اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آیین طشت‌گذاری عزاداری در اردبیل آغاز شد؛

طشت‌گذاری آیینی به دیرپایی محرم در اردبیل

خبرگزاری فارس: همزمان با 27 ذیحجه و به مانند سال‌های ماضی اردبیلی‌ها با برگزاری آیین باشکوه طشت‌گذاری به عنوان مراسم دیرپا به قدمت محرم به پیشواز عزای حسین رفتند.

طشت‌گذاری آیینی به دیرپایی محرم در اردبیل
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم معنوی، مذهبی و سنتی که عصر امروز در اردبیل برگزار شد، عاشقان و دلباختگان مکتب سرخ حسینی در شهر دارالارشاد اردبیل در مسجد جامع گرد آمدند و برای چندمین بار آیین طشت‌گذاری را در آستانه ماه محرم برگزار کردند.
واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین (ع) و یاران باوفایش همیشه یادآور ایثارگری شهدای کربلا به ویژه سقای دشت نینوا حضرت ابوالفضل (ع) است که برای رساندن آب به تشنگان و حماسه‌آفرینی بی‌نظیری انجام داد تا شهد شهادت را نوشید.
مردم اردبیل دیرزمانی است که با اقتدا به مولای خود حضرت سیدالشهدا و برادر جانبازش حضرت ابوالفضل (ع) با برگزاری آیین مذهبی، سنتی طشت‌گذاری سه روز مانده به ماه محرم به پیشواز عزای حسین و خاندان پاکش می‌روند و در این سه روز با ریختن آب در طشت‌های بزرگ مسی و قرار دادن آن در گوشه‌ای از مسجد به یاد تشنه لبان کربلا بر سر و سینه می‌زنند و از محرم به عنوان ماه حماسه، دلیری و شجاعت یاد می‌کنند.
این آیین که منسوب به اردبیلی‌ها است همه ساله با خیل عظیمی از عزاداران محلات ششگانه اردبیل عزاداران استان‌های مختلف و حتی دلباختگان مکتب امام حسین (ع) از کشور آذربایجان و آسیای میانه و برخی از کشورهای عربی با شوکت و جلال و در فرصت زمانی بیش از هفت ساعته برگزار می‌شود که در آن اکثر مداحان و شعرای حسینی به اجرای برنامه می‌پردازند.
این مراسم در روز اول با برگزاری در مسجد جامع شروع می‌شود و در روزهای بعدی در مساجد دیگر شهر اردبیل آیین طشت‌گذاری اجرا می‌شود.
به گزارش فارس، این مراسم که با شور و حال خاص و به صورت سنتی برگزار می‌شود دسته‌های زنجیرزنی، سینه‌زنی با نوحه‌سرایی و نواختن طبل و شیپور و حمل علم‌های عزاداری به یاد تشنگان کربلا مشکی را پر از آب کرده و آن را بعد از نوحه و گریه و سوگ و عزا به طشت‌هایی از جنس برنز و یا مس که به طور معمول بر دوش ریش‌سفیدان محله حمل می‌شود به مسجد می‌برند و بعد از طواف مسجد طشت‌ها را در جای مخصوص خود قرار می‌دهند و با خواندن دعای مخصوص طشت‌گذاری آن را پر از آب می‌کنند و از این طشت‌ها بیشتر حاضران و عزاداران مقداری آب به عنوان تبرک و با هدف برآورده شدن حاجاتشان بر‌می‌دارند.
در گذشته علاوه بر مساجد در برخی از حسینیه‌ها، تکایا و حتی منازلی که صاحبان آن نذر داشتند این آیین برگزار می‌شد و دسته‌های عزاداری به آن خانه رفته و پس از انجام عزاداری طشت‌ها را برداشته و به مکان برگزاری مراسم به راه می‌افتادند.
به گفته بیوک جامعی یکی از پیشکسوتان و کارشناسان آیین عزاداری در اردبیل طشت‌های آب رمزی از فرات دارد که در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند به طوری که این سنت به تأسی از اقدام سالار شهیدان یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می‌باشد که به روایتی آن حضرت در روز 27 ذیحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند.
این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا می‌شود و یکی از مراسم سنتی عزاداری اردبیلی‌ها است که به معنای واقعی و حقیقی آغاز ماه محرم از این روز با برپایی محافل عزا در مساجد شکل واقعی می‌گیرد.
رسم طشت‌گذاری و یا طشت‌گردانی که می‌تواند آیین راستین مردم دیار اردبیل و به طور عام مردم آذربایجان باشد یکی از سنتی‌ترین مراسمی است که اغلب مردم حسینی این شهر در این مراسم با شکوه شرکت کرده و امسال نیز در هوای سرد پاییزی و در حالی که بارش برف را در اردبیل شاهد هستیم این آیین به شکل سنتی و با شکوه برگزار شد.
عزاداری ایام ماه محرم در اردبیل بعد از گذشت سه روز از آیین طشت‌گذاری در مساجد و مکان‌های مذهبی با برپایی محافل عزای روزانه و شبانه با شوکت تمام و عزت کامل انجام می‌شود به طوری که از دومین روز ماه محرم محلات ششگانه به همراهی شعبات خود و مساجد زیرمجموعه در بازار حضور پیدا می‌کنند.
البته بیان این مطلب که طشت‌گذاری در روز اول در محلات طوی و اونچی‌میدان، روز دوم در محله اوچدوکان و سرچشمه و در آخرین روز از ماه ذیحجه نیز در محله پیرعبدالملک و عالی‌قاپو به شکل سنتی و با حضور مردم انجام می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول