اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان شمالی:

دبیرخانه دائمی" مفاخر خراسان شمالی" در اسفراین تشکیل می‌شود

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اهمیت نکوداشت مفاخر این استان گفت: ‌دبیرخانه دائمی مفاخر خراسان شمالی در اسفراین تشکیل می‌شود.

دبیرخانه دائمی" مفاخر خراسان شمالی" در اسفراین تشکیل می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، ابوطالب شفقت پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی شیخ آذری با اشاره به شناسایی 180 تن از مفاخر خراسان شمالی اظهار داشت:‌ برگزاری همایش‌های نکوداشت این مفاخر و مشاهیر از وظایف این دبیرخانه است.
وی برگزاری همایش بین‌المللی شیخ آذری را سرآغازی برای گرامیداشت مفاخر استان و شهرستان اسفراین برشمرد و  گفت: برگزاری این آیین‌ها نقش بسزایی را در معرفی و نقد و بررسی آثار این مفاخر دارد.
شفقت با بیان اینکه نکوداشت مفاخر در واقع بزرگداشت علم و فرهنگ است، افزود: در پرتو آموزه‌های قرآن کریم و مکتب اهل بیت، شخصیت‌های بزرگی در ایران اسلامی به ظهور رسیده و آثار فراوانی را بر جای گذاشته‌اند.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اظهار داشت: حوزه فرهنگ و تمدن خراسان بزرگ به برکت حرکت تاریخی امام رضا (ع) و تأثیر شاگردان و اصحاب آن حضرت موجب تحول فرهنگی در این منطقه شد.
امام جمعه اسفراین هم در این آیین برگزاری بزرگداشت مفاخر در این شهرستان را ضروری برشمرد و گفت: برگزاری همایش شیخ آذری در واقع زمینه‌ساز معرفی و بزرگداشت سایر مشاهیر و مفاخر این شهرستان است.
حجت‌الاسلام غدیر محمدیان با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگی پس از تاسیس نظام جمهوری اسلامی کارهای زیادی انجام شده است، اظهار داشت: برگزاری این‌گونه آیین‌های گرامیداشت برای نکوداشت مفاخر از برکات فعالیت‌های فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی بوده تا خدمات این افراد بیش از پیش به جامعه معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه در قالب شورای فرهنگ عمومی مقرر شد تا شورایی برای نکوداشت مفاخر شهرستان موضوع را پیگیری کند، افزود:  در این راستا برگزاری همایش بین‌المللی "حمزه بن علی ملک اسفراینی" معروف به شیخ آذری در شهرستان اسفراین در دستور کار قرار گرفته و مقدمات این همایش برنامه ریزی شد.
امام جمعه اسفراین همکاری و همدلی مطلوب دستگاه‌ها برای برگزاری این همایش در شهرستان اسفراین را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه با همکاری دستگاه های این شهرستان این برنامه محقق شد.
وی زندگی عارف بزرگ شیخ آذری را برشمرد و افزود: "حمزه بن علی ملک اسفراینی" ملقب به شیخ آذری چون در آذر ماه دیده به جهان گشودند‌ به نام آذری معروف شدند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی اسفراین با بیان اینکه این ادیب در جوانی به شعر و شاعری روی آورده تا جایی که به مرحله ملک‌الشعرایی رسید، تصریح کرد: با این وجود این اندیشمند از این مقام اعراض داشتند و در 40 سالگی به عرفان روی آورد و به حلقه عرفان شیخ طوسی پیوست و به تبلیغ و ترویج عرفان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه عارف دیوانی با 4 هزار و 500 بیت شعر داشته و همچنین 32 بیت کتاب قصیده داشته است، گفت: عمده اشعار این ادیب منقبت ائمه اطهار و خاتم‌الانبیا (ص) بوده است و حتی ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی، "باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است" برگرفته از سبک شیخ آذری بوده است.
محمدیان با بیان اینکه شیخ آذری به مرحله عرفان و مراحل متعالی رسید و دو بار پیاده به حج مشرف شدند، گفت: این عارف مدتی را نیز در حلب سوریه بوده که کتاب مفتاح‌الاسراء را نگاشت که البته کتابی در این زمینه در دسترس نیست و قرار است تا نسخه خطی آن از خارج از کشور انتقال و در نمایشگاه نسخ خطی همایش بین‌المللی شیخ آذری به نمایش درآید.
وی کتاب جواهر الاسرار را از دیگر کتاب‌های این ادیب و عارف ذکر کرد و افزود: شیخ آذری به هندوستان نیز سفرهایی داشته و در سال 825 هجری به اسفراین بازگشته و به کار ارشاد پرداخته و سرانجام در این خطه رحلت کردند.
فرماندار اسفراین هم با اشاره به اینکه در سند توسعه شهرستان اسفراین یکی از مهم‌ترین رویکردها فعالیت‌های فرهنگی هدف گذاری شده است، گفت: در این راستا برگزاری همایش نام‌آوران این شهرستان از جمله شیخ آذری از سال گذشته در برنامه کاری فرمانداری قرار گرفت.
محمد محمدزاده اظهار داشت: مزار شیخ آذری پیش از این تخریب شده بود که به برکت دولت خدمتگزار، این محل بازسازی و مرمت شد.
وی با بیان اینکه همایش بین‌المللی شیخ آذری با مشارکت دستگاه‌ها برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش محصول مشارکت دستگاه های فرهنگی بوده و زمینه را برای برگزاری همایش‌های بزرگداشت مفاخر این شهرستان فراهم می‌کند.
بر پایه این خبر، همچنین پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به این همایش توسط نماینده مردم اسفراین در مجلس قرائت شد.
در همایش بین‌المللی شیخ آذری علاوه بر حضور اندیشمندانی از 6 کشور ترکیه، پاکستان، افغانستان، هندوستان و ... مهمانانی از استان‌های کشور نیز شرکت دارند.
این همایش فردا به کار خود پایان می‌دهد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول