اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

لازمه حقوق شهروندی تکلیف‌مداری است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم با اشاره به اهمیت پذیرش مسئولیت در جامعه اسلامی گفت: در تعریف حقوق شهروندی بحث اهمیت به تکلیف نیز مطرح است.

لازمه حقوق شهروندی تکلیف‌مداری است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری ظهر امروز در جشنواره شهروند برگزیده که در تالار کوثر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مسئولان این برنامه، هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه مشارکت‌های عمومی در افزایش خود‌کنترلی اجتماعی و تقویت مسئولیت‌پذیری عنوان کردند که این نشان‌دهنده اهمیت آگاهی به حقوق شهروندی است.
وی انسان‌ها را به دو دسته مسئولیت‌پذیر و مسئولیت‌گریز تقسیم‌ و بیان کرد: اگر انسان تمام وظایف خود را به خوبی انجام دهد، به طور قطع مسئولیت‌پذیر خواهد بود و اگر به گونه‌ای از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، به انسانی مسئولیت‌گریز تبدیل می‌شود.
امام جمعه قم تصریح کرد: انسان‌ها به عنوان گل سر سبد عالم هستی در جامعه زندگی می‌کنند و مطالبات حقوقی دارند که در برابر آن مطالبات باید مسئولیت‌های متناسب را پذیرا باشند.
وی بهترین تعریف از شهروند را به تعبیر مقام معظم رهبری، مردم سالاری دینی در یک نظام عنوان کرد.
‌حسینی‌بوشهری با بیان اینکه انسان‌ها باید قانون را به خوبی بشناسند تا بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند، عنوان کرد: شهروند نمونه باید بداند به جز او اشخاص دیگری نیز در این جامعه زندگی می‌کنند که هر یک از حقوقی وی‍ژه برخوردار هستند و دفاع از حقوق دیگران، دفاع از حقوق خود فرد است.
وی با بیان اینکه منظور از تعریف شهروندی، اقامت و سکونت شخصی در یک شهر نیست، گفت: این تعریف نارسایی برای شهروند است و در واقع شهروند به فردی اطلاق می‌شود که مطالبه‌کننده و مسئولیت‌پذیر باشد.
امام جمعه قم بهترین واژه را برای شهروندی واژه رعیت دانست و گفت: رعیت به معنی پذیرش مسئولیت در جامعه اسلامی است و زمانی که حقوق مطرح شود، تکلیف نیز مشخص می‌شود.
وی با بیان اینکه شهروند در سیستم نظام مقدس جمهوری اسلامی مطالباتی دارد، تصریح کرد: تکلیف و حق لازم و ملزوم حقوق شهروندی است.
‌حسینی‌بوشهری بیان کرد: شهروند اسلامی نباید نسبت به وقایع اطراف خود بی‌تفاوت باشد و همچنین ادبیات ما نباید به ادبیات برخی از غربی‌ها شباهت داشته باشد.
امام جمعه قم به رفتار امام نخست شیعیان اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) خود را تنها متعلق به اسلام نمی‌دانست و در برابر غیر مسلمانان نیز احساس مسئولیت می‌کرد.
وی با اشاره به حقوق همسایگان در حقوق شهروندی تصریح کرد: همسایه خوب همسایه‌ای نیست که آزارش به دیگران نرسد بلکه اگر مورد آزار قرار گرفت باید صبورانه تحمل کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان نقش مبلغین در فرهنگ شهروندی خاطرنشان کرد: مبلغین باید با ادبیات امروزی با مردم صحبت کنند تا مدینه فاضله محقق شود.
‌حسینی‌بوشهری در پایان تاکید کرد: کارمندان دولت باید با روی‌گشاده، صفا و صمیمیت در برخورد با ارباب رجوع رفتار کنند تا بتوان فرهنگ شهروندی نمونه را در جامعه نهادینه کرد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول