اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

‌کارشناس مسئول تغذیه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

آغاز طرح آهن‌یاری در مدارس دخترانه خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: ‌کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آغاز طرح آهن‌یاری در تمام مدارس دخترانه مقاطع متوسطه و راهنمایی استان خبر داد.

آغاز طرح آهن‌یاری در مدارس دخترانه خراسان شمالی
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نسرین علیزداه اظهار داشت: کم‌خونی ناشی از فقر آهن اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی بر جای می‌گذارد و بر این اساس لازم است اقدامات پیشگیری و کنترل کننده از دوران کودکی و نوجوانی در این خصوص به عمل آید.
وی اضافه کرد: در طرح آهن یاری با توزیع مکمل‌های آهن (فرفولیک) بین گروه‌های آسیب‌پذیر در معرض خطر کم‌خونی فقر آهن که بیشتر دختران دانش آموز در سنین بلوغ را شامل می‌شود، به مدت 16 هفته و هر هفته یک قرص آهن به منظور پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن به دانش‌آموزان داده می‌شود.
علیزاده تصریح کرد: افزایش نیاز بدن به آهن در دوره بلوغ، عادت‌های غذایی غیر معمول و ناصحیح، تمایل غیر متعارف به غذاهای غیر خانگی و یا وجود عفونت‌های انگلی دریافت کافی آهن را مختل می‌کند و در این شرایط بر اثر کافی نبودن میزان آهن جذب شده در بدن، ‌کمبود آهن و کم‌خونی اتفاق می‌افتد.
وی کاهش فعالیت بدنی و ظرفیت یادگیری و خستگی زود رس را از عوارض کمبود آهن در نوجوانان و بزرگسالان و اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم عصبی حرکتی، اختلال در تکامل گفتاری، ‌کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی،‌ اثرات سوء فیزیولوژیکی و رفتاری و کاهش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها را از عوارض کمبود آهن در کودکان 6 ماهه تا 9 ساله عنوان کرد.
به گفته این کارشناس بهداشتی، علایم بالینی کم‌خونی فقر آهن شامل رنگ‌پریدگی دائمی زبان و مخاط،‌ خستگی، تپش قلب و تنگی نفس است.
وی گفت: به منظور پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن در سنین مدرسه می‌توان روش‌هایی چون اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس، ‌آموزش تغذیه به دانش آموزان و ایجاد تنوع غذایی، ‌کنترل بیماری‌ها و عفونت‌های انگلی و غنی‌سازی مواد غذایی با آهن استفاده کرد.
علیزاده یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات به منظور بهبود وضعیت آهن در دانش‌آموزان، ‌آموزش و ایجاد تعامل و تنوع در برنامه غذایی روزانه آنهاست و بر این اساس باید به آنان آموزش داد که چگونه می‌توان دریافت افزایش دهنده‌های جذب آن را بالا برد و یا چگونه مصرف کاهش دهنده‌های جذب را کمتر کرد.
وی تاکید کرد: ‌منابع اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در مواد غذایی مانند میوه‌ها به ویژه مرکبات، سبزی‌های برگی خام، گوجه فرنگی، ‌کلم، ‌گل کلم و فلفل سبز موجود است اگر همراه با غذاهای حاوی آهن مصرف شوند، به جذب آهن بسیار کمک می‌کنند.
‌کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گوشت قرمز و مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و انواع جوانه‌های حبوبات را از  منابع بسیار خوب آهن عنوان کرد.
وی اضافه کرد: فیتات‌ها که در غلات و حبوبات و نان‌های تهیه شده از خمیر ورنیامده وجود دارند و همچنین پلی فنل‌هایی مانند تاتن که در چای، ‌قهوه، ‌کاکائو و بعضی دم کرده‌های گیاهی و ادویه‌ها موجود هستند و لبنیات اگر هم زمان با غذاهای حاوی  آهن مصرف شوند، ‌جذب آهن را کاهش می‌دهند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول