اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی سازمان اوقاف:

شهر قرآنی نیازمند عاملان به قرآن است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با انتقاد از پرداختن ظاهری و سطحی به قرآن کریم گفت: بیش از هر نوع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه مدیریت قرآنی شهری، نیازمند عاملان به قرآن هستیم.

شهر قرآنی نیازمند عاملان به قرآن است
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم با تأکید بر اینکه مدیریت قرآنی تا زمانی که فقط از الفاظ قرآنی استفاده می‌شود محقق نخواهد شد، گفت: این موضوع صوت و لحن و حتی حفظ قرآن را نیز شامل می‌شود.
وی عنوان کرد: باید مقدمات کار را بدانیم تا بتوانیم مدیریت قرآنی را در جامعه پیاده کنیم پس در این راستا باید متن و مفاهیم قرآن را وارد زندگی کرده و از آن بهره عملی گرفت به طوری‌که بر تمام ابعاد زندگی حاکم شود.
شرفخانی که در جمع 500 نفر از منتخبان مسابقات رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل  قرآن کریم سخن می‌گفت، افزود: استفاده از مدیریت قرآنی زمانی محقق می‌شود که در همه مشاغل آیات مرتبط را استخراج کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم که این افراد حتی شامل تاکسیران‌ها، اتوبوسران‌ها و کارمندان حوزه حمل و نقل هم می‌شوند.
به گفته معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، از آنجا که تا همراهی مردم در این راستا نباشد هیچ طرحی به موفقیت دست پیدا نمی‌کند، باید افراد نیز در این راستا کوشش کنند تا از آیات مربوط به حوزه فعالیت‌شان بهره بگیرند و در حوزه مدیریت و حاکمیت قرآنی از آن استفاده کنند.
شرفخانی تأکید کرد: نگاه ما به قرآن اینگونه است که از آیات و الفاظ قرآن به صورت صرف استفاده کنیم و آن را کتابی مقدس بدانیم و فقط از آن برای قرائت و کسب ثواب بهره بگیریم.
وی نزول قرآن را به سبب سعادت بشر از سوی خداوند متعال دانست و ادامه داد: باید از این کتاب در راه رستگاری و سعادت استفاده کنیم و این سعادت را باید در زندگی فردی، اجتماعی، شهری، سازمانی و نهادی متجلی کنیم.
شرفخانی با تأکید بر اینکه باید در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم نگاه‌مان را به موضوع قرآن تغییر دهیم، گفت: قرآن باید در سازمان‌دهی، هدایت و رهبری‌مان نمود بیرونی و عینی پیدا کند.
وی تصریح کرد: نظارت و ارزیابی نیز فارغ از حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیست و باید در این حوزه نیز توجه به قرآن کریم را از دست ندهیم، با چنین رویکردی می‌توان منتظر ظهور شهر قرآنی بود.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تصریح بر اینکه برنامه‌ریزی به تنهایی کاری از پیش نمی‌‌برد و این حوزه نیازمند عمل است، ابراز داشت: شهر قرآنی را حتی در فضایی که حافظ قرآن در آن موجود نباشد یا قرآن با صوت و لحن قرائت نشود، می‌توان ایجاد کرد.
وی ایجاد شهر قرآنی را بیش از آنکه نیازمند حافظان و قاریان قرآن باشد، نیازمند عاملان به قرآن دانست و گفت: در این حوزه به افرادی نیاز داریم که مفاهیم قرآنی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنند تا بتوان آن را در ساختار سیاست‌گذاری شهری نیز مورد استفاده قرار داد پس در این صورت است که به صورت خود به خود، حاکمیت قرآنی ایجاد می‌شود و شهر قرآنی ظهور می‌کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در این مراسم گفت: این دوره از مسابقات با حضور 450 نفر از نفرات برتر مرحله شهرستانی ادارات اوقاف مازندران در امامزاده «سید ذکریا (ع)» و تکیه مقدس «پهنه کلا» ساری در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در سازمان اوقاف به شکل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: اجرای رهنمودهای رهبری، معرفی الگو قهرمانان قرآنی، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالان قرآنی، گسترش فرهنگ حفظ قرآن در جامعه، ایجاد وضعیتی سالم در بین جوانان و نوجوانان به ویژه در امور قرآنی و دینی و تبیین فضای استان به فضای قرآنی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است.
سهرابی با اشاره به اینکه با توجه به وجود یک هزار و 262 امامزاده در مازندران اولین بحث در اجرای برنامه‌های فرهنگی باید برگزاری مراسم‌های قرانی باشد، اضافه کرد: سال گذشته مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه مازندران با شرکت 3 هزار نفر برگزار شد ولی امسال با تلاش‌های صورت گرفته و فعالیت بیش از پیش در سطح استان شاهد شرکت 8 هزار نفر در مسابقات قران اوقاف مازندران بودیم.
وی افزود: مرحله شهرستانی این مسابقات در 9 رشته، مرحله استانی در هفت رشته، مرحله کشور آن در پنج رشته و مسابقات بین المللی قرآن در دو رشته حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران، با اشاره به اینکه در بخش شکوفه‌های این دوره از مسابقات و در رشته‌ حفظ در دو بخش آقایان و بانوان 56 شرکت کردند، خاطرنشان کرد: در حفظ 10 جزء 39 نفر، در حفظ 20 جزء 16 نفر، در حفظ کل و در بخش پنج نفر، در قرائت ترتیل 69 نفر و در رشته قرائت تحقیق در 81 نفر به رقابت می‌پردازند.
این مسئول اذعان داشت: در بخش بزرگسالان در حفظ 10 جزء 39 نفر، در حفظ 20 جزء 34 نفر، در حفظ کل 31 نفر، در قرائت ترتیل 88 نفر و در رشته قرائت تحقیق 89 نفر با هم به رقابت می‌پردازند.
انتهای پیام/ن۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول