اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

انتخابات مجلس؛ تکاپو برای ماندن، هیاهو برای هیچ

خبرگزاری فارس: برخی نمایندگانی که می‌خواهند دوباره وکیل مردم باشند در صدد تکاپو برای ماندن در جایگاه نمایندگی هستند و هیاهو برای هیچ.

انتخابات مجلس؛ تکاپو برای ماندن، هیاهو برای هیچ
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، کم‌کم داریم به فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد می‌شویم، آنچه که مهم است تکاپوی نمایندگان در جایگاه نمایندگی، بیشتر از دیگر کاندیداهای احتمالی در حوزه‌های انتخابیه‌شان است و بیشتر از همه درصدد جذب نظر موافق مردم و تمدید نمایندگی‌شان هستند که باید با در نظر گرفتن شرایط و خواسته‌های دو طرف (مردم و نمایندگان)، محدوده‌ اختیارات و وظایف نمایندگان و توقعات مردمی را بررسی کنیم.
اگر بر فضای تبلیغات قبل از انتخابات هر دوره از مجلس درنگی داشته باشیم،‌ با انبوهی از شعار و وعده‌گذاری کاندیداها مواجه می‌شویم که با لحنی حماسی و بیانی رسا از آسفالت کردن خیابان‌ها و کوچه‌ها گرفته تا حل مشکل بیکاری و ازدواج جوانان و... مردم را به آینده امیدوار می‌کنند.
ناآگاهی مردم از وظیفه‌ اصلی نمایندگان مجلس نیز زمینه را برای سوء استفاده‌ برخی کاندیداها فراهم می‌آورد. وعده‌ استخدام، حل مشکلات بانکی، ‌دریافت وام و آباد کردن محله‌ زندگی افراد، سراسر کلام نامزدهای نمایندگی مردم را می‌پوشاند، این مسائل حاکی از آن است که بیشتر کاندیداها نیز از وظیفه‌ اصلی یک نماینده‌ مجلس بی‌خبر بوده و هستند.
از طرفی دیگر برخی از آنان که به انتخاب مردم، امروز نماینده مجلس هستند، بی ‌آنکه بر گفتارهای تبلیغاتی آن زمان خود تأمل نمایند، از انتظارات و توقعات نامربوط مردم گلایه دارند و مدام بر این تأکید دارند که بگذارید نماینده وظیفه اصلی و قانونی خودش را انجام دهد. 
رضا رحیمی‌نسب، ‌نماینده مردم خرم‌آباد و حومه در مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه اصلی نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، نباید از نماینده انتظار استخدام و ایجاد شغل داشته باشیم. استاندار و فرماندار، مسئول ایجاد اشتغال در استان هستند و حل مشکل مردم،‌ سفارش پرداخت وام و رفع گیرهای کوچک اداری شأن نماینده را پایین می‌آورد.
هادی مقدسی نماینده مردم بروجرد نیز با انتقاد از برخی رفتارهای همکاران خود گفت: خود نمایندگان هم باید انتظارات مردم را بالا نبرند، مگر حقوق یک نماینده چقدر است که بخواهد در دیدارها و ملاقات‌های عمومی‌اش، به افراد هدیه بدهد؟! اگر نماینده‌ای در جلساتش با مردم،‌ از این نوع رفتارها داشته باشد مرتکب تخلف شده است.
‌نماینده مردم خرم‌آباد و حومه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این ‌که نمایندگان مجلس جز یک‌میلیون و 600 هزار تومان حقوق خود هیچ گونه دریافتی دیگری از مجلس ندارند، گفت: انتظارات مردم، ما را در تنگنا قرار می‌دهد، یک نماینده در هر روز ملاقات عمومی‌اش کمتر از 500 هزار تومان خرج نمی‌کند و مردم انتظار دارند که یک نماینده در مهمانی‌ها و مراسم‌ها، رقمی بالاتر از همه هدیه بدهد.
هر هفته خبرهایی می‌رسد که فلان نماینده در پایان دیدار خود با گروهی از ورزشکاران، ‌هنرمندان و دیگر اقشار جامعه، ‌فلان مقدار هدیه بین آن‌ها توزیع کرده است.
یک ‌دانشجوی سال سوم رشته علوم سیاسی لرستان این کار را بی‌احترامی به شخصیت افراد دانست و گفت: وظیفه نماینده چانه‌زنی بر سر حقوق به حق مردم حوزه نمایندگی‌اش می‌باشد، نه این ‌که به فکر فردای خودش باشد.
در همین زمانی که یک نماینده خود را درگیر این ملاقات‌ها و هدیه دادن‌ها می‌کند، ‌نمایندگان دیگر شهرها مشغول بررسی قانون به نفع مردم شهر و حوزه انتخابیه خود هستند و گیرهای قانونی آن را در منطقه‌ خود برطرف می‌کنند.
لاجرم این‌گونه رفتار نمایندگان را هم باید به عدم فرهنگ سازی ارجاع دهیم اما به هرحال شناخت وظایف نمایندگان و انتظار معقولانه از آنان، از طرف مردم یک ضرورت به نظر می‌رسد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس در مورد توزیع البسه و وسایل ورزشی بین ورزشکاران گفت: متحول نمودن قوانین ورزش و سوق دادن اعتبارات ورزشی به سمت محل زندگی ورزشکاران، بزرگ‌ترین خدمت نماینده به یک ورزشکار است.
مقدسی افزود: اگر یک نماینده اصلی‌ترین وظیفه‌ خود یعنی بحث نظارت واقعی بر دستگاه‌ها را به خوبی انجام دهد،‌ حق مردم ادا می‌شود و دیگر نیاز به این جور رفتارها نیست.
وی اظهار داشت: نقش نماینده در تقسیم اعتبارات و امکانات بسیار تأثیرگذار است، اگر برخی مناطق کشور را در نظر بگیریم که از نظر توسعه ‌و آبادانی سرعت بیشتری نسبت به مناطق دیگر داشته‌اند، با کمی تحقیق و پرس و جو، فعال و تأثیرگذار بودن نمایندگان آن‌ها بر ما هویدا می‌شود، نماینده اگر حق و حقوق ملت را بگیرد، دیگر هیچ ‌کس انتظار نا‌به‌جایی از وی ندارد.
علی کائیدی نماینده مردم پلدختر کارهای جنبی و حاشیه‌ای را بزرگ‌ترین معضل برای تلف کردن وقت نماینده‌ دانست و گفت: برخی هنوز از نماینده انتظار دارند که اختلاف‌های خانوادگی آن‌ها را هم پیگیری و رفع کند، به محض این‌که یک هفته دیر به حوزه‌ متبوع‌مان سرکشی می‌کنیم دیگر در تهران باید بنشینیم و فقط تلفن‌های مردم را جواب بدهیم.
یکی از نمایندگان دوره‌های گذشته، در تهران ماندن نماینده را مؤثرتر می‌داند و معتقد است نماینده‌ای می‌تواند دین خود را به جامعه‌اش ادا کند که رابطه صمیمی و دوستانه‌ای با وزراء و اعضای دولت داشته باشد.
دخالت نمایندگان در امور ادارات و سازمان‌های حوزه انتخابیه نیز از حیث جابه جایی‌ها و استخدام و به کارگیری نیروها نیز همواره بحثی است که مطرح است و گویا قرار نیست یک بار و برای همیشه مسئله‌اش را حل کنند.
به هر حال مردم بر این واقف شده‌اند که نمایندگان در یک دوره نمایندگی،‌ یک سری رفتارهای ناشی از بی‌تجربگی دارند و به قولی یک سال طول می‌کشد تا راه‌های ورود و خروج مجلس را پیدا کند.
پس باید به نماینده فرصت مجدد بدهیم تا با کاربلدی و تجربه چهار ساله،‌ قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را به خوبی انجام دهد.
اما نماینده‌ای ‌لیاقت دوباره نماینده شدن را دارد که در حین انتخابات ستاد کوچکی داشته باشد و مدیون خیلی‌ها نشود، رانت‌خواری و باندبازی را دور از شأن نماینده بداند، جابه‌جایی مدیران و استخدام‌های اداری را تنها حق اعضای ستاد انتخابات خود نشمارد.
نماینده مردم دورود و ازنا که تجربه‌ سه دور نمایندگی را نیز دارد، معتقد است که اگر نماینده در مرکز بماند و با حضور فعال (نه حضور جسمی و برای این‌که غیبت نخورد) در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مجلس، سهم منطقه خود را افزایش دهد آن ‌وقت دیگر مشکلات پیش پا افتاده و ناشی از فقر و...، وقت او را تلف نمی‌کند.
عزت‌الله دهقان گفت: خشک و خالی در بین مردم بودن دردی را دوا نمی‌کند، متأسفانه فرهنگ به طرفی رفته که برخی مواقع افراد برای حل اختلافات زن و شوهری‌شان به نماینده‌ مجلس رجوع می‌کنند و اگر شخصی شیر آب خانه‌اش چند دقیقه‌ای قطع شود به جای این‌ که به مسئولان مربوطه مراجعه کنند، با نماینده تماس می‌گیرند و این یعنی ضعیف کردن قدرت قانون‌گذاری نماینده و از بین بردن بازوی نظارتی وی است.
دهقان اظهار داشت: آرزو دارم یک روز مردم مشغله‌های نمایندگان را درک کنند و از آن‌ها انتظار حضور در همه‌‌ مراسم‌های ختم و ترحیم را نداشته باشند.
در کل، اکثر نمایندگان بر یک قول توافق دارند و آن این‌که جابه‌جایی مدیران، استخدام‌های موردی، بررسی پرونده‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و مواردی از این قبیل موجب دور شدن نماینده از وظیفه مهم قانون‌گذاری و حراست از قانون می‌شود.
با توجه به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی، امروزه مردم سریع‌تر و بهتر اخبار دنیای پیرامون خود را پیگیری می‌کنند و مغایرت شعار و عمل افراد را به خوبی درک می‌کنند، با این حال انتظار می‌رود دیگر یک مشت حرف قشنگ سبب ورود کسی به مجلس نشود و کردار و رفتار شخص در آیینه وسایل ارتباطی در بین عموم تأثیرگذار شود.
به هر حال نمایندگان مردم باید بیشتر از دیگر کاندیداها مراقب رفتارهای تبلیغاتی خود باشند، آنان با تجربه‌ یک دور نمایندگی به خوبی بر زیان  وعده‌گذاری‌های ناممکن  اشراف دارند از طرفی نیز عملکرد چهار ساله‌شان بهترین تبلیغ برای آنان به حساب می‌آید پس بهتر است، به جای در بین مردم بودن با دست خالی، این چند ماه باقی مانده را به رسیدگی دغدغه‌های مردم اختصاص دهند و قضاوت را نیز به خود آنان واگذار کنند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول