اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان:

هیئت‌های عزاداری از خرافات پرهیز کنند

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: هیئت‌های عزاداری از خرافات پرهیز و حقیقت قیام عاشورا را بیان کنند.

هیئت‌های عزاداری از خرافات پرهیز کنند
حجت‌الاسلام سیدحسین گلمیرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه محرم ماه رشادت، ایثار، شهادت و فداکاری است که تمام خوبی‌ها در آن دیده می‌شود، اظهار داشت: تمام اقتدار و عظمت جهان اسلام توسط ماه محرم و نام سید‌الشهدا(ع) به دست آمده است.
وی به حدیثی از پیامبر (ص) درباره امام حسین (ع) اشاره کرد و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در باره ابا عبدالله‌الحسین(ع) فرموده است که امام حسین(ع) دری از درهای بهشت است و هر کس از او پیروی کند رضایت خدا را جلب کرده و هر کس از او پیروی نکند نافرمانی خدا را کرده است.
این مسئول تصریح کرد: با آغاز ماه محرم مردم همواره به انجام وظیفه و عزاداری می‌پردازند و عزاداری بخشی از اهداف این ماه است و ما باید خود امام حسین(ع) را بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در خطبه‌ای فرموده است که سیره و شیوه جدم پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) را اجرا می‌کنم، ابراز داشت: لازم است که بدانیم سیره ائمه(ع) چیست و آن را در زندگی خود اعمال کنیم تا زندگی ایده‌آلی از نظر آموزه‌های دینی داشته باشیم.
گلمیرزاده، با بیان اینکه پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم سفارش شده است، اذعان داشت: باید در این ماه محل کار و هر جا که هستیم را به محل عزا تبدیل کنیم و در این ماه لبخند و شادی نکنیم و برای امام حسین(ع) خودمان را به مصیبت بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که جایگاه کسانی که این اعمال را انجام می‌دهند در آخرت در بهشت و در کنار امام حسین(ع) است.
 
* جلسه ستاد سازماندهی برنامه‌های فرهنگی برگزار شد
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان به تشکیل جلسه ستاد شئون فرهنگی که کار سازماندهی برنامه‌های فرهنگی را به عهده دارد اشاره کرد و گفت: این جلسه وارد برنامه‌های محرم شد.
وی، تذکر به محلات آسیب‌پذیر از نظر خرافاتی مانند قمه‌زنی و اصلاح امور که از سال‌های گذشته مشکل داشتند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری سوگواره شعر با محوریت حضرت زینب(س) در طول ماه محرم و صفر را از جمله برنامه‌های ستاد مذکور عنوان کرد. 
گلمیرزاده خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی قبل از فرا رسیدن ماه محرم از جمله جلسات توجیهی هیئت امنای مساجد، ائمه جماعات و کانون مداحان استان در هر شهرستان برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه طبق اساسنامه‌ای که به امضای مقام معظم رهبری رسیده منتظر اعتبارات شاخص‌های فرهنگی هستیم که تاکنون پرداخت نشده است، بیان داشت: در صورت پرداخت این اعتبارات حمایت‌ها را در قالب تغذیه فکری هیئت‌های مذهبی استان انجام می‌دهیم.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان درباره برگزاری نمایشگاه خیمه که با همکاری سازمان تبلیغات گیلان و سازمان‌ها، موسسات و خادمان مساجد استان در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت برپا شده است، افزود: پرچم‌های عاشورایی، بیرق‌ها، کتاب، سی‌دی، مدایح و ... در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
وی با تصریح بر اینکه مراسم‌های عزاداری باید به دور از خرافات و با اخلاص و آگاهی، قرائت قرآن و حضور عالمان دینی همراه شود، اذعان داشت: جوانان باید از فرصت به وجود آمده استفاده کنند تا در کاروان سیدالشهدا(ع) نهایت استفاده را ببرند و رمز ماندگاری ما نزدیکی به فرهنگ عاشورایی است.
 
* اساسنامه 13 ماده‌ای برای هیئت‌های مذهبی تدوین شده است
 
گلمیرزاده با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی اساسنامه‌ای در قالب 13 بند ارائه داده است که هیئت‌ها برای اجرای مراسم‌های عزاداری باید آنها را رعایت کنند‌‌‌، بیان داشت: استفاده از روحانی، استفاده از اشعار پر محتوا، دوری از خرافات مانند قمه‌زنی، بیان مسائل شرعی و احکام و بسیاری از مسائلی که در شٱن مجالس عزاداری اهل بیت(ع) نیست از جمله دستورات سفارش شده در این اساسنامه است. 
وی با بیان اینکه آموزه‌های عاشورایی برای زندگی مردم راهگشاست، افزود: و در این فرصت به وجود آمده مبلغین باید این آموزه‌ها را به درستی انتقال دهند، بیان داشت: عنایت به رهنمود‌های رهبری و مراجع تقلید یا هر کسی که در امور دینی دستورات را اعمال می کند قطعا در مقابله با جنگ نرم و نقشه‌های دشمن کارساز خواهد بود و دشمن به دنبال چیزی است که ما را از حقیقت حماسه عاشورا دور نماید.
این مسئول با اشاره به اینکه پرداختن به اجرا و بحث قمه‌زنی یکی از نقشه‌ها خواسته‌های دشمنان است و امروز در جنگ نرم دشمن جامعه دینی ما را به این سمت هدایت می کند، اضافه کرد: از نظر آموزه‌های دینی ما قمه‌زنی، خون ریختن و آسیب زدن به بدن منع شده است و اینها از کارهای دشمن است که این امور را برجسته می کنند و می‌خواهند ایران را جنگجو معرفی کنند در حالی که امروز در آمریکا و کشورهای اسلامی با حضور استکبار جهانی، آل سعود و آل‌خلیفه مردم مسلمان و بی‌دفاع این کشور‌ها را می‌کشند.
گلمیرزاده تاکید کرد: نباید به دشمن بهانه دهیم و باید با استفاده از آموزه‌های دینی، دوراندیشی و تدبیر در هیئت‌داری و استفاده از مبلغان آگاه، آموزه‌های قرآنی و عاشورایی هیئت عزاداری را به طرف کمال سوق دهیم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول