اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

۵۰۰ سال است که اردبیلی‌ها برای سیدالشهدا عزاداری می‌کنند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه و کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری اردبیل گفت: قدمت و سابقه عزاداری در اردبیل به بیش از پنج قرن برمی‌گردد که این خود گویای بسیاری از مسائل در حوزه تعزیه و عزاداری به ساحت امام حسین (ع) است.

۵۰۰ سال است که اردبیلی‌ها برای سیدالشهدا عزاداری می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بیوک جامعی پیش از ظهر امروز در گردهمایی هیئت‌های مذهبی در اردبیل اظهار داشت: اردبیل خاستگاه فرهنگ علوی و حسینی است و همیشه در مسیر نشان دادن حقانیت اسلام موفق و شایسته عمل کرده به طوری که تبلوری از این عشق و دلدادگی را بیش از پنج قرن است که در این استان می‌بینیم.
وی با اعلام اینکه به غیر از اردبیل در هیچ جای ایران عزاداری ماه محرم از اواخر ذیحجه تا آخرین روز ماه صفر ادامه پیدا نمی‌کند، گفت: سه خصیصه عزاداری این دیار با توجه به قدمت و سابقه تاریخی آن در برپایی محافل عزاداری، برپایی تعزیه حقیقی برای امام حسین (ع) و همچنین اخلاص در عزاداری است که در قرن‌های متمادی این گونه عزاداری مردم این استان سبب شده تا اردبیل با عناوین دارالارشاد، دار الامان و دارالعزا در کل دنیا و کشورمان شناخته شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اردبیلی‌ها با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و برپایی مجالس روضه در سوگ امام حسین(ع) و یاران با وفایش همیشه عشق و دلدادگی خود را به شهید کربلا نشان دادند، گفت: کربلا و قیام عاشورا رمز ماندگاری و خلق حماسه‌های جاودانه ملت ایران و مردم این دیار است که همیشه سعی کرده‌اند فرهنگ جهاد و شهادت را به عالی‌ترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری اردبیل به اهداف قیام امام حسین و انگیزه این نهضت تاریخی اشاره کرد و بیان داشت: اصلاح انحرافات، صیانت از دین رسول الله، توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) ‌از جمله شاخص‌ترین این انگیزه‌هاست.
وی ادامه داد: ثمره این حرکت سبب ایجاد روح آزادیخواهی، عزت، دوری از جهالت و گمراهی، شجاعت، اخلاص، عدالت و حق طلبی شده است که آثار آن را در جامعه می‌بینیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه محرم، ماه شناخت آرمان مکتب سید‌الشهدا و رسیدن به یک زندگی آزادیخواهانه و دوری از هرگونه خفت و خواری است، گفت: مردم شهر دارالارشاد اردبیل با شور و شوق خاص از 26 ذی‌الحجه با طشت‌گذاری به استقبال ماه محرم می‌روند تا به همه نشان دهند که این دیار کانون مهر و محبت به خاندان عصمت و طهارت به ویژه امام حسین(ع) است.
جامعی بیان داشت: از امروز با برپایی مراسم طشت‌گذاری در حسینیه اردبیل عزاداری ماه محرم آغاز می‌شود و طی سه روز آینده در تمام مساجد، حسینه‌ها و تکایا آیین با عظمت طشت‌گذرای برگزار می‌شود.
این استاد دانشگاه در مورد فلسفه طشت‌گذاری گفت: طشت نماد سقای کربلا و آب نماد رود فرات است که یزیدیان در آن ایام به روی امام حسین و یارانش آب را بستند و ما برای یادآوری این واقعه تاریخی آیین طشت‌گذاری را همه ساله برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: این مراسم خود عرصه نمایش عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت و مکتب سید‌الشهداست که با حضور دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیر ‌زنی با شکوه و عظمت خاص و حضور میهمانانی از استان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه با شوکت و صلابت خاص برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: حضرت سید‌الشهدا در مسیر کاروان در منزلی به نام اشراف با نخستین نیروهای نظامی ابن زیاد به سرپرستی حر بن یزید ریاحی مواجه شد و آن حضرت به یاران خود امر کرد تا تمام مشک‌ها و ظروف را پر از آب کنند و حضرت عباس (ع) را نیز به عنوان کاروان‌سالار این حرکت انتخاب کرد.
این عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: در این بین امام حسین (ع) حتی اسب‌ها را نیز  از آبی که برداشته بودند سیراب کرد و این حرکت درس ایثار و فداکاری را در توجه اهل بیت (ع) به تمام  مخلوقات نشان می‌دهند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: چنین رفتارهایی سبب شد که حر ابن یزید ریاحی تا روز عاشورا تحولی اساسی پیدا کند به طوری که در صحنه روز دهم ماه محرم شاهد آن هستیم که حر آزادی‌ خواهانه به لشکر امام حسین می‌پیوندند.
وی ادامه داد: به دنبال این جریان ایثارگری و فداکاری، مردم اردبیل نیز از دوره صفویه تحت آیین خاص 26 ذی‌الحجه را به نام روز طشت‌گذاری نامیدند که سعی می‌کنند در این روز با ریختن آب به ظروف و احسان کردن آن به نام امام حسین و به یاد تشنه‌لبان کربلا عظمت این واقع تاریخی را نشان دهند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول