اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از عزاداری‎های ماه محرم؛

عاشورا راهی است به سوی رستگاری

خبرگزاری فارس: عاشورا تنها یک حادثه نیست یک مسیر است تا بشر در زندگی به بن بست نرسد یک شور است تا شوق عاشقی در ما دمیده شود و یک راه است به سوی رستگاری.

عاشورا راهی است به سوی رستگاری
به گزارش خبرگزاری فارس در گرگان، ماه محرم رسید و بیرق عزای حسین در هر کوچه و محله افراشته شد شهر رنگ و رخسار ماتم به خود گرفت تا در سوگ عزای عزیز زهرا بنشیند.
سال‌هاست که از عاشورا می‌گذرد، ولی داغ آن هنوز هم چشم‌ها را گریان و قلب‌ها را پر‌درد می‌کند. گویی این واقعه، هر سال با فرا رسیدن محرم تکرار می‌شود؛ چرا که این حزن پایان‌یافتنی نیست.
چرا که عاشورا برای ما بچه شیعه‎ها تنها یک واقعه نیست و چه زیبا فرمود بنیانگذار انقلاب اسلامی که "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است." در روند تاریخ هر جا که استبداد و ستم عرصه را بر انسان‎ها تنگ کرده، استمداد از نام و مرام امام حسین (ع) موجب شکستن زنجیرهای بندگی و ستم گردیده و خواهد شد. متاسفانه بعضی اقدامات از سوی دوستان و طرح‎هایی که از سوی دشمنان تشیع به سوی واقعیت‎ها هدایت می‎شوند موجب ارزیابی‎های نادرست از این مراسم عاشقانه می‎شود. شیعیان در سراسر جهان با عشق حسین و به یاد مصیبت‎های جانسوز این بزرگوار و ظلم‌هایی که در حق او و خاندان و اصحابش روا داشته شد، عاشقانه گریه سر می‎دهند تا با اشک و ناله به ندای "هل من ناصر ینصرنی" پاسخ گویند. شایسته و به جاست که با توجه بیشتر و عمیق‎تر به اجرای مراسم اصیل و پرهیز از پاره‎ای خرافات، به دشمنان و کژاندیشان اجازه ندهیم که به اهداف خود برسند.
در سال‎های اخیر با وجود تلاش مسئولان برای آسیب‎شناسی و خرافه‎زدایی از عزاداری‎های ماه محرم همچنان شاهد ظهور و بروز خرافات و نوآوری‎های جدیدی در عرصه عزاداری حسینی هستیم به طوری که بزرگان نظام اسلامی و مراجع عظام تقلید به همراه علمای اسلامی پیوسته با آغاز ماه محرم بر اهمیت دقت در چگونگی انجام عزاداری‎ها و استناد به منابع مقتل‎خوانی و وقایع روز عاشوار و جریان کربلا تاکیدات مکرری می‎کنند و دغدغه خود را از خرافاتی که این عزاداری‎های سنتی را تهدید می‎کنند در مجالس متعددی به کارشناسی نشسته‎اند.  
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان نیز در این خصوص گفت: در راستای جلوگیری از خرافات، توصیه می‎شود اولا در برنامه‎هایشان، با علماء مشورت کنند، ثانیا برای تبیین قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا از افراد موجه در حوزه مداحی و گویندگی استفاده کنند زیرا تبیین قیام کربلا خیلی مهم است.
حجت‎الاسلام نورالله ولی‎نژاد از آلات موسیقی تحت هیچ عنوانی در هیئت‎ها استفاده نکنند و از حمل عکس و شمائل منتسب به امام حسین(ع) و شهدای واقعه کربلا که سندیت ندارد، خودداری کنند.
وی افزود: حداکثر همکاری را با نیروهای انتظامی،امنیتی، اجرایی داشته باشند چون با همکاری آنان می‎توانیم به نتایج بهتری برسیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به برنامه‎ها و کلاس‎های توجیهی برای پیرایه‎زدایی در متون مداحی گفت: در راستای سیاست‎های مراجع تقلید خصوصا مقام معظم رهبری برای خرافه‎زدایی و حفاظت از سرمایه عاشورا، سامان‌دهی و سازماندهی هیئت‎های مذهبی، دوره‎های توجیهی و آموزشی برای روسای هیئت‎های مذهبی و مداحان استان پیش‌بینی شد تا آنچه توسط آنان خوانده می‌شود مستند باشد.
وی تصریح کرد: به همین خاطر از اساتید برجسته کشور همچون استاد سازگار استفاده کرده‎ایم و توجیهات کامل و کافی برای سه گروه فعال در محرم هیئت‎های مذهبی، مداحان و روحانیون صورت گرفته تا از این افراد بتوانیم دیدگاه مقام معظم رهبری را تا حد امکان تامین کنیم و جامعه را به سمت اجرای سیاست‌ها و دیدگاه های رهبری پیش ببریم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان همچنین به استفاده از هنر در انتقال پیام‎های دینی اشاره کرد و گفت: جوان فی نفسه به دنبال نشاط، نوآوری، ابتکار، زیبایی و لطافت است و برای جوان آنچه را که همه این ویژگی‎ها را داشته باشد جاذبه ایجاد می‎کند و ما حضور جوان را در جامعه و مساجد و اماکن مذهبی لازم و در عین حال واجب می‎دانیم.
وی به تاثیر برگزاری جشنواره‌های جوانان مساجد در بین اعضای کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد،اشاره کرد و در این خصوص افزود: اگر این جشنواره ها هدفمند و نظام‎مند طراحی شود و در کنار جشنواره یک فکری نهفته باشد و به سمت اجرا پیش رود شاهد آثار و برکات آن خواهیم بود.
‌ولی‎نژاد همچنین تأکید کرد: از آنجایی‌که عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دین‎داران به ویژه افراد آگاه جامعه نهاده است از ابزار هنر که نقش کلیدی در ترویج ارزش‌‌های اسلامی دارد، برای شناساندن زندگی و اهداف متعالی ائمه به نسل جوان باید استفاده شود، چون بخش زیادی از ماندگاری نهضت کربلا را مدیون شعرا و اشعار شاعران و سرایندگان خود و جهان اسلام هستیم و هنر نقش کلیدی در ترویج ارزش اسلامی دارد.
با همه این اقداماتی که از سوی نهادها و گروه‎های مذهبی محقق می‎شود متاسفانه باز هم ما شاهد انحرافاتی هستیم که از سوی دشمنان بر ما وارد می‎شود و عده‎ای نیز بر حسب غفلت یا بی‎توجهی مروج این کج‎رویی‎ها می‎شوند و چه بسا نسل جوان ما را دچار پرادوکس و تضادها می‎سازد پس شایسته است که در این شب‎های محرم نسل جوان و نوجوان را با مفاهیم عالی اسلامی و حسینی آشنا ساخت.
از این فرصت‎های مناسب در کنار عزاداری و سینه‎زنی باید حداکثر استفاده صورت بگیرد و در مراکز عزاداری روحانیون به بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) و ابعاد الهی آن پرداخته و درس آزادگی، انسانیت و وفاداری و صداقت را به فرزندان این جامعه بیاموزند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول