اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان سوادآموزی کشور خبر داد:

وجود 10 میلیون بی‌سواد در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان سوادآموزی کشور از وجود 10میلیون و 600 هزار بی‌سواد در کشور خبر داد.

وجود 10 میلیون بی‌سواد در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، علی باقرزاده ‌ظهر امروز در جلسه‌ای که پیرامون مسائل مختلف سوادآوزی در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: آموزش عمومی، ‌آموزش عالی و سوادآموزی بزرگسالان سه ضلع مثلث پیشرفت کشور است که متاسفانه در کشور ما به سوادآموزی بزرگسالان کمتر توجه شده است.
وی تاکید کرد: آموزش حق هر شهروند است و حق، برای حاکم اسلامی تکلیف ایجاد می‌کند؛ زیرا دانش روز و مهارت‌های زندگی سالم از بستر سواد به دست می‌آید.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور اضافه کرد: سوادآموزی از ضرورت‌های اجتماعی است و اعتبار و ارزش هر کشوری به جایگاه سواد و دانش آن کشور برمی‌گردد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به سرشماری نفوس و مسکن سال 85، بیش از 9 میلیون و 700 هزار بی‌سواد در کشور وجود دارد؛ این در حالی‌ است که در جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در سال 88 این آمار به 10 میلیون و 600 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
باقرزاده خاطرنشان کرد: بیشتر معضلات اجتماعی ما از بی‌سوادی است؛ همانگونه که مشاهده می‌کنیم 80 درصد زندانیان، دارای مدرک زیر دیپلم هستند که از این تعداد 30 درصد زیر پنجم ابتدایی و 15 درصد بی‌سواد مطلق هستند.
این مقام مسئول به تهیه بانک اطلاعات بی‌سوادان اشاره کرد و گفت: این آمار در حال پالایش است و تاکنون در استان کرمانشاه 13 هزار بی‌سواد شناسایی شده و حدود 16 هزار نفر هم هنوز شناسایی نشده‌اند.
وی ادامه داد: 50 درصد این افراد بی‌سواد، اولیای دانش‌آموزان هستند؛ یعنی اولیای 400 هزار دانش‌آموز در کل کشور بی‌سواد مطلق هستند.
رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به قرارگرفتن این آمار در اختیار مدیران مدارس، اظهار امیدواری کرد: با پیگیری مدیران مدارس، شاهد محو بی‌سوادی در ایران اسلامی خواهیم بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: هزینه باسواد شدن در استان کرمانشاه 380 هزار تومان برای هر نفر است و کسی که بتواند بی‌سوادی را آموزش دهد این مبلغ به او تعلق می‌گیرد.
وی تاکید کرد: این آموزش 2 شرط اساسی دارد، اول اینکه فرد الزاما بی‌سواد باشد و دوم، پس از گرفتن امتحان، باسوادی وی محرز شود.
باقرزاده از طراحی بانک سوالات برای آزمون‌های احراز باسوادی خبر داد و گفت: با استفاده از این بانک سئوالات، همزمان آزمون‌های متفاوتی از افراد گرفته خواهد شد.
این مقام مسئول به کاهش هزار نفری تعداد آموزشیاران سازمان سوادآموزی در استان کرمانشاه اشاره کرد و‌ گفت: تنها 250 آموزشیار باقی مانده‌اند که هنوز استخدام نشده‌اند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول