اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

نگهداری حیوانات باید با مشورت دامپزشکی باشد

خبرگزاری فارس: یک متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: یکی از معماهای بزرگ زندگی بشری در دنیای فعلی نگهداری حیوانات خانگی در منزل است که ضرورت دارد در این ارتباط با دامپزشکی مشورت شود.

نگهداری حیوانات باید با مشورت دامپزشکی باشد
فرهنگ بابامحمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری در مورد بیماری مشترک انسان و حیوانات اظهار داشت‌: ویروس تب کریمه کنگو نیز یکی از ویروس‌های است که از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه افرادی که با دام و ذبح دام در ارتباط هستند، ممکن است شرایط ابتلا به این بیماری را داشته باشند، گفت: 50 تا 60 درصد مبتلایان به این ویروس در  معرض خطر مرگ قرار دارند.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تب مالت نیز یکی دیگر از بیماری‌های میکروبی شایع بین انسان و حیوان است، خاطر نشان کرد: استفاده از محصولات لبنی غیر پاستوریزه و عدم حرارت دیدن مناسب شیر موجب می‌شود، تب مالت از حیوان به انسان انتقال یابد.
وی در ادامه راه انتقال تب مالت را استنشاق، تماس با حیوان مبتلا  اعلام کرد و بیان داشت: مثانه، پستان، جفت و دَنبال دام پر از میکروب تب مالت است که در اثر تماس انسان را مبتلا می‌کند.
بابامحمودی در مورد بیماری سیاه زخم نیز که از طریق حیوان به انسان انتقال می‌یابد، نیز ابراز داشت: عامل سیاه زخم یک میکروب آنتراکس است که این میکروب در خاک مقاوم می‌ماند.
وی با بیان اینکه این میکروب از میکروب‌های مقام در برابر حرارت است، در مورد مصرف دامی که مبتلا به سیاه زخم است، گفت: تاکید ما این است که از دامی که هنگام پوست کندن لاشه لکه‌های قرمز بر بدنش دیده می‌شود، مصرف نشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از علائم این بیماری می‌تواند خونریزی از بینی، دهن و پستان دام باشد، اظهار داشت: اگر دامی سیاه زخم داشته باشد، خون آن بعد از کشته شدن لخته نمی‌شود.
بابامحمودی توصیه‌های را به خانواده‌ها در مورد نگهداری حیوانات به خانواده‌ها کرد و گفت: تاکید این است که هر حیوانی که قرار است انسان از آن مراقبت کند باید با دامپزشکی مشورت شود.
وی با بیان بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات دارای واکسن است، خاطرنشان کرد: باید به فرزندان‌مان هشدار دهیم که برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از نزدیک شدن به هر گونه حیوان خودداری کنند.
این متخصص بیماری‌های عضوی با اشاره به اینکه باید محل نگهداری حیوان با فضای محل سکونت انسان فاصله داشته باشد، گفت: پرهیز از دست زدن بدون دستکش به هر حیوان، استفاده از دستکش برای پاک کردن کله و پاچه دام و یا خورد کردن گوشت پرندگان، گام و گوسفند، اجتناب از نگهداری هر حیوان در منزل، مشورت با دامپزشکی قبل از ذبح هر حیوان از مواردی است که ابتلا به بیماری‌های انسان و حیوانات را به شدت کاهش می‌یابد
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول