دنبال نکته‌های ظریفی در شخصیت و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است که در مجموع آنگونه که اهل نظر تشخیص داده‌اند کل کتاب مستندی در ارتباط با شخصیت و قیام سالار شهیدان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آنگونه که نیاز است کتاب مقتل در جامعه نداریم، تصریح کرد: باید کتاب مقتل را با توجه به رده سنی در جامعه داشته باشیم چرا که نیاز است برای کودکان، جوان‌ها، خانواده‌ها و تحصیلکرده‌ها کتاب‌های مقتل دسته‌بندی شده داشته باشیم.
این خطیب همدانی بیان کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام متوجه آن شده‌ام که فقط یک کتاب مقتل برای کودکان داریم که این کمبود بزرگی است اگرچه کتاب مقتل زیاد نوشته شده است که آقایان مداح باید مورد استفاده قرار دهند و مستندخوانی کنند و از خودشان چیزی نگویند.
وی با بیان اینکه در زمان حرکت قافله کربلا پس از شهادت امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) خطاب به امام سجاد (ع) فرمود "مردم نسلی پس از نسل عزاداری امام حسین را تجدید می‌کنند و نمی‌گذارند فراموش شود"، یادآور شد: در این که روح سوگواری باید باقی باشد، حرفی نیست اما به اسم اینکه ما می‌خواهیم سبک‌های جدیدی احیا کنیم نباید روح سوگواری و عزاداری از بین برود.
عندلیب‌زاده گفت: اگر بخواهیم سبک‌هایی که مناسب شأن ائمه اطهار(ع) نیست و مناسب با بعضی از مجالس لهو و لعب است را در عزاداری‌ها پیاده کنیم، قطعاً مورد امضای اهل بیت (ع) نیست اما اگر شیوه‌های جدیدتری است که علاوه بر داشتن روح عزاداری و سوگواری، شیوه جدیدتری دارد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر تغییرات در سوگواری اهل بیت (ع) و سالار شهیدان (ع) متناسب با عقل باشد و در حد تغییر بعضی از شیوه‌های ظاهری، قابل قبول است اما اگر به اسم تغییر، طوری شود که نتوان به آن مجلس، مجلس سوگواری و عزاداری اطلاق کرد، شایسته‌ نیست.
نویسنده کتاب ثارالله (ع) در پایان گفت: در مراسم عزاداری و سوگواری اهل بیت (ع) در عین اینکه سنت‌های قدیمی و اصیل باید حفظ شود، شیوه‌های جدیدتری هم به همراه آن روح و معنا باشد، هیچ مشکلی نیست.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول