حجتالاسلام والمسلمین عبدالله محمدی اصفهانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان به مناسبت تلاقی دهه محرم و هفته بزرگداشت بسیج اظهار داشت: ریشهشناسی و تبارشناسی تفکر حسینی در سپهر تاریخ به ابعاد متفاوتی نظیر تقابل هابیل و قابیل، تقابل خیر و شر و اسلام و کفر تقسیم میشود که هر کدام از این لحاظ را میتوان از زاویههای متفاوت و گوناگون بازبینی کرد.
وی با اشاره به تقابل هابیل و قابیل افزود: نحوه تقابل این دو بر مبنای تمنیات انسانی و انحصارطلبی و مالکیتخواهی تمامناپذیر است.
خطیب جمعه آبادان در ادامه با اشاره به تقابل خیر و شر نیز چنین تصریح کرد: بهعنوان امور نفسانی و منطبق بر نظام کیهانی عالم که اموری وجدانی، درونی و همراه انسان هستند با خلقت آدم، خیر و شر نیز سرشته شدند و آدمیان به دو دسته گرویدند؛ خیر را معیار و سنجش حیات خود قرار دادند و گروهی تمایلات نفسانی را برگزیدند و بر مدار شر حلقه زدند و این تقابل تمامقد تاریخ انسان است.
وی همچنین با بیان تقابل اسلام و کفر خاطرنشان کرد: اسلام بهعنوان متعالیترین حقیقت که توسط آخرین رسول برای بشری که ظرفیت پذیرش حقانیت او به منتهیالیه رسیده بود در مجموعهای از احکام، اخلاق و عقاید به صورتی منشورترین و در پیوستار دنیا و آخرت (اینهمانی سیاست و دیانت) با راهنمایی نبی و امام برای تولید انسان کامل، فرستاده شد و مجموعه منتظمی از معارف و حیاتی را پدید آورد که شاهبیت آنها عدالت، معنویت، اماممحوری، حقیقتگرایی و فضیلتمداری بود.
محمدی اصفهانی با بیان اینکه امور مذکور در حوزه احکام به اعتدال، در حوزه جامعه به عدالت و در حوزه اخلاق به فضیلت حکم میراند اضافه کرد: محیط کشت این اسلام عربیت تفاخرطلب، تجاهلزده و شیخوخیتمداری بود که تمام آرمانش، آبا و اجدادش و همه امیدش شمشیر و خون بود.
وی ادامه داد: اسلام لباس فرهنگ و تمدن بر تن این بادیهنشینی بدوی کرده و نظام شیخوخیت و سلسله مراتبی جدید بر سه ضلعی عدالت، حقیقت و شریعت (دیانت) استوار کرد که رأس این قاعده باید نبی و یا امام میبود زیرا تنها با حضور یک رأسالخط جامع و معصوم میتوانست به حوزه تمدن دستیابی پیدا کرد.
به گفته خطیب جمعه آبادان مهمترین شاخصه این تمدن در حوزه تمایزات اجتماعی و طبقاتی نظام تقوامحور به جای نظام شیخوخیت قبیلهگر با عصب و نسب بود که با حکومت امام علی(ع) مصداقی عینی و واقعی یافت.
وی بیان کرد: اما این اسلام در دو سوی حقیقت و مصلحت خودساخته، انقلاب و محافظهکاری شیخوخیت، بیطبقگی، طبقات اشرافیتطلب، فقر و غذا و تقوا؛ سلسلهنسب قرار گرفت و در سنگر مسلمانان عافیتطلبی و شیخوخیت ارتجاعی بعد از چندی دوباره نفوذ یافت و آنانی که در بدر و حنین در آن سوی کانال شمشیر به چهره اسلام میکشیدند امروز به مسلمانی بدل شده بودند که در این سوی کانال با نقاب مصحلت و قاعده تزویر برادرکشی را باب و فرهنگ ناب اسلامی را به شیخوخیت عصبیتگرا آلوده کرده بودند.
محمدی اصفهانی تصریح کرد: چنین شد که در پس اسلام انقلابی چهرهای تدریجی، آرام و پنهان رشد کرد و نام اسلام مصلحتگرا یا شوکتکرا بر خود نهاد و چنان عوامفریبی و ذبح حقیقت را پیشه کرد که در کمتر از چند دهه از اسلام جز پوستینی کدر و خشن و از رحمانیتش جز شمشیر برادرکشی و از عدالتش جز کیسههای زر برای دشمنان بدر و حنین که کیسههای تزویر پوشیده بودند، نماند و قیام امام حسین (ع) محصول این تراژدی و تحریف تاریخی بزرگ بود که باید در مسیر آموزگارش علی (ع) شمشیر نیام میکشید تا با خون پاسخ دهد.
انتهای پیام/صا10
اخبار مرتبط
-
قیام امام حسین (ع) با زندگی مسلمانان گره خورده است
-
علمبندان؛ آغازی بر سوز دل مردم در فراق امام حسین(ع)
-
نزدیکی به آرمانهای امام حسین (ع) نجاتدهنده است
-
برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) تیری در چشم دشمنان است
-
برنامه «زیر خیمه امام حسین (ع)» در جیرفت ضبط شد
-
بیبصیرتی مردم سبب شهادت امام حسین(ع) شد
-
100 سال عمر خواستم تا برای امام حسین(ع) مداحی کنم
-
برپایی نمایشگاه قرآن منسوب به امام حسین در کتابخانه آستانقدس
-
قیام امام حسین(ع) اسلام تقلبی امویان را رسوا کرد
-
حرکت امام حسین(ع) در راستای اصلاح جامعه اسلامی بود
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.