اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه نخست ماه محرم صورت می‌پذیرد؛

حضور 200 مبلغ روحانی در مدارس استان همدان

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان گفت: در دهه نخست ماه محرم بیش از 200 مبلغ روحانی از قم در مدارس استان به تبیین دین و مفاهیم بلند عاشورایی می‌پردازند.

حضور 200 مبلغ روحانی در مدارس استان همدان
پرویز ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به مهم‌ترین فعالیت و سیاست‌های این کمیته اظهار کرد: همکاری علمای دین با نظام آموزش و پرورش به قبل از انقلاب اسلامی ایران و فعالیت بزرگانی نظیر آیت‌الله مطهری، شهید باهنر، شهید مفتح و ... به منظور آشنایی دانش آموزان با مسائل دینی بازمی‌گردد.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب و همکاری‌های پراکنده حوزه با آموزش و پرورش نهایتاً در سال 85 با روی کار آمدن دولت نهم قراردادی بین وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه به منظور تشکیل این کمیته منعقد شد.
دبیر کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان با بیان اینکه کمیته استانی در سال 86 تشکیل شد، خاطرنشان کرد: حوزویان و فرهنگیان هر دو از یک جنس بوده و دغدغه تعلیم و تربیت دارند و به این دلیل که آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی این مهم را عملیاتی کند لذا تعامل با حوزه‌های علمیه به منظور اسلامی شدن تعلیم و تربیت یک ضرورت مهم تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: حضور کارشناسان و نخبگان دینی که در حوزه‌های علمیه هستند باید در همه عرصه‌ها لحاظ شود چراکه تحقق این امر حرکت مجموعه‌های مختلف را بدون آسیب و بر محور دین استوار می‌کند.
ابراهیمی با تأکید بر لزوم مشارکت حوزه‌های علمیه در مکانیزم آموزشی کشور، مقاطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری ارتباط حوزویان با آموزش و پرورش است که در همین راستا باید از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌ها بهره‌ گرفت.
وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین وظایف این کمیته گفت: ارتباط مستمر با آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی به منظور شناسایی نیازهای واحدهای آموزشی و زمینه‌های استفاده از توانمندی‌های حوزه‌های علمیه و ارتباط مداوم با مدیریت حوزه‌های علمیه، مدارس و مراکز حوزوی به منظور شناسایی توانمندی‌ها شامل این وظایف می‌شود.
دبیر کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان اضافه کرد: تدوین راهکارهای عملی به منظور بررسی و تدوین و همچنین بررسی، تهیه و تنظیم پیش‌نویس قراردادهای همکاری بین مراکز حوزوی و آموزش و پرورش از دیگر وظایف این کمیته به شمار می‌آید.
وی تصریح کرد: در کنار مقوله تربیت توجه به آموزش، پژوهش و پرورش از راهبردهای مهم این کمیته تلقی می‌شود چراکه معتقد هستیم یک معلم باید متربیان خود را از درس فیزیک به توحید و خداشناسی سوق دهد.
ابراهیمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: در سال‌های گذشته تمام مراکز شبانه‌روزی استان همدان از وجود طلاب حوزه علمیه به منظور پاسخگویی به سؤالات و شبهات دانش‌آموزان بهره‌مند شده‌اند.
وی ادامه داد: حضور طلاب در مدارس روزانه به عنوان مشاوران مذهبی، برگزاری همایش علم و دین، برپایی کلاس‌های ضمن خدمت با استفاده از مدرسان توانمند حوزه‌های علمیه برای معلمان به منظور بالا بردن آگاهی و بصیرت این قشر از جامعه و ساماندهی طلاب مهمان از قم که در دهه محرم از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این کمیته است.
دبیر کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان با اعلام اینکه این دبیرخانه در سال گذشته رتبه برتر کشور را از آن خود کرده است، افزود: تشکیل و راه‌اندازی مدارس قرآنی به عنوان مکمل این دبیرخانه و عمق بخشیدن به فعالیت‌ها شرایط مطلوبی را برای استفاده دانش آموزان از مسائل دینی فراهم کرده است.
وی اظهار کرد: در همه شهرستان‌ها کمیته همکاری‌های حوزه علمیه با آموزش و پرورش تشکیل شده است که علاوه بر این مناطق روستاها نیز زیر پوشش قرار گرفته‌اند.
ابراهیمی به‌روز بودن حوزه‌های علمیه را به لحاظ محتوا، مفاهیم غنی روانشناسی، روابط عمومی و مخاطب‌شناسی یک توانایی بالا و کمیاب دانست و خاطرنشان کرد: نیازمندی آموزش و پرورش به محتوای دینی و دغدغه حوزه برای ترویج مکاتب اسلامی از عوامل مهم به منظور تشکیل این کمیته تلقی می‌شود.
وی تأکید کرد: تمام دغدغه اعضای این کمیته فراهم کردن شرایط برای حضور طلاب حوزه علمیه در مکانیزم تربیتی آموزش و پرورش است و بر همین اساس نیز اعضا هیچگونه حق‌الزحمه‌ای را دریافت نمی‌کنند.
دبیر کمیته همکار‌ی‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان ادامه داد: دوره تبلیغی با استفاده از روحانیون ثابت از دهه نخست ماه محرم آغاز و به انتهای ماه صفر و دهه فاطمیه ختم می‌شود که در نهایت با آسیب‌ها و شبهه‌های مطرح شده از جانب دانش‌آموزان به خانواده‌ها و معلمان ارائه می‌شود.
وی گفت: گروه تبلیغی سراج در همدان، مصباح‌الهدی در ملایر، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان همکاری‌های خوبی را به لحاظ محتوا بخشی و اعزام طلاب انجام می‌دهند.
ابراهیمی از حضور بیش از 200 روحانی مبلغ در دهه نخست محرم امسال در مدارس استان خبر داد و اظهار کرد: به تعداد هر روحانی یک مدرسه در نظر گرفته شده است تا بتوانند مبانی دین و مفاهیم بلند عاشورایی را برای دانش‌آموزان به خوبی تبیین کنند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته با انعقاد قراردادی به مبلغ 15 میلیون تومان سازمان تبلیغات اسلامی استان در خصوص اعزام مبلغ به مدارس شبانه‌روزی استان همکاری‌های خوبی با کمیته داشت اما در سال جاری با چند بار مراجعه به منظور اجرای این کار اظهار نبود اعتبار کرده است.
دبیر کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همدان در پایان سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شد، افزود: در سال جاری به منظور ساماندهی و حضور مبلغان روحانی در مدارس شبانه‌روزی استان به اعتباری بالغ بر 20 میلیون تومان نیاز است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول