اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی صدا و سیمای مرکز زنجان خبر داد:

پخش دیجیتالی شبکه اشراق با پوشش 50 درصدی در زنجان

خبرگزاری فارس: معاون فنی صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: در حال حاضر 50 درصد مردم استان زنجان زیر پوشش پخش فرستنده دیجیتالی هستند.

پخش دیجیتالی شبکه اشراق با پوشش 50 درصدی در زنجان
مرتضی مرسلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان به عنوان استان هفدهم در کشور است که در مرکز استان از فرستنده دیجیتالی استفاده می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر در استان زنجان 500 هزار نفر برنامه‌های مختلف را از طریق این فرستنده دریافت می‌کنند.
وی افزود: علاوه بر مرکز استان مردم در شهرهای زرین‌آباد، ایجرود، خدابنده و سلطانیه نیز از طریق فرستنده دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی را دریافت می‌کنند.
گفتنی است با نگاهی به تاریخچه صدا و سیمای مرکز زنجان می‌توان گفت، که این مرکز با هدف رله و تقویت برنامه‌های شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون در سال 1352 تاسیس شده و در سال 1356 برنامه‌های رادیویی خود را به طور مستقل آغاز کرده است.
ساختمان اصلی مرکز در زمینی به مساحت 10 هکتار با زیربنای 3 هزار و 500 متر مربع احداث شده که شامل استودیوهای تولید و پخش برنامه‌های صدا، سیما و خبر و دیگر واحدهای پشتیبانی است و ابنیه مرکز پس از راه‌اندازی شبکه‌های استانی صدا و سیما متناسب با فعالیت حوزه‌های تولید و پشتیبانی رشد و توسعه چشمگیری داشته است.
رسالت صدا و سیمای مرکز زنجان در سال‌های نخست شکل‌گیری تقویت و رله امواج شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون در منطقه بوده و رله امواج تلویزیونی با بهره‌گیری از امکانات و فرستنده زنجان‌کوه شرکت مخابرات صورت می‌گرفت.
لازم به ذکر است، با احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌های مستقل رله و فرستنده‌های تلویزیونی در سال1372 پوشش و سیگنال‌رسانی تصویری در مناطق مختلف استان به عهده صدا و سیمای مرکز زنجان به عنوان سازمان تخصصی در حوزه امواج تلویزیونی گذاشته شد.
نخستین تجربه تولید و پخش برنامه‌های رادیویی در واحد تولید صدای مرکز زنجان با  بهره‌برداری از شبکه محلی رادیو در سال 1356 صورت گرفت و  پوشش و سیگنال‌رسانی امواج رادیویی مرکز از سال 1356 تا سال 1375 بوسیله یک فرستنده رادیویی یک کیلوواتی که شعاع پوششی آن شهر زنجان به شعاع 10 کیلومتر بود انجام می‌شد.
اما در سال 1375 با بهره‌برداری از فرستنده پر قدرت رادیویی (50 کیلوواتی) پوشش برنامه‌های رادیو محلی از شعاع  10 کیلومتر به 100درصد استان زنجان و بخش‌هایی از استان‌های همجوار رسیده است.
در سال 1372 با احداث فرستنده پر قدرت تلویزیونی و اف ام  بایندر پوشش امواج تلویزیونی در سطح استان به طور چشمگیری افزایش یافته به طوری ‌که هم اکنون علاوه بر پوشش 95 درصدی شبکه استانی سیما، هفت شبکه سراسری سیما با میانگین پوشش 83 درصدی را سیگنال‌رسانی می‌کند.
تجربه برنامه‌سازی در این مرکز در بخش تولید برنامه‌های رادیویی به سال 1356 و در بخش تولید برنامه‌های تلویزیونی به سال1359 بر می‌گردد.
در آغاز فعالیت‌های برنامه‌سازی مرکز با توجه به امکانات، تجهیزات فنی و نیروی انسانی متخصص محدود، تعهدات برنامه‌سازی ناچیز و متناسب با امکانات، تجهیزات فنی و نیروی انسانی به عهده این مرکز گذاشته شده بود، ولی در سال‌های اخیر به ویژه پس از افتتاح شبکه‌های استانی صدا (سال 1379) و سیما (سال 1383) و توسعه و افزایش امکانات، تجهیزات فنی و  نیروی انسانی، تعهدات برنامه‌سازی نیز در حوزه‌های مختلف از رشد خوب و مناسبی برخوردار شده است.
همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در سوم خرداد ماه سال 1390 و با توجه به رسالت شبکه‌های استانی سیما در عرصه پر رقابت رسانه‌ای پخش شبکه استانی سیما از هشت به 20 ساعت در روز افزایش یافته و همچنین با بهره‌برداری از فرستنده پرقدرت دیجیتال در بیست و پنجم خرداد ماه سال 1390 پخش دیجیتالی شبکه استانی سیما با پوشش حدود 50 درصدی آغاز به کار کرده است.
فعالیت‌های حوزه خبر مرکز نیز به سال 1356 که وظیفه‌اش پخش اطلاعیه‌ها و نیازمندی‌های استان بوده است بر می‌گردد.
 فعالیت‌های این حوزه از سال 1357 از پخش اطلاعیه‌ها و نیازمندی‌های استان به تولید و پخش دو بخش خبر رادیویی به صورت روزانه تغییر یافت و با بهره‌برداری از استودیویی پخش تلویزیونی مرکز در سال 1359 تولید و پخش اخبار تلویزیونی نیز با مدت 15 دقیقه در روز و به زبان فارسی آغاز شده و روند رشد فعالیت‌های خبری مرکز با افتتاح شبکه‌های استانی صدا و سیما ادامه یافته به طوری‌ که هم اکنون دارای بخش‌های مختلف خبری در حوزه‌های رادیو و تلویزیون است.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول