اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شیراز صورت گرفت؛

برگزاری کارگاه آموزش صنایع دستی جنوب کشور

خبرگزاری فارس: نخستین کارگاه آموزشی مرغوبیت آثار صنایع دستی (مهر اصالت) منطقه جنوب کشور در شیراز برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزش صنایع دستی جنوب کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، در این همایش که با حضور مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، رئیس بخش صنایع دستی دانشکده هنر و معماری شیراز و معاونان، کارشناسان و هنرمندان صنایع دستی استان فارس و استان‌های منطقه جنوب کشور در شیراز برگزار شد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به توانمندی‌های استان فارس در تولید صنایع دستی اظهار داشت: ایران به واسطه داشتن استعدادها و قدرت و روحیه خلاقیت و ابتکار صنعتگران و علاقمندی آنان به تولید آثار هنری و تولید محصولات صنایع دستی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.
فریدون فعالی افزود: فارس با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی مهد هنرمندان پرتوان صنایع دستی کشور محسوب می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای در کشور، به ویژه در توسعه گردشگری می‌تواند داشته باشد.
این مسئول با اشاره به وجود بالغ بر 200 هزار هنرمند در 150 رشته صنایع دستی در کشور، ایران را دارای توانمندی ویژه‌ای در این زمینه دانست.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: داشتن بزرگ‌ترین ایل عشایری در کشور با وجود 700 هزار بافنده هنرمند برای تولید مرغوب‌ترین دست بافته‌های صنایع دستی و 8 هزار هنرمند فعال در زمینه صنایع دستی در شهر شیراز که تولید کننده مرغوب محصولات دستی هستند و محصولات تولید هنرمندان این استان در بارگاه حرم اهل بیت (ع) که مایه مباهات فارسیان بوده از جمله مزیت های ویژه این استان است.
وی ادامه داد: مرغوبیت دست‌بافته‌های عشایر که به دلیل ذهنی‌بافی جایگاه ویژه‌ای را در کشور دارد و جزو محدود استان‌هایی است که هنرمندان این خطه دارای سبک هنری مکتب شیرازهستند، شرایطی را فراهم آورده تا با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم آنچه را در خور و شایسته این استان و منطقه است به دست آوریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به نشان مرغوبیت و مهر اصالت که در سال 2 هزار توسط سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی و در سال 2007 که سال حضور ایران در این ورطه بود گفت: ارزیابی کالاهای صنایع دستی توسط هیئتی از متخصصان بین‌المللی انجام می‌گیرد و چهار معیار مهم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند که مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت از آن جمله‌اند.
وی گفت: انتظار ما از برگزاری این سمینار آموزشی این است که با توجه به پیشینه استان فارس و توانمندی‌های صنایع دستی این استان و استان‌های هم‌جوار در منطقه جنوب و کسب آموزش‌های لازم بتوانیم در داوری‌های آینده سازمان یونسکو حائز رتبه‌های بیشتری در دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت برای تولیدات صنایع دستی هنرمندان منطقه باشیم.
در ادامه این نشست مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور نیز با اشاره به اینکه این هشتمین کارگاه آموزش مهر اصالت است، تصریح کرد: کشور ایران در سال 2006 با شش اثر ، سال 2008 با 45 اثر و در سال 2010 میلادی با 65 اثر به عنوان رکورددار دریافت مهر اصالت از سوی سازمان یونسکو مورد تشویق قرار گرفته است.
محمد توحدی هدف از این سلسله کارگاه‌های آموزشی را کسب آمادگی لازم برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی سال 2012 دانست و ادامه داد: در این کارگاه‌ها اطلاعات لازم و شرایط فنی دریافت مهر اصالت را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم تا در تولیدات خود به آنها توجه داشته باشند.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: صنایع دستی ما قابلیت درخشش در عرصه‌های بین‌المللی را دارد و فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی استان‌هایی هستند که باید روی آن‌ها تمرکز داشته باشیم .
وی در توصیف صنایع دستی شیراز نیز خاتم شیراز را قابل مقایسه با هیچ منطقه دیگر ندانست و خاطرنشان کرد: استان فارس قابلیت‌های ویژه‌ای در صنایع دستی دارد.
در ادامه این مراسم انشانیان کارشناس صنایع دستی کشور در مورد مزیت‌ها و شرایط دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالاهای صنایع دستی از یونسکو مباحثی تخصصی را به هنرمندان حاضر در جلسه ارائه کرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول