اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قزوین:

سرانه کتاب در مدارس قزوین 7.5 جلد است

خبرگزاری فارس: معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: سرانه کتاب را در مدارس به طور متوسط به 7.5 جلد به ازای هر دانش‌آموز رسانده‌ایم.

سرانه کتاب در مدارس قزوین 7.5 جلد است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کاظم زمانی بعد از ظهر امروز در نخستین همایش استانی نهضت ملی مطالعه مفید که در سالن سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد بیان کرد: هفته کتاب و کتابخوانی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم بتوانیم با مطالعه اندیشه و فکرهای محققان و بزرگان ارتباط خوبی با کتاب برقرار کرده و فرهنگ کتابخوانی را تا آنجایی که در شأن جمهوری اسلامی است، ارتقاء دهیم.
وی ادامه داد: خداوند هرجا خواست هدایت کند پیامبرش را فرستاد و در کنار این پیامبر نیز کتابی را نازل فرمود در واقع می‌توان، گفت کتاب در هدایت انسان نقش بسیار زیادی دارد.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: ما در طول این 10 سال اخیر نهایت تلاش خود را به کار بستیم تا دسترسی به کتاب را آسان کنیم به طوری که سرانه کتاب را در مدارس به طور متوسط به 7.5 جلد به ازای هر دانش‌آموز رسانده‌ایم البته در مقطع متوسطه به ازای هر دانش‌آموز 9 جلد کتاب در مدارس موجود است.
وی اضافه کرد: باید علاوه بر تأمین کتاب به بحث ترویج خواندن و مطالعه کتاب‌ها هم توجه خاصی داشته باشیم که در این زمینه طی توافقنامه‌ای که اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با وزارت آموزش و پرورش داشته متعهد شده که در طول سال تحصیلی 91-90 سرانه مطالعه کتاب غیر درسی دانش‌آموزان و فرهنگیان استان را به 25 دقیقه در روز برساند.
 
* آمار مطالعه باید در شأن جامعه اسلامی شود
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در فرهنگ دینی و فرهنگ اسلامی ما کتاب از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و چیزی بزرگتر از این نیست که خداوند متعال معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام را کتاب شریف قرآن قرار داده است.
جعفر حبیبی عنوان کرد: جالب اینجاست که شروع آیات شریف قرآن کریم و نزولش با کلمه خواندن آغاز می‌شود و در واقع به بحث کتاب و کتابخوانی اشاره دارد، لذا با این مقدمه اهمیت موضوع کتاب روشن و آشکار می‌شود.
وی بیان کرد: اما یک نکته جای تأمل دارد که این است متأسفانه با وجود این منابع غنی و قوی در فرهنگ دینی ما آنگونه که شایسته است در زمینه تولید کتاب و کتابخوانی نتوانستیم به حد مطلوب برسیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: طبق آمارها کشورهای در حال توسعه به طور تقریبی 80 درصد جمعیت جهان را دارا هستند اما این تعداد تنها توانسته‌اند 30 درصد کتاب‌های مصرفی جهان را تولید کنند و بالعکس کشورهای پیشرفته 20 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند در حالی که تولید 70 درصد کتاب‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: این آمار قابل تأمل است و نشان می‌دهد که باید در زمینه تولید کتاب و فرهنگ مطالعه گام‌های بلندی را برداریم تا بتوانیم درخور شأن نظام اسلامی وارد این بحث شویم بنابراین دو اقدام اساسی را در جمهوری اسلامی و کشوری که ام‌القری جهان اسلام است باید انجام دهیم.
حبیبی توضیح داد: نخستین نکته‌ای که باید توجه خاصی به آن شود در خصوص تولید کتاب‌هایی است که در شأن نظام ماست و هنوز نتوانسته‌ایم در این زمنیه گام‌های خوبی برداریم.
وی تأکید کرد: دومین نکته ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد نهضت کتابخوانی است که باید گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود چرا که امروزه میزان و عیار پیشرفت هر جامعه با کتابخوانی آنها سنجیده می‌شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول