اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مناظره با صادق زیبا کلام مطرح شد؛

نبوی: نظام سرمایه‌داری ناجوانمرد،‌ حیله‌گر، فریبکار و جنایتکار است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تمدن‌ اسلامی تاکید کرد: اعتراض‌های مردمی در غرب چشم‌انداز فروپاشی نظام‌ سرمایه‌داری را روشن کرده و نظام سرمایه‌داری ناجوانمرد،‌ حیله‌گر، فریبکار و جنایتکار است.

نبوی: نظام سرمایه‌داری ناجوانمرد،‌ حیله‌گر، فریبکار و جنایتکار است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مناظره‌ای میان صادق زیباکلام کارشناس مسائل بین‌الملل و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس نبوی رئیس موسسه تمدن اسلامی با عنوان وال استریت آغازی بر پایان آمریکا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم تهران مستقر در شهرستان کرج برگزار شد.
سید عباس نبوی در ابتدای این مراسم طی سخنانی با تاکید بر اینکه آنچه در غرب در حال وقوع است نشان دهنده صف‌بندی گسترده در برابر نظام سرمایه‌داری است، گفت: نظامی که طی سه قرن با غارت منابع جوامع مختلف، یک قشر خاص به عنوان سرمایه‌سالارها ایجاد کرده امروز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.
وی تاکید کرد: نظام سرمایه‌داری یک نظام ناجوانمرد،‌ حیله‌گر، فریبکار و جنایتکاری است که هیچ مرزبندی انسانی برای خود قائل نیست و قطعنامه‌ها، منشورها و مجامع بین‌المللی امروز تنها وسیله‌ای در دست سرمایه‌سالارهای غربی برای تامین منافع خود شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز معادلات بین‌المللی به گونه‌ای پیش می‌رود که نظام‌های سرمایه‌داری دیگر نمی‌توانند به مانند 200 سال اخیر به راحتی منابع ملت‌ها را به غارت ببرند، به همین دلیل سران غرب از سه راه برای پیشبرد اهداف غیر انسانی و ظالمانه خود بهره‌ می‌برند که عبارتند از ظرفیت‌های بازار بورس‌، استفاده از انحصار تکنولوژی و بالاخره استفاده از قدرت پنهان در ایجاد سلطه.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام نبوی در بخش دیگری سخنان خود در این مناظره در پاسخ به سخنان صادق زیباکلام مبنی بر اینکه جنبش‌های اعتراضی مردم در غرب چه ارتباطی به ما در ایران دارد، اظهار داشت: ما دنبال پایکوبی نیستیم و چنین بحث و دعوی هم نداریم که همه مردم جهان مانند بچه‌های جبهه‌ای و بسیجی دهه 60 ایران بشوند.
وی تاکید کرد: حاکمان کشورهای غربی و حامیان نظام سرمایه‌داری چه بخواهند و چه نخواهند، ما چه خوشحال باشیم و چه نباشیم این اتفاق یعنی اعتراض مردم به مدل حکومت سرمایه‌داری به وقوع پیوسته و در حال گسترش است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز این بحث مطرح نیست که اعتراضات مردمی در غرب چه ارتباطی با ما دارد،‌ بلکه بحث اصلی این است که چرا غرب به این سرنوشت دچار شده و نتیجه اعتراض مردم اروپا و آمریکا چه خواهد شد؟
نبوی با اشاره به تحولات اخیر در اروپا و آمریکا گفت: یک نظام طی دو قرن اخیر تحت عنوان سرمایه‌داری در جهان بروز و ظهور یافته و اقدام به غارت منابع ملت‌های مختلف و حتی مردم کشورهای دارای نظام سرمایه‌داری کرده است، حال پس از مدت‌ها ملت‌ها آگاه شده و در برابر زیاده‌خواهی و جنایت حاکمان سرمایه‌سالار قیام کرده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر برخی از رفتارهای اقتصادی نظام‌های سرمایه‌داری که منجر به نابودی منابع و سرمایه‌های کشورهای دیگر شده است، اقدام به پاسخگویی به سوالات زیباکلام کرد و گفت: به عنوان مثال عده‌ای ناگهان به سمت طلا هجوم برده و عملکرد آنها منجر به افزایش قیمت طلا در جهان شد، این شیوه در کشور ما اثر گذاشت و طی حدود یک سال سکه طلا از 300 هزار تومان به 600 تومان افزایش یافت، در نتیجه تحولات و رخدادهای کشورهای استکباری با نظام سرمایه‌داری در زندگی ما نیز تاثیر دارد.
نبوی با تاکید بر اینکه تحولات کشورهای استکباری به صورت مستقیم با سرنوشت ملت‌های آزاد و مستقل ارتباط دارد، گفت: در تحلیل جنبش اشغال وال استریت می‌گویند به شما چه؟ این چه نوع تحلیلی است؟ این تحولات به صورت مستقیم با سرنوشت ملت‌های مستقل به ویژه ایران در ارتباط است.
وی در پایان بخش دوم سخنان خود خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ملت ایران سه دهه قبل با قیام علیه یکی از حکومت‌های سرسپرده غرب،‌ راهی را آغاز کرد که نتیجه آن آگاهی مسلمان جهان و حوادث اخیر شد. حال چگونه است عده‌ای به ملت ایران که خود آغازگر قیام علیه استکبار بوده و با استقامت و ایستادگی خود افکار عمومی را هوشیار کرده است،‌ می‌گویند به شما چه مربوط که در آمریکا و اروپا چه می‌گذرد؟
این استاد دانشگاه در ادامه مناظره خود با صادق زیبا کلام با تاکید بر اینکه اعتراضات مردمی در غرب آغازی بر فروپاشی نظام‌های استکباری و سرمایه‌داری است، گفت: در نظام سرمایه‌داری تنها منافع مادی عده‌ محدود سرمایه‌سالار اهمیت دارد و برای تامین منافع این گروه اندک، اقدامات ناجوانمردانه و ظالمانه بسیاری در حق مردم خود و همچنین دیگر ملت‌ها انجام داده و می‌دهند.
وی افزود: امروز آمریکا حدود 15 هزار میلیارد دلار کسری بودجه دارد، انگلیس 9 میلیارد دلار و کل اتحادیه اروپا بالغ بر 90 هزار میلیارد دلار با بدهی و کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و این آمار زنگ خطری برای سران نظام‌های سرمایه‌داری است.
رئیس موسسه تمدن اسلامی ادامه داد: به طور قطع نظام سرمایه‌داری هیچ راه دیگری برای برون رفت از این گرداب نداشته و اعتراضات مردمی در حقیقت نخستین گام‌ها برای فروپاشی نظام‌های سرمایه‌داری است و چشم‌انداز فروپاشی به طور کامل قابل مشاهده است.
نبوی تاکید کرد: البته معتقدم که نظام‌های سرمایه‌داری برای حفظ خود دست به خون‌ریزی‌های بسیاری خواهد زد و رفتار سران غرب با مردم معترض نشان می‌دهد که تا چه اندازه حفظ نظام ناعادلانه موجود برای آنها اهمیت داشته و برای این کار حاضر به چه جنایاتی هستند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول